Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Garnti

Hei.

har hatt kontroll av el-tilsynet som medførte en rapport.
Denne gjelder blandt annet at usakkyndige har tilgang til hovedsikring på 250 A. mens tavlen er merket med tilgang for usakkyndig. Tilsynet mener hele tavlen må bygges om, noe som har en kstnad på mange tusen kroner. Det er også påpekt manglende rissikovurdering av installasjonen, + en del andre små ting.

Det er nå snart 4 år siden anlegget ble ferdig og installatør hevder at de har bare 3 års garanti for bedriftskunder og ønsker ikke å ta denne kostnaden. Er det slik å forstå at viss slike ting oppdages etter 3 år må eier ta denne kostnaden?

(jeg forstår installtør litt da dette er fra en bedrift han har kjøp etter at dette arbeidet er utført)

Spurt ${formatDate(1358928480)}
Løst Løst
Automasjon
Meget godt bestått?

Hei

Skal snart opp til fagprøve og vil gjøre alt i min makt for å oppnå en meget godt bestått fagprøve. Så hva er deres beste tips ang. dette?

Er det mest teoretisk utspørring som avgjør om man får meget? Eller går det mest på den praktiske delen? Eller generelt en blanding av begge?

Vet det kan variere fra sensor til sensor osv, men ønsker noen tips som kan hjelpe meg på rett vei iallefall :)

Spurt ${formatDate(1358968020)}
Løst Løst
Automasjon
Installert karakteristikk

Hei!

Lurer litt på dette med installert karakteristikk på reguleringsventiler.

Hvordan oppfører likprosentlig, linær og hurtigåpnende ventiler seg i prosesser med synkende og økende trykkfall ved økende åpning av ventilen? Og eksempler på praktiske prosesser hvor disse benyttes

Slik jeg forstår er det skjeldent en ""linær""-ventilkarakteristikk som er linær ved installert tilstand, da disse er linære ved et konstant differansetrykk?

Håper noen kan hjelpe meg med greie ut dette

Spurt ${formatDate(1358926500)}
Løst Løst
Motor

har et spørsmål ang tilførsel av motor. skal den kobles direkte i koblingsklemmen? ell må den gå via rekkeklemmen?

Spurt ${formatDate(1358970720)}
Løst Løst
Barnevern i baderomsinnredning

baderomsinnredning levert av byggvarehandel med integret stikk er levert uten barnevern. Utstyret er NEMKO godkjent som produkt, men tilfredstiller ikke dagens forskrift om barnevern i stikk i BA2 område. Som installatør har vi kommentert at vi ikke kan kople til pga forskriftsstridig produkt. Vi blir ansett som ""kranglette"" og arrogante hos entreprenør og byggevarhandelen. Men mener selv vi har forskriften å dekke oss bak. Hva praktiseres der ute? Er det vanlig at instalatørene kopler til innredninger som ikke tilfredstiller forskriftene?

Spurt ${formatDate(1358837880)}
Løst Løst
Varmkabel

Hei. Skulle trekke noen datakabler da jeg kom over en Pr 2x2.5 som var utrulig varm. Har målt denne med en infrarødkamera og den er rundt 40grader på utsiden av kappen. Er dette normalt ? Kabelen er koblet på en 16A sikring.

Spurt ${formatDate(1358849940)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
jordingskabel Luftopererte Pumper

VI har en del luftopererte pumper som sendes ut som midlertidig utstyr hvor det alltid blir spørsmål vedr. jordingskabel. Finnes det noe krav til hvordan og hvilken jordingskabel som skal brukes? Må denne være isolert osv. Om det finnes, hvor finner jeg dette?

Spurt ${formatDate(1358805960)}
Løst Løst
Automasjon
Beregne cos phi

Hvordan beregner man cos phi da det ikke er oppgitt på motorskilt? Tusen takk på forhånd!:)

Spurt ${formatDate(1358806020)}
Løst Løst
Dobbeltisolering sikringsskap

Hei
Fagprøven banker da alt for snart på døra og jeg har da et lite spørmål

Kan noen gi meg en grundig innføring på dobbeltisolering av sikringsskap ved ny installasjon?
Hvilke tiltak, noe annet enn PFXP og RKK som må brukes og hva er fordeler/ulemper med dobbeltisoleringen?

Spurt ${formatDate(1358788080)}
Løst Løst
Utelate tavleskjema

Er det lov å utelate tavleskjema når man merker hver enkel sikring med fortegnelse (Gewiss). Har selvsagt informasjon om JFB + div påklister innsiden av skapdøren.

Spurt ${formatDate(1358801280)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.