Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Instruert

Er det muighet å gi personer adgang til høyspentrom som er berøringssikre selv om disse ikke er sakyndige ? dvs at man kan gi såkalte instruerte personer selvstendig adgang til høyspentrom ?

Spurt ${formatDate(1354116180)}
Løst Løst
Elsjekken og ting/tang

Til dere som tar elsjekken/installatører hva gjør dere når dere ser slike ting som er blitt solgte av ""healere/snåsamenn"" i stikkontakten?
Ting som skal ""fjerne"" stråling og grønne menn?

Litt snodig spørsmål men jeg lurer virkelig.

Spurt ${formatDate(1354255740)}
Løst Løst
Varme arbeider
Kurs-krav til slukkeøvelse

Ser i brosjyre fra Trainor at det er krav til slukkeøvelse, hvordan blir dette løst ved e-læringskurs, har Trainor partnere/ forslag til steder som tilbyr dette?

Spurt ${formatDate(1354046460)}
Løst Løst
Tempratur i elektriske komponenter

Hei!

Noen som vet hvor kravet til drifts- og kritiske tempraturer for elektriske-komponenter finnes?

Hva er normal driftstempratur på motorvern? (3kw 3f 230v motor)

Har brukt termokamera på vernet, og vernet har en tempratur på 60'c

Spurt ${formatDate(1354101540)}
Løst Løst
Overgang fra halogen til LED i downlights

Hei.

Jeg har downlights i stua mi styrt av dimmer.
Det er vel 12V tror jeg. Står ihvertfall det på pærene jeg kjøper.

Jeg lurte litt på dette med LED og muligens bytte til dem da man visstnok kan få veldig lyssterke pærer. Og for å være ærlig... det trengs. Men de jeg har pratet med sier det ikke er bare bare å gå over til LED. Var en hel masse man måtte gjøre med systemet først uten at de klarte å utdype det noe særlig.

Hva er det som skiller halogen og LED? Hvorfor kan det bli problematisk? Hva må man isåfall gjøre?
Er det en dyr affære å gjøre om downlightsystemet?

Spurt ${formatDate(1354038480)}
Løst Løst
Kabeltverrsnitt på apparater

Hei.

Forskriftene sier at vi må bruke spesielle tverrsnitt for ulike sikringsstørrelser. 1,5mm2 på 10A, 2,5mm2 på 16A osv.

Men så ser jeg på apparater som har en fast tilslutningskabel. Eksempelvis så har jeg en 3,2kW vifteovn hjemme hos meg. Den trekker da litt i overkant av 13A om jeg skal regne det ut.
Men den er utstyrt med en 1,5mm2 kabel med støpsel. 1,5mm2 er da for lite for ovnens belastning? Det samme med en skjøtetrommel jeg har som er utstyrt med en 1mm2 ledning, mens det står max 16A på merkeskiltet på den. 16A på 1mm2 er vel heller ikke helt bra.

Oppvaskmaskinen min som ifølge merkeskiltet trekker 1700W er utstyrt med en 0,75mm2 kabel.

Hvorfor er det ""trygt"" på et apparat men ikke på en fast installasjon?

Spurt ${formatDate(1354042680)}
Løst Løst
Komfyrvakt

Hei!

Eg fekk eit spørsmål ang. komfyrvakt, fra ein snikker entepenør. Han synst ikkje noko serlig om den føleren han må ha over koketoppen.
Han spør: dersom det blir installert koketopp med innebygd tempraturvakt, er da kravet ang komfyrvakt opprethalt.

Spurt ${formatDate(1354024020)}
Løst Løst
Ex
tE-tid regelmessig test

Hei. Vi har en del exe motorer. Og har på vår årlig sjekk en test av tE-tiden til vernet.
Hvor ofte skal testen av tE-tiden til et vern tas?
Er det en plass jeg kan finne dette eller er det en standard?

Spurt ${formatDate(1354025580)}
Løst Løst
Isolere Skjøtehylser

I en hovedtavle i en boligblokk, bak skinnen, kun tilgang hvis man skrur av avdekning i front eller bakplate på skapet. Her har entreprenøren skjøtet noen 16mm2 ledninger med uisolerte presshylser, og som isolering har han teipet rundt med sort elektriker teip.

Jeg sitter i styret her og er utdannet, aktiv elektriker, jeg mener han burde brukt krympestrømpe over skjøten, evt. vulk teip.
Entreprenøren sier han ikke trenger det fordi det ikke står noe om det i forskriftene, men min profesjonelle og fagmessige vurdering er å bruke krympestrømpe.
Jeg har vært borti mange gamle tavler med tørr og sprø teip som løsner av ingenting, og det er vel ikke kortsluttningssikkert?

Finnes det noen ""fasit"" på dette?

Spurt ${formatDate(1353940140)}
Løst Løst
Ex
EDS sko

Jeg skriver fra en landbasert industribedrift i Østfold, og har et spørsmål i fm skotøy for bruk i Ex områder (sone 1).
Vi har lenge hatt fokus på hva slags arbeidstøy som skal benyttes i Ex soner og sikre soner her på fabrikken.
Det eneste kravet vi har til arbeids-sko er at de skal være antistatiske.
Nå har vi fått beskjed fra vår leverandør av arbeidstøy, at sko for bruk i EX-område skal være ESD merket (Elektrostatiske).
Vi ønsker nå å finne ut mer om dette, og håpet noen kan fortelle oss om eventuelle lover/forskrifter/normer som omhandler dette tema.
Finnes noen myndighetskrav??

Spurt ${formatDate(1353941220)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.