Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
Koblingsskap Ex merking

Hei,
har en koblingsskap med ex merke:
ex II 3G EX nAC d m [ia][op is] IIB T4
dette er lokalisert i et sone 2 område.
Spørsmålet blir da: Hvilket utstyr kan settes inn i dette skapet?
(hvilken EX godkjenning må det ha)
(kan det settes inn utstyr som i uklassifisert område inni dette skapet?)

Spurt ${formatDate(1429876680)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Plassering av stikkontakt

I byggteknisk forskrift står det i § 12-21 at stikkontakter skal plasseres minimum 0,5 m fra hjørnet.
Det står ikke noe slikt i NEK400 så vidt jeg kan se? I mitt tilfelle ønsker kunden stikkontakten plassert nærmere enn 0,5 meter fra hjørnet. Hvis dette er et absolutt krav, så synes jeg det er rart NK64 ikke har implementert dette i NEK400.

Spurt ${formatDate(1429693500)}
Løst Løst
Hvilke FebDok versjon skal jeg benytte ved endring/ombygging av eksistende industrianlegg

I dag har vi ett industri el-anlegg som er beregnet og bygget etter FebDok versjon fra år 2010.
Nå skal vi bytte en eksisterende tavle ute i anlegget med en ny større tavle, (kabeler til div utstyr skal beholdes, kun tavlebytte) og nye forbukere skal legges til.
Da kommer spørsmålet opp, hvilke versjon av febDok skal vi benytte. Dagens eller versjonen fra 2010 som innholder hele anlegget. Hvis vi benytter dagens versjon blir noen kurser i foranliggenede fordelinger ""røde"" ikke godkjent. Hvis vi forsetter med versjon fra 2010 er jeg redd for å ikke ivareta dagens krav.
Hvilken versjon skal jeg benytte?

Spurt ${formatDate(1429604640)}
Løst Løst
Sikringskarrakteristikk

Er det endringer på krav til sikringer/kombivern fra forrige normer til dagnes NEK400:2014?

Hvis en sikring er montert som ""spare"" under NEK400:2010, vil dette utløse behov for å bytte ut denne kombisikringen etter NEK400:2014?

Er snakk om en 15A, og planlagt 2,5mm2 kabel.....

Spurt ${formatDate(1429609380)}
Løst Løst
CE-merking

Hallo.

Lurte på dette med CE-merking.. er dette et merke som kun europa produserte produkter kan merkes med?

Spurt ${formatDate(1429554240)}
Løst Løst
Kvalifikasjon driftsleder

Hei!
Har fått forespørsel fra eiere av et minikraftverk om å være driftsleder. Ut fra FEK, så er ikke begrepet sakkyndig driftsleder benyttet. I paragrafen nr.84 er det beskrevet at sakkyndig driftsleder dekkes av første ledd i §7, men at kravet om samtykke fra DSB er fjernet.Foretak som tidligere har påtatt seg drift av
høyspenningsanlegg tilhørende andre kan fortsatt gjøre dette under forutsetning av at det foreligger en skriftlig avtale som beskriver ansvarsfordelingen og at foretaket har ansatt en faglig ansvarlig som oppfyller kravene i første ledd.
Jeg er ansatt i eget firma, og leier ut tjenester. Jeg har elverksfagbrev gr.A fra -92, og teknisk fagskole, Elkraft fra 2001.
Jeg har fra 2001 kompetanse på prosjektering fra entreprenør, elverk og Statkraft. I 2006 fikk jeg dokumentasjon på kvalifisert som sakkyndig driftsleder etter §12 fra DSB.

Utdrag fra FEK §5:
Alt kvalifisert personell som benyttes skal være fast ansatt i foretaket. Foretaket er ansvarlig for at den som har det faglige ansvaret utøver arbeidet, og er tilgjengelig innenfor foretakets normale arbeidstid. Den som har det faglige ansvaret kan ikke samtidig inneha en stilling med sammenfallende eller delvis sammenfallende arbeidstid i et annet foretak.

Oppdraget vil jo være begrenset til drift og vedlikehold av et lite høyspenningsanlegg med en trafo og 100m høysp. kabel.

Kan jeg være Driftsleder for dette foretaket uten å være fast ansatt i det aktuelle firmaet.?

Spurt ${formatDate(1429563300)}
Løst Løst
Minste ledertversnitt for kabler lik eller under 4mm2

Hei.

Jeg leser i normguiden på side 101 at paragraf NEK 400-5-533.2.1 ikke gjelder for boliginstallasjoner(NEK 400-8-823.433.1). Stemmer dette? Og er dette på grunn av at kravet til I2 mindre enn er lik Iz er strengere enn kravet gitt i NEK 400-5-533.2.1?

Spurt ${formatDate(1429596540)}
Løst Løst
Belysning fra Bulgaria

Har fått en forespørsel om pris fra en pizza restaurant. Eier har bestilt alt av belysning(Led)fra et firma i Bulgaria som leverer og monterer dette, hva skal en si til dette?
Har også sendt en mail til DLE.

Spurt ${formatDate(1429526460)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Golv i tavlerom

Tavlerommet vårt om bord her (fast installasjon), har ståldørk med betongliknande dekke over. På dette dekke er det lagt isolerande fliser. Etter mange års slitasje og ulike ombygginger er ein del av flisene ødelagt. Noko er tetta med forhåpentlegvis - isolerande masse/maling.
I Trainor interaktivt FSE-kurs, lav- og høgspent, trinn 2/12 om verneutstyr blir det sagt at det bør vera isolerande golv.
Står det noko i forskrifter eller norm om isolerande golv?

Spurt ${formatDate(1429546140)}
Løst Løst
Automasjon
faseforskyving - spenningsforskyving

Etter lesing om diverse koblinger på transformatorer og lignenede har begrepet spenningsforsyving kommet opp. Hva er forskjell på spenningsforskyving og faseforskyving?

Spurt ${formatDate(1430291100)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.