| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Kan noen forklare meg hva et nullpunkt på en trafo egentlig er/gjør. Tenker spesielt på trafoer i fordelingsnettet 22kv/0.23 evt 0.415.
- I et TT-nett har man jo en en jorfeilovervåker montert på kobber/pn kabelen mellom tilkoblingen på nullpunkt og jordskinne. Hvorfor er det slik?
Betyr det at strømmen ved jordfeil går i gjennom nullpunktet og ut i hovedjordskinnen, evt hvorfor er det slik?
- Har nullpunktet ingen betydning ved overspenninger?
- Er det ikke slik at ved 400v så hente man ut 230v mellom nullpunkt og PEN skinne?
Hva skjer da med jordfeilstrømmen hvis disse går i PEN lederen til PEN skinnen? (i forhold til forbruker/kunde) Hvor plasseres jordeilovervåkeren her?
Løst
Hei,
Et pumperom på en oljetanker er normalt klassifisert som sone 0. Men den tid en ventilasjonsvifte går blir pumperommet sone 1.
Ikke-egensikkert utstyr godkjent for sone 1 kan altså installeres i et slikt pumperom dersom det tas hensyn til at utstyres legges spenningsløst så fort ventilasjonen i pumperommet ikke er tilstrekkelig.
Hvilke krav er det til utkobling av ikke-egensikkert utstyr i et slikt tilfelle?
Er det f.eks krav til hardwiret utkobling, eller kan en PLS utføre ordren?
Jeg antar at allpolig brudd er påbudt for vekselstrømsutstyr. Men hva med 24Vdc? holder det å koble ut +-en? eller må også 0-potensialet kobles ut?
mvh
Robert Engebråten
Løst
Hei, er det tillatt å benytte brukt materiell om igjen? Hvis det er i god stand og ikke noe slitasje. For eksempel brytere og stikk fra en vegg som er revet, samtidig som det trengs nye kontakter på soverommene
Løst
Hei,
Noen som vet fagutrykket på kortsluttning og overbelastning?
Løst
Hei,
Har ved et par anledninger fått spørsmål fra det lokale tilsynet om dokumentasjon som virker urimelig.
Et eksempel er en vanlig rondel lampe. Kravet i rapporten var at det skulle dokumenteres om denne er godkjent for både vegg og tak montering. Står ingen ting om dette i fdv arket. Leverandøren sier det er greit men de har ingen dokumenter som sier noe om tak eller vegg.
Et annet eksempel er en stikkontakt montert under overskap. Altså hengende. Kan det dokumenteres at den er godkjent for montering h""hengende""?
Spørsmålet mitt går da på om det lokale eltilsyent kan kreve denne typen dokumentasjon? De viser ikke til norm eller annet som skal tilsi at vi skal kunne gi denne typen dokumentasjon.
Løst
Hei.
Jeg kom utfor et problem der jeg skulle legge en ny kurs fram til et kjøkken (skap under vask). Videre har kjøkken og stue en åpen løsning på ca 10m2. Stikk ved kjøkkken underskap er jordet på kj innredning, veggstikk i stue er ujordet. anlegget er fra 89.
Er det korrekt og legge opp ny jordet stikk til stikkontakt i underskap ?
Noe annet blir vertfall galt i mitt hode ?
MVH
Rådvill montør ?
Løst
Kan smart klokker utgjøre en fare i EX områder hvor batteri kortslutter? vil dette skape en gnist med nok energi til å antenne gass?
Løst
Når man klipper ut utsparing til pr kabel i stikkontakt/bryter/koblboks etc. Hva er kravet til åpning rund kabelen på toppen av utstyret, det er ofte jeg ser at elektrikeren ikke har vært så nøye her. Hva finner jeg dette i nek 400?
Løst
Kan noen fortelle meg hvordan lavspentavledere skal monteres på LS-siden av trafoen når gjennomføringen skal være berøringsskkert, altså dekt til med hette.
REN sier at som standard skal kobles på trafo så de beskytter viklingene.
Men dette er ikke mulig å gjøre her så jeg har blitt fortalt at de kan kobles på skinnene, altså på tilkoblingspunktet. Feks mellom kabelsko skiver og mutter.
Er dette lov?
Spørmål 2: Skal laskene mellom avlederne kobles direkte til nettstasjonens jordskinne eller laskes på kobbertråden fra 0-punktet via c-press, eller kan den kobles direkte på 0-punktet med kabelsko
Prøver å lære dette :)
Løst
Hei
TrønderEnergi Nett skal sette opp en nettstasjon med 22kV spenning, en 230V og en 415V trafo inne på tomta til en bensinstasjon.
Hva er avstandskravene til ev. drivstoffpumper, avlufting etc?
Mvh
Roger Lillevik
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.