Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Bytte auto mail

Kan dere bytte slik at mailer som sendes auomatisk til axel.moslund@gmail.com. Nå det kommer til kurs påmelding for Aibel DK Heller sendes til Rikke.Poulsen@aibel.com

Spurt ${formatDate(1443776110)}
Løst Løst
Myndighets krav til opplæring medisinske områder?

Er det noen myndighetskrav til å ha kurs i installasjoner for medisinske områder for den som skal arbeide i disse?

Når en har kurs i installasjoner i medisinske områder er det da noen myndighetskrav på hvor ofte en må oppdatere slike kurs?

Spør pga. en diskusjon om dette med bedriftselektrikere på et sykehus.

Spurt ${formatDate(1443697777)}
Løst Løst
Automasjon
Hvordan måle mA

Hei

Jeg lurer på ossen jeg måler mA med multimeter med funksjonen for mA. Altså ikke tang amper meter.?

Må det måles I serie? Altså at jeg kobler av f.eks + lederen inn på den ene måle pinnen også den andre måle pinnen på det punktet jeg koblet fra?

Spurt ${formatDate(1443734122)}
Løst Løst
Automasjon
lekasjestrøm

Hei

Jeg lurer på om lekasjestrøm er det samme som jordfeil?

Evt. Hva er forskjellen?

Spurt ${formatDate(1443734256)}
Løst Løst
4 dagers uke for installatør

Hei,

Jeg har en mulig case. Bedriften har som et kostnadsbesparende tiltak sagt/spurt om de ansatte vil være med og bidra i disse krisetider. Det er da snakk om å gå ned 20% i stilling en gitt tid, før ny vurdering tas. Dette for å muligens "spare" noen ansatte som ellers kan bli permittert eller oppsagt.

4 dagers uke for installatør, altså 80% i jobb.

Er dette noe som må søkes om til DSB for å eventuelt få en dispensasjon en gitt tid? Ref FEK §5, siste ledd, og veiledning til FEK §5 (Så lenge foretaket har utarbeidet rutiner for ivaretagelse av de oppgaver og ansvar som tilligger den som ellers har det faglige ansvaret for arbeidet).

Spurt ${formatDate(1443696302)}
Løst Løst
4 dagers uke for installatør

Hei,

Jeg har en mulig case. Bedriften har som et kostnadsbesparende tiltak sagt/spurt om de ansatte vil være med og bidra i disse krisetider. Det er da snakk om å gå ned 20% i stilling en gitt tid, før ny vurdering tas. Dette for å muligens "spare" noen ansatte som ellers kan bli permittert eller oppsagt.

4 dagers uke for installatør, altså 80% i jobb.

Er dette noe som må søkes om til DSB for å eventuelt få en dispensasjon en gitt tid? Ref FEK §5, siste ledd, og veiledning til FEK §5 (Så lenge foretaket har utarbeidet rutiner for ivaretagelse av de oppgaver og ansvar som tilligger den som ellers har det faglige ansvaret for arbeidet).

Spurt ${formatDate(1443696465)}
Løst Løst
Bytte av tilslutningskabler. CE merke

Hvordan forholder norsk lovverk seg til det å utføre reparasjoner på elektrisk utstyr og apparater?Jeg kommer til å tenke på mange feilsøkingsjobber der vi har sporet feilen til for eksempel en oppvaskmaskin og en dårlig tilslutningskabel. Eller et annet apparat. Gnagd på av dyr, kommet i klem, råttent etc. Da er det jo en kjapp sak å løpe ned i bilen, hente to meter PMH kabel og et støpsel og skifte den helt inn til tilkoblingsklemmene inni apparatet med endehylser.

Men bryter vi CE ansvaret på apparatet da?

Det blir jo litt tungvint for for kunden å måtte betale oss for feilsøkingen men atpåtil engasjere produsenten av apparatet etterpå.

Spurt ${formatDate(1443621296)}
Løst Løst
FKE overgangsregler

Hei

Har lest tidligere tråder ang. overgangsreglene i FKE. Det jeg lurer på er; om 2år opparbeidet praksis som saksbehandler innen utgangen av 2016 vil tilfredstille kravene. I tillegg til bestått fagskole sommer 2016.

Eller er det da 3år som saksbehandler som gjelder, bare at tiden før bestått fagskole også teller som opparbeidet praksis. Syns ikke dette kommer tydelig fram. Leser fler steder at folk har problemer med å tolke FKE.

Spurt ${formatDate(1443633398)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Krav til varmekabel i garderobe

Hei,

Er det noen som kan svare meg på hvilken krav som kommer når det gjelder hvor mange W pr m2 som er maks i garderoberom ombord i båt? Er det andre krav også?

Vi har ikke NEK ombord enda så får ikke sjekket

Spurt ${formatDate(1443508527)}
Løst Løst
Bakelitt lampesokkel

Hei!

Har hørt at ved oppgradering av el-anlegg hvor man har lampesokler av bakelitt så kan ikke disse videreføres i installasjonen, altså at de må fjernes. Noen andre som har hørt om dette? Evt hvor står det?

Spurt ${formatDate(1443605886)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.