| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
har hatt kontroll av el-tilsynet som medførte en rapport.
Denne gjelder blandt annet at usakkyndige har tilgang til hovedsikring på 250 A. mens tavlen er merket med tilgang for usakkyndig. Tilsynet mener hele tavlen må bygges om, noe som har en kstnad på mange tusen kroner. Det er også påpekt manglende rissikovurdering av installasjonen, + en del andre små ting.
Det er nå snart 4 år siden anlegget ble ferdig og installatør hevder at de har bare 3 års garanti for bedriftskunder og ønsker ikke å ta denne kostnaden. Er det slik å forstå at viss slike ting oppdages etter 3 år må eier ta denne kostnaden?
(jeg forstår installtør litt da dette er fra en bedrift han har kjøp etter at dette arbeidet er utført)
Løst
Hei
Skal snart opp til fagprøve og vil gjøre alt i min makt for å oppnå en meget godt bestått fagprøve. Så hva er deres beste tips ang. dette?
Er det mest teoretisk utspørring som avgjør om man får meget? Eller går det mest på den praktiske delen? Eller generelt en blanding av begge?
Vet det kan variere fra sensor til sensor osv, men ønsker noen tips som kan hjelpe meg på rett vei iallefall :)
Løst
Hei!
Lurer litt på dette med installert karakteristikk på reguleringsventiler.
Hvordan oppfører likprosentlig, linær og hurtigåpnende ventiler seg i prosesser med synkende og økende trykkfall ved økende åpning av ventilen? Og eksempler på praktiske prosesser hvor disse benyttes
Slik jeg forstår er det skjeldent en ""linær""-ventilkarakteristikk som er linær ved installert tilstand, da disse er linære ved et konstant differansetrykk?
Håper noen kan hjelpe meg med greie ut dette
Løst
har et spørsmål ang tilførsel av motor. skal den kobles direkte i koblingsklemmen? ell må den gå via rekkeklemmen?
Løst
baderomsinnredning levert av byggvarehandel med integret stikk er levert uten barnevern. Utstyret er NEMKO godkjent som produkt, men tilfredstiller ikke dagens forskrift om barnevern i stikk i BA2 område. Som installatør har vi kommentert at vi ikke kan kople til pga forskriftsstridig produkt. Vi blir ansett som ""kranglette"" og arrogante hos entreprenør og byggevarhandelen. Men mener selv vi har forskriften å dekke oss bak. Hva praktiseres der ute? Er det vanlig at instalatørene kopler til innredninger som ikke tilfredstiller forskriftene?
Løst
Hei. Skulle trekke noen datakabler da jeg kom over en Pr 2x2.5 som var utrulig varm. Har målt denne med en infrarødkamera og den er rundt 40grader på utsiden av kappen. Er dette normalt ? Kabelen er koblet på en 16A sikring.
Løst
VI har en del luftopererte pumper som sendes ut som midlertidig utstyr hvor det alltid blir spørsmål vedr. jordingskabel. Finnes det noe krav til hvordan og hvilken jordingskabel som skal brukes? Må denne være isolert osv. Om det finnes, hvor finner jeg dette?
Løst
Hvordan beregner man cos phi da det ikke er oppgitt på motorskilt? Tusen takk på forhånd!:)
Løst
Hei
Fagprøven banker da alt for snart på døra og jeg har da et lite spørmål
Kan noen gi meg en grundig innføring på dobbeltisolering av sikringsskap ved ny installasjon?
Hvilke tiltak, noe annet enn PFXP og RKK som må brukes og hva er fordeler/ulemper med dobbeltisoleringen?
Løst
Er det lov å utelate tavleskjema når man merker hver enkel sikring med fortegnelse (Gewiss). Har selvsagt informasjon om JFB + div påklister innsiden av skapdøren.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.