| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hva er det generelle kravet til ekstra jordingsleder i kabel offshore. Oljeselskapene kan ha forskjellige regler.
Løst
Hei,
Har et 24V DC powersupply som forsyner en krets i et EX-område (forsynes fra UPS kurs).
Vi ønsker å overvåke isolasjonsmotstanden i kretsen, f.eks. vha. en Bender-enhet, men er usikker på retningslinjer for hva som skal være grenseverdier for målingen.
Løst
Hei,
Har et 24V DC powersupply som forsyner en krets i et EX-område (forsynes fra UPS kurs).
Vi ønsker å overvåke isolasjonsmotstanden i kretsen, f.eks. vha. en Bender-enhet, men er usikker på retningslinjer for hva som skal være grenseverdier for målingen.
Løst
Hei.
Håper noen her kan hjelpe meg med avklaring på følgende: Kan man anse jording gjennom effektbryter på eksempelvis 22kV og 11 kV anlegg som fulldimensjonert endepunktsjording?
Løst
Hva sier den nye forskriften, FEK, om automatiseringsleder?
Vil han/hun fortsatt være ""installatør"" innen maskiner/automatiserte anlegg?
Løst
Hei, er litt forvirret når det kommer til forskrifter og normer innen EX.
Er det noen som kan forklare hvordan IEC, CENELEC, ATEX, FUSEX, FHOSEX og NEK hører sammen?
Løst
I oppdrettsfirmaet jeg jobber har vi ved flere anledninger opplevd statisk elektrisitet i PE-rør. Det oppstår i rør laget av polyethylene som brukes til å transportere fôr ut til fisken. Fôret blåses med luft ut til merdene opptil 6-700 meter unna fôringsflåten. Vi merker den statiske elektrisiteten når slangene kappes i to med håndsag, når sagen kommer inn i hulrommet i røret kommer utladningen. Det har hendt at flere tenner på saga er brent opp som følge av utladningen. Det har også skjedd ifbm. vasking av rørene.
Kan dere hjelpe meg å komme i kontakt med noen som sitter på kompetanse på problematikken rundt statisk elektrisitet?
Jeg var nylig på kurs for instruert personell gjennom Trainor og kursholderen ble forespurt om han visste om noen som kunne noe om dette. Han hadde deltatt selv en gang på et kurs holdt av en svenske, men han husket ikke navnet på vedkommende.
Løst
Hei. Jeg er en nylig utdannet automatiker med ikke så lang arbeidserfaring (1 år) Jeg jobber fortiden Offshore med en 2-4 rotasjon. Jeg blir veldig usikker på hva som er rettningslinjer på en måte for en automatiker offshore? Jeg har forholdt med til FEL og FSE, samt NEK400 og NEK420. Men bør jeg ha et forhold til FME ? Eller andre forskrifter/normer? Som ATEX-Direktivene? føler det er en jungel som er litt vanskelig og holde styr på.
Mvh
Automatikern
Løst
Kan elektrikere reparere apparater også? Eller er dette noe kun leverandøren kan gjøre?
For eksempel brunevarer, hvitevarer etc.
For eksempel en panelovn eller en komfyr om de skulle slutte å fungere eller får jordfeil.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.