| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er vel ok å bruke vanlig PN til led downlight da disse ikke utvikler varme...
Løst
Var på FSE kurs.. fikk vite at man måtte gå på AUS kurs for å jobbe AUS.... Så spurte jeg om følgende: må man gå på AUS kurs for å drive feilsøing?? tenkte da på å måle på rekkeklemmer og sikringer/kontaktorer PLS etc. etc.
Når JEG snakker om AUS mener jeg at det er å bytte komponenter som sikringer og kontaktorer osv. som er spenningsatt der man må dekke rundt med gummimatter og tre på isolerende knotter på spenningsatte tamper som står ut i lufta osv for ikke å snakke om arbeide på spenningsførende skinner i en hovedtavle ol.
Fikk ikke noe avklarende svar av instruktøren på det...
Er det noen som vet noe??
Løst
Har montert teknisk boks til steketopp (25A), men komfyrstikk dekker ikke hele boksen. Finnes det et lokk til disse så en må bruke. Kan heller ikke se alle fire skruene vil treffe
Løst
Hei!
Noen spørsmål som jeg stadig kommer borti, og ikke føler meg helt sikker på.
Er asd fullgod som ipgrad 2xC/3x?
Mener selv, nei.
Har lest dette med en prøvepinne som ikke skal kunne komme i kontakt med ledende deler. Asd er åpen under/over. Og man kan jo her i værste fall kunne berøre kobber hvis man stikker fingrene inn under/over.
Etter hvilken forskrift ble egentlig behovet for og kontrollere god nok overgangsmotstand til jord eller dobbeltisolere før første jfb.
Løst
Hei,
Er det tillat å bruke skjermen i en PFSP som PEN leder i et TN-c nett?
Løst
Er det krav til følgende skilt: Førstehjelp ved Strømskader
Som viser rettledning. Utgitt av NVE.
Løst
Hei
Vi har en sak som har vært diskutert med RIE på et skolebygg.
Det skal monteres frittstående lysmaster på uteområde tilsluttet skolen. Type Ørsta fundament (stål).
Dette skal ha egne kurser fra +HF432. B16/2 JFA. Kabel IFSI 4G4/4 (to ulike bryterpunkt)
Spørsmålet er om NEK400-5-54.542 gjelder for disse mastene og det da skal legges egen utjevningsforbindelse til hovedjordskinne.
RIE sier dette kun gjelder lysmaster etter REN standard og ikke parkmaster som i dette tilfelle.
Mvh Øyvind
Løst
Hei
Holder nå på med Teknisk Fagskole elkraft og har ønske om å gå litt videre, tenker da på eltakst. Mener jeg har sett at det er noe som heter eltakstskolen trinn 1 og 2, men ikke funnet noe av dette nå.
Er det noen som kan fortelle meg hva som vil kreves for å bli sertifisert eltakstmann? eventuelle utdanning som kreves?
Elkontrolør bolig og næring er også aktuelt, hvem kan tilby meg kurs og godkjenninger her?
Løst
Hvis man i ett og samme bygg, har både 230v trafo og en 400v trafo, da bør man vel utjevne jordingene mellom systemene? Hvor i normer , forskrifter står det noe om dette?
Løst
Er det krav å teste jordfeilbrytere som er nye i dag iht. NEK 400 2010?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.