| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Eg lurer på hva kravene sier om niter på offshorekabler type BFOU, dette er en kabel med flertrådete ledere.Eg har hørt at det skal brukes niter opp til 16mm2. ,stemmer dette og hvor finer eg kravene.
Løst
Trenger utestikk på gammelt anlegg.
Kursen det er snakk om går til stue og er jordet. Trenger derfor å forlenge kurs ut. Så over til spørsmålet:
Siden sikringsskapet er av typen skrusikringer kan man ikke oppgradere med jordfeilbryter i skapet. Kan man på kursen, mellom stue og stikk sette inn en jordfeilbryter mellom. Jeg går ut i fra at man i dag må ha jordfeilbryter selv om anlegget er gammelt for nyinnstallasjoner. Hvis dette er mulig så kunne jordfeilbryteren plasseres i kjelleren foran der ledningen går ut til utestikk.
Løst
Har en pumpe som kun er stemplet II 2G c T4.
Som du ser så fremkommer ikke undergruppen til gass gruppen, dvs. A, B eller C.
Pumpe skal plasseres i område med hydrogen. Er denne da godkjent for IIC?
Slik som jeg tolker EN 13463-1:2009, avsnitt 4.2, så kan denne pumpen benyttes for IIC (se nedenfor). Er dette korrekt tolket? Dersom ja, hvorfor er det tilfeldig om IIC merking tas med i komplett Ex-kode for mekanisk utstyr da dette ikke er tilfelle for elektrisk utstyr?
""Equipment without any explosion group marking can be used for explosive atmosphere of explosion group IIA, IIB and IIC provided the equipemnt is not marked for specific atmosphere
Løst
Hei.
Banalt spørsmål: Hvorfor bruker vi PLS-kabel (eller annen kable som tåler 90 grader) til downlights?
Antar at det er pga en vurdering av ytre påvirkninger?
Er det fordi omgivelsene til armaturen kan bli høyere enn 70 grader eller fordi kabelen uforvarende kan komme i kontakt med armeturen når denne settes opp i hullet?
Løst
Heisan!
Kravet til faglig ansvarlig for ""bedriftselektrikere"" er minimum fagbrev etterfulgt av 3 års praksis. Hvilke fordeler vil det være for bedriften at faglig ansvarlig i tillegg har teknisk fagskole?
Løst
Noen som har tips til hva en bør forberede seg ekstra godt til på prøvedagen nå en skal opp til energimontør-fagbrevet?
Løst
Hei,
Dette gjelder ett nytt design av en enhet som skal stå ute på rigg (Safe Zone) med tank, pumpe og nivåvakter. Når pumpen ikke starter eller stopper i forhold til nivå i tanken, skal dette varsles ved hjelp av sirene eller lampe.
Lyd/lys signaler må være tydelig da det er mye støy i området og bemanningen går med hørselsvern i området. Så ett vanlig lys i front på styrepanelet vil ikke være tilstrekkelig. Da tenker jeg en sirene/lampe på toppen av junction boxen som står på enheten.
Når det kommer til lampen er jeg usikker på om jeg kan bruke blitz/blinkende lys. Med det tenker jeg spesielt på branndeteksjon i området. Her er det regler som tilsier at man ikke skal for eksempel ta bilder med blitz i fare for at branndetektorer tolker dette som knist/flamme.
Er det noen minste lysverdi på blitz eller blinkende lys som ikke vil bli detektert av branndetektorene?
Eller har dere noen erfaringer/anbefaling av alternativ varsling?
Mvh
Marius Evensen
Løst
Hvordan går man frem for å trinne en trafo i fordelingsnettet? må man ta ut sikringer til utgående kabel, eller hvordan er prosedyren?
Løst
Spørsmålet gjelder bådeEkom og Elektro installasjon.
Hvor lenge kan en registrert virksomhet forvente å ha rett til å drive installasjonsvirksomhet om bedriften mister personen som har det registrerte ansvaret?
Løst
Vil denne 1000w panelovnen være godkjent for montering i førerkabinen på en offshorekran?
Det er ikke EX sone inni kabinen.
Har kikket litt i IEC 61892-3 men blir ikke helt klok på dette.
Imøteser et klart svar!
http://www.wilfa.no/wp-content/uploads/2014/07/poe-1000_panelovnlunmiljo_1000w.pdf
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.