| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9577 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 902 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Det har ofte vært diskutert hva som kreves for at et elektroforetak skal kunne registrere seg innen et gitt faglig virkeområde.Men jeg lurer på hvilke krav som stilles til en elektriker som vil arbeide selvstendig innen et faglig virkeområde. Slik jeg ser det kan en elektriker "være med" og jobbe, og etter tre måneders erfaring kan han selv arbeide selvstendig innen dette virkeområde. Men hva om et elektrikerfirma ønsker å utvide med et nytt faglig virkeområde; altså faglig ansvarlig tilfredsstiller virkeområdet, men ingen av elektrikerne. Vil det da være greit å "bare" gå på kurs innen dette virkeområdet før elektrikeren sendes til å arbeide selvstendig?
Løst
Jeg har per dags dato fagbrev som elektriker, og teknisk fagskole automasjon. Nå har jeg lyst til å ta fagbrevet som automatiker.I vinter tok jeg vg2 og vg3 tverrfaglig eksamen automasjon. Arbeider i olje/gass bransjen, så har bøyd noe rør, vært borti transmittere og slikt.Hva mangler jeg for å kunne gå opp til fagprøven?
Løst
Hva er definisjonsforskjellen på en lampe og en lysarmatur?
Løst
Sone 1 sertifisert utstyr skal, slik jeg forstår det, kunne tåle 1 intern feil og allikevel opereres sikkert med gass i det aktuelle området.
Ref. tidligere innlegg "To feil på egensikkert utstyr", med siste besvarelse fra forumleder 20.6.13. Eksempler på internfeil på EExia/EExib sertifiserte zenerbarrierer godkjent for sone 0 hhv. 1 er godt forklart i de ulike innleggene.
Hva vil være tilsvarende eksempel på første feil for følgende beskyttelsesarter?
Overtrykkskapsling EExp
Eksplosjonssikker utførelse EExd
Tennsikker utførelse EExe
Løst
Vi har en pumpe (60 kW 3x460V 93,5A) som skal kjøres med frekvensomformer. Det skal stå en hovedbryter på maskinen før omformeren.
Bryteren jeg ser på nå (KG160 fra Kraus & Naimer) er merket 160A AC-22A og 55kW AC-3.
Hvilken av brukskategoriene skal benyttes om start/stopp kun skjer med frekvensomformer?Blir noe andeledes ved bruk av mykstarter?
Løst
Hei.
Vi skal legge opp et nytt elektrisk anlegg i et nytt kafe/arkitektkontor/kaffebrenneri og i den forbindelse lurer jeg på hvilke krav det er til belysning og lysberegninger. Er det andre krav enn kundens ønske/spesifikasjoner? Må vi følge f.eks. lyskulturs publikasjon 1B?
Løst
What are the rules when working on isolated and proven - dead HV equipement? EG Transformer inspection with feeder breaker racked out and locked? Is it acceptable to work alone after isolation and grounding?
Løst
Har en varmekabel som slår ut jordfeilbryter, varmekabel er målt og megget og funnet iorden, men allikavel slår den ut jordfelbryter. Det hadde vært lyn og torden i forkant av dette, men det er uvisst om det er noen sammenheng, noen som kan tenke seg hvorfor jordfeilbryter slår ut? Har testet at jordfeilbryter løser ut på 30ma også med tester.
Løst
Hei. Når et 230v industrianlegg får satt inn flere 400v trafoer for forsyning av utstyr og maskiner med stor effekt. Er det noe man må tenke på da i forbindelse med belastningen på det anlegget, støy eller andre ting? eventuelle tiltak?
Løst
Over himling i et næringsbygg er det montert en plate med DIN-skinner skrudd rett på platen. På skinnene er det rekkeklemmer og noe annet DIN-montert utstyr. Kablene til rekkeklemmene er strekkavlastet, men det hele er helt åpent. Hvor er det hjemlet at dette ikke er lov?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.