Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1550
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409493
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892892
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering829
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning218
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Krav til jordfeilovervåking på midlertidig utstyr

Følgende spørsmål er flyttet fra Ex forumet:

Hei

Stilles det krav til jordfeilovervåking lokalt på U99 utstyr i henhold til Norsok Z-015?

U99 enheten er en enkel 230V fordeling med nedstengning styrt av en PLS.

Enheten bruker altså 16A / 230V power fra innretning.

Spurt 22:33 - 4.3.2016
LøstLøst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Spotter kutter ved bruk av stikk.

Hei.

Har et problem med spottene i taket i stua. De lyser stabilt og fint og funker som de skal frem til jeg plugger en bestemt lader i stikkontakter på samme kurs. Det som skjer er at alle spottene blir svarte, men kan skrues på igjen uten ventetid. Sikringen går ikke, og den melder ikke om jordingsfeil på kursen hverken før, under eller etter laderen blir koblet til. Vet ikke hva spottene og dimmeren har av spenning, hz osv. da jeg kun leier her. Men hele det elektriske anlegg, spotter og trafoer er kun 6 mnd gammelt, og på kusen sitter det en 15A sikring uten fast trekk. Laderen det gjelder har input på 220V med 2.5A 60HZ, og output 19.5V med 9.2A. Noen som vet hva problemet kan være? Spesielt lurer jeg på om det kan være noe som evt. kan bli farlig om det ikke blir gjort noe med.

Spurt 16:53 - 5.3.2016
LøstLøst
Automasjon
Utregning vern og kabel for solenoider

Er det krav om å vise til utregning å beskyttelse av kabel ved 230V styrestrøm til solenoider/ventiler? Eller er det så liten strøm at det ikke er nødvendig?

Spurt 18:30 - 4.3.2016
LøstLøst
DCL lokk

Hei,

Havnet i diskusjon angående DCL kontakter og lamper igjen, og vi fant tilsvarende problemstilling på ett annet forum, se link for bilder

http://www.byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-amp-installasjon/dcl-og-feste-lampe-med-skinne

To spørsmål:

1.

Flere lamper leveres ikke med innfesting for takkrok, men har skruehull som passer i takboks til DCL kontakt. Har da privatpersoner lov til å ta av lokk til DCL, skru ut begge skruene, sette inn monterings skinne for lampe, og montere lampen på skinnen? Gitt at lampen er stor nok til å dekke hele takpunktet. Se bilder under

http://www.byggebolig.no/imageoriginals/4130d1ad3b064f588e24e5101ff2cd6a.jpg?maxwidth=674

http://www.byggebolig.no/imageoriginals/9c957992d6884879b34184d5aad6638b.jpg?maxwidth=1200&maxheight=1500

2.

Ser at DSB skriver takktrok eller lignende, vil lignende da være festeskruer til DCL takboks, eller åpnes det for at lampe kan monteres med skruer i tak da det er lignende?

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

Spurt 20:42 - 4.3.2016
LøstLøst
Elektrisk støy
Indusert spenning i klasse 1 utstyr

Jeg har en problemstilling jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med.

Ved kontinuitetsmålinger på elektrisk utstyr klasse 1 (Har jordskrue og skal være tilkoblet beskyttelsesjord) som ikke er tilkoblet jord, kan jeg avlese en potensialforskjell i eurotesteren. Dette varierer på utstyret jeg måler på, men ofte er det rundt 50-60V. Jeg kan også se at frekvensen er på 50 hz.

Dette utstyret befinner seg i leiligheter fra 80-tallet i ikke-ledende omgivelser.

Er dette en potensialforskjell som kan defineres som berøringsspenning, og hvilken effekt vil dette ha ved avledning til jord (gjennom et menneske f.eks)?

I forbindelse med kontinuitetsmåling måler jeg også på mye på chassi på utstyr i mange leiligheter, og det er store variasjoner på denne spenningen, enkelte utstyr kan man måle opptil 120V på.

I LED-armaturer som er dobbeltisolert måler jeg også en potensialforskjell på rundt 50-60V.

Spørsmålet mitt er:

1. Om man berører chassi på elektrisk utstyr klasse 1 uten tilkobling til jord samtidig som man berører jordpotensial som feks radiator eller kabeltv, hvilke strømmer kan man forvente?

2. Leilighet som er definert som ikke-ledende omgivelser, men likevel har tilført jordpotensial i rommet i form av radiator, kan man da definere rommet som ikke-ledende? Dette blir jo i prinsippet det samme som et kjøkken mener jeg..

3. Om det hadde vært jordfeil på et utstyr kunne jeg også målt tilnærmet samme spenning (rundt 138 V), hvordan skiller indusert spenning seg fra jordfeil (som også er en indusert spenning, bare i transformator) ved berøring?

Spurt 14:03 - 3.3.2016
LøstLøst
Arbeid under spenning i lavspenningsanlegg 400V

Hvordan tolkes forskriftene for arbeid under spenning i skap det er eksempelvis 400 V? Dvs. måling av spenning opptil 400V, tilkobling av 24 volt kilder in nærheten av høyere spenninger (ikke for tilkobling høyere spennings kilder).

Spurt 13:53 - 3.3.2016
LøstLøst
Spørsmål til akkordtariff/akkordfaktor

Hei,

Vi skal begynne med akkordberegning på fagskolen og lurer på hvordan man regner tidsforbruket i forhold til de summene som står i akkordtariffen?

Ser for eksempel et vanlig punkt koster 73,61 per punkt, og så er det en akkordfaktor på 2,01. Vil det si at et punkt egentlig da blir 73,61 x 2,01 og dette blir da tidsforbruket? Synes det var veldig lenge om 1 arbeidstime i akkord er 95 kroner?

Spurt 6:43 - 4.3.2016
LøstLøst
Dimensjonere kabel utifra minusgrader

I et større fryselager skal det monteres 7.5kW sirkulasjonsvifter for å få luftbevegelse. Disse viftene slås inn av styringa til kjøleaggregatet. De vil kun starte ved -10 grader. Kan man her gå ut i fra faktisk omgivelsestemperatur når man skal dimensjonere kabler til viftene? Som da vil gi en veldig fordelaktig korreksjonsfaktor

Spurt 12:59 - 2.3.2016
LøstLøst
Jording av annen ledene del

Hei

Jeg skal bytte et styreskap og lurer på dette med jording av "annen ledene del". Hvordan vite hvilket tversnitt man skal velge ved jording av kabelbroer..?

Info'en i dette anlegget er:

Tilførselskabel 16mm2.

Største utgående er 2,5mm2

Spurt 7:42 - 3.3.2016
LøstLøst
Ex
Ikke-Ex godkjent utstyr i Ex e kapsling

Jobber for øyeblikket med noen Bartec line break motstander som skal monteres inne i en Ex e kapsling. Disse linjemotstandene er ikke Ex-godkjente.

Kan disse sees på som passive komponenter og kan disse monteres i en Ex e kapsling når de ikke er Ex-godkjente?

Spurt 13:21 - 1.3.2016
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.