| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er det krav/anbefalt med egen lokal jord i et TN-nett i tilegg til PEN-lederen.
Hørte dette fra en person, der det ble begrunnet med at denne ville sikre for at jordfeilbrytere løser ut hvis det skulle bli brudd i PEN-lederen. Aldri hørt dette før, så er det noen som kan bekrefte/avkrefte?
Løst
Leser på nett om NEK 399 der det står at det skal monteres overspenningsvern i dette utvendige skapet.
Gjelder dette mellomvernet som vanligvis sitter i sikringskapet i boligen eller er det snakk om grovvernet som uansett alltid har vært plassert i inntaket?
NB: Etter å ha lest litt på nett ser jeg at det er stor uenighet om hvor mange forskjellige typer overspenningsvern det er og hvor de er plassert.
Min forståelse er at grovvernet sitter i inntaket(det benyttes ikke alltid grovvern), mellomvernet sitter i eget sikringsskap(krav fra 2010) og finvernet re3tt ved f.eks. PC.Uengiheten rundt overspenningsvernene gjelder i hovedsak mellom- og grovvern. Fint om jeg kunne fått vite om min forståelse stemmer.
Regner også med at NEK 399 kun gjelder ved nybygg eller total rehab av alt det elektriske i boligen?
Løst
Har en case:
Skal levere motorstartere (frekvensomformer) til bruk ombord i skip med IT-nett. Har fått anbefalt fra leverandør av frekvensomformer om å bruke NH-patroner grunnet krav om hurtig oppstrømskoblet vern. Dette har vi levert tidligere og fått godkjent av DNV blant andre klasseselskap.
Men jeg reagerer på å bruke NH-patroner i et IT-nett. I henhold til NEK400 er vel dette ulovlig da det skal allpolig brudd ved feil. Har prøvd å finne noen avvikelser fra dette i NEK 410-1:2008, men kan ikke finne noe om det. Vil ikke dette da være lovstridig? Har klasseselskapet da gjort en feil?
Er klar over at ABB har utviklet superraske effektbrytere som kan erstatte NH-patroner, men det er viktig for meg å avgjøre lovligheten i bruk av NH-patroner i disse tilfellene.
Og hvilken standard/norm skal man levere mot i skipsinstallasjoner? Er det klasseselskap som er øverst i hierarkiet (DNVs standard f.eks referer til IEC 60092) eller det norske regler vi må følge (som norsk selskap), selv om båten er flagget i et annet land, hvis det foreligger avvik mellom standarder?
Løst
Hva er kravet til intervall mellom verifikasjon av jordfeilovervåkning?
Løst
Noen om det er noen krav til avstand fra ex område til elbil lader?
Løst
Heisann
Vi holder på å skrive bachelor oppgave om å bygge om en hydraulisk davit til elektrisk ombord på skip.
og det jeg lurer på har funnet en motor på 45kw,690v og 60hz hvordan skal jeg velge en Nødgenerator til Davit som skal kunne fungere når skipet er dødt.
jeg har ikke så utrolig mye kunnskap til hvordan jeg plukker ut en generator.
så fint om dere kunne ha ha hjulpet meg
Løst
Det skal monteres en 230V magnetventil i et vannskap/fordelerskap som er plassert i sone 2 på bad. Er dette tillatt?
Løst
Skal opp til fagprøven snart der jeg skal prosjektere en bolig, og har noen amatørmessige spørsmål i den forbindelse. Jeg har kun jobbet på sjøen, og har derfor begrenset erfaring fra NEK 400 og arbeid på land.1.Sist det ble satt opp sikringer hos mine foreldre ble det satt opp en C-automat.Noen som vet om det er vanlig å sette opp C-automater i steden for B-automater i vanlig boliginstallasjon?Det er da tross alt ikke vanlig med høye startstrømmer i boliger.2. C-automaten som ble montert var en 15A kurs. Hva er vanligst å montere, 13,15 eller 16A kurser(mtp. kravet I2
Løst
§12.21 TEK10 omhandler høyde på betjeningspanel o.l.
Vil dette høydekravet også da gjelde for sikringsskapet/veggskap i en leilighet?
Løst
Var innom en leilighet der jeg målte spenningen på en tilfeldig stikk. Dette var resultatet:
Fase-Fase 238VL1 - PE = 56VL2 - PE = 193V
Er det noen som kan forklare hvordan jeg kan tolke disse måleresultatene rett?Min hypotese:
Slik jeg tolker det er det jordfeil på mer enn én fase, fordi hvis det kun var på én fase skulle jeg målt 0V mot denne fasen(såfremt jordleder ikke er dårlig og fører til spenningsfall).
Den fasen som ligger med mest avvik er fasen med "mest jordfeil", dvs. den som har størt differanse mellom ønsket og målt resultat. I mitt tilfelle er det L1 som viser 56V fase-PE, et avvik på 77V (L3 har ikke blitt målt).Noen som har noen kloke ord å komme med? Kan dette måleresultatet føre til farlige berøringsspenninger?Mener å ha lest at hvis spenningen mot jord blir 90V< eller 180V> må det utbedres, regner med det er fordi berøringspenningen kan bli over 50V da.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.