| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Belysning montert under overskap ved vask.
Er det krav om allpolig brudd av denne iht. NEK 400-5-530.3
Har det noe og si om vasken er tilkoblet rør i rør eller kobber rør?
Eivind
Løst
Hei.
For venner og kjente så gjør jeg tjenester privat. Utvidelse av kurser, nye kurser, ved et tilfelle et fullstendig nytt anlegg. Noen ganger får jeg litt tilbake som at en venn som er rørlegger gjør VVS arbeid hos meg, eller en annen som er snekker hjelper meg med oppussing for eksempel. Men jeg tar ikke vederlag for det.
Jeg har da kommet i kontakt med en installatør i et annet firma som mer enn gjerne har forestått installasjonene for meg og vært veldig behjelpelig med det. Jeg er driftselektriker på et industriområde og vi har ingen installatør på huset i mitt firma.
Men er denne praksisen egentlig lovlig i forhold til FKE?
Må installatøren tilhøre samme virksomhet som utførende montør, eller holder det bare at han er installatør?
Løst
Hvordan skal maskinbyggere forholde seg til NEK 420?
NEK 400 gjelder som kjent ikke for maskiner, så vi forholder oss til NEK EN 60204-1. Men denne sier ingenting om Ex, og spørsmålet mitt er hvilke forskrifter og krav til personell vi skal forholde oss til når vi skal bygge maskiner som skal operere i potensielt eksplosjonsfarlige omgivelser? Som maskinbyggere har vi ikke samme krav til fagpersonell som en elektroinstallatør, så vil gjerne ha noen tips om hvilke retningslinjer som ligger her også.
Løst
Hei,
Hva er krav til utkoblingstid til en overtrykksunit (kontor) ved ""loss of pressure"" ergo at den mister overtrykk p.g.a. dør som åpnes og lukkes?
Vi har en ROV kontor kontaineren som stenger ned etter 10sek med åpen dør. Dette virker veldig suspekt da denne er full av utstyr som kan være i kritisk operasjon (ROV) utstyr, men dette er dog også ikke Ex utstyr.
Løst
Har en skille trafo YND1 3x440 V Primer og 3x440V sekundær. Hva er prinsippet med koblingen YnD1 hva står 1 tallet får.
Løst
Hva er P funksjonen ??? hva menes med P ??? innen emnet skipsteknikk? trenger svar ganske så med en gang!
Løst
Beklager at teksten er litt forståelig men fortsatt dårlig vet norsk. Jeg er en polsk elektriker som har en rekke krefter. Jeg lurer på hvis jeg kan på denne basis gjelder i din vakre land med noen tillatelser? Fra hva er din tilsvarer DSB har gått jeg ville lære installasjonsprogrammet. Kan noen hjelpe med dette?
Din Adrian Grzenkowicz
Løst
Hei
Er det noen krav om isolerende gulv, eller matte ved tavler på land?
Vet at dette er et krav offshoer, men er det et liknede krav på land?
Løst
Heisann. Jeg er automatikerlærling og er litt usikker
På hva slaks forskrifter og normer jeg skal forholde
Meg til. Med tanke på fagprøven, Skal faktisk ha fagprøve hos
Dere. Jeg har forholdt meg til FSE , FEL , nek 400 og nek 420
Er det noe mer jeg burde forholde meg til mot fagprøven? Som
Fusex, fhosex eller FME ?
Mvh
Lærlingen.
Løst
Hei!
Mitt spørsmål gjelder skjøting av coaxial-kabel i Ex-område.
Det har oppstått en diskusjon rundt korrekt skjøting av RF-coaxialkabel i klassifisert område (sone 2). (Kabelen er 1/2 tommers cellflex, frekvensområde er 460MHz og effekt er ca. +5dBm uten at jeg mener det skal ha betydning).
Det ene synet er at kabelen må skjøtes i en Exe-boks (selv om det brukes coaxial-connectorer).
Den andre vinkling er at skjøting kan foretas med coaxial-connectorer (kabelendene termineres i hver sin coaxial-connector og skrus sammen) - samt at skjøt vulkes.
Rent praktisk vi vel skjøten i det siste tilfellet være solidere enn selve kabelen i forhold til uønsket hendelse som kan bringe effekten ut i et klassifisert område (?).
mvh
Svein Egil Bjørknes
Teleing.
Statoil - Heidrun TLP
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.