| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Sliter lidt med og finne svar paa dette spoersmaalet, da jeg ikke er helt sikker paa hva de mener.
Er det laasesystemet for VCB?
Haaper paa hjelp.
MVH R
Løst
Hei
Som kjent her ute I nordsjøen skal luftutstyr vere atex godkjent for bruk I klassifiserte områder.
Hydrokarbonførende slanger skal vere av antistatisk ledende material.
Hva med slanger som går til luftutstyr eksempelvis en nålepikke, skal slangene her stille same krav som til hydrokarbonførende slanger, eller er det nok med vanlige gule luftslanger?
Alt dette gjelder I dei tilfeller der du IKKE har en AT for varmt arbeid.
Løst
Hei
trenger hjelp om hvordan fungerer minne blokk på PLS s7 300
Løst
Ved dimensjonering av kabler har jeg notert meg følgende fra studietiden:I2?Iz gjelder for tverrsnitt opp til og med 4mm2 i boligerI2?Iz*1,45 gjelder for tverrsnitt over 4mm2 i boliger
Flere produsenter har endre I2-verdien sin fra 1,45 til 1,3. Spørsmålet er da om man skal bruke formelen I2?Iz*1,45 når vernet har en I2-verdi på 1,3, eller skal man bytte ut 1,45 med vernets egentlige I2-verdi?
Løst
Hva er kravet til mekanisk beskyttelse av varmekabel ute i prosess? Skal den og er det krav til at den skal være tildekket hele veien.
F.eks med panserslange ifra koplingsboks til isolert rør og ligge i isolasjon/tildekket resten?
Løst
Hei
Jeg vurderer å starte et firma der jeg tilbyr tjenester der jeg leier meg ut (Automatiker).
- Hvordan er reglene ved å gjøre dette uten å ha teknisk fagskole?.
- Hva har jeg lov til å gjøre?
Løst
Har det noen gang (siste 25år) ikkje vert krav til jordfeilbryter, på varmekabel på TN nett, på industri?
Løst
Ved oppføring av en mindre boligblokk, kan man unngå å etablere etasjefordelinger og heller ha en felles fordeling med målere plassert i en f.eks teknisk bod? Og hvor kan man isåfall hjemle dette? Boden anses som tilgjengelig for relevant personell.
Løst
Hvis man skal koble opp downlight, da skal det selvfølelig være strekkavlaster og det følger med bokser til dette på noen downlights. Hvis det ikke følger med kan du vel bruke en slik boks?
http://www.lightup.no/products/wago-3-koblingsboks
Når det er flere kabler som kommer inn. F.eks "tilførsel" og til 2 andre lys (230v), hva slags boks skal man ha da for å ivareta strekkavlastning? Holder ikke akkurat med kun wago?
Løst
Jeg jobber meg gjennom installatør oppgaver (prøve til høsten), også kommer det spørsmål som:Drøfthvilket ansvar og hvilke plikter som er tillagt AFA og eventuelle reaksjoner omdisse ikke blir fulgt.
Hvordan kan slike temaer drøftes og være åpne for diskusjon ?Skal det ikke bare gjøres rede for?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.