| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei, har vært på EX-kurs hos dere. Det står i permen min som jeg fikk av dere følgende: "" Through gland benyttes ofte for bærbart ex d-utstyr med kabel uten armering. Benyttes det through gland, er det krav at kablen ikke inneholder armering. Pakningen og gjengepartiet utgjør flammespalten i denne nipplen. Når du velger en through gland for en gitt kabel, er det viktig at niplen passer kablens ytre diameter ""
Så mitt spørsmål er: Er det bare kompresjon og kompundnippler som kan brukes på kabler med armering til ex-d utstyr? Og hvor eventuellt dette kravet står?
Mvh
Stein
Løst
Sier NORSOK noe om boostlading på batteribanker skal stanse ved feks. HVAC trip? I så fall, hvor står dette...
Løst
Hei, har vært på EX-kurs hos dere. Det står i permen min som jeg fikk av dere følgende: "" Through gland benyttes ofte for bærbart ex d-utstyr med kabel uten armering. Benyttes det through gland, er det krav at kablen ikke inneholder armering. Pakningen og gjengepartiet utgjør flammespalten i denne nipplen. Når du velger en through gland for en gitt kabel, er det viktig at niplen passer kablens ytre diameter ""
Så mitt spørsmål er: Er det bare kompresjon og kompundnippler som kan brukes på kabler med armering til ex-d utstyr? Og hvor eventuellt dette kravet står?
Mvh
Stein
Løst
Må virkelig N leder også være brutt ved utendørs og installasjon på bad i TN-C-S system? Denne skal jo uansett ha samme potensiale som jord..
Tenker da på prismessig på 2-polt dimmere.
Løst
har en diskusjon gående ang et ventilasjonsanlegg for sone 2.motorene inni er ex godkjente pga muligheten for eksplosivt støv.men hvordan er den riktige måten å gå inn med følere i ventilasjonsanlegget og hvordan kan kabler fra frekvensomformere ol til motorer føres gjennom selve ventilasjonsanleggets vegger.selve anlegget står ikke i en ex sone.hvilket oppslagsverk/nettside kan brukes til å finne svar?
Løst
Hei.
Har fått endel spørsmål om rederi som har elektrikere i selskapet og driver vedlikehold og sjekk av maritime anlegg om bord i skipa. Trenger disse elektrikere en faglig installatør i rederiet?
I hht Elvirksomhetsregisteret så tolker vi at samtlige som har elektrikere i staben og driver med f.eks vedlikehold skal inneha en installatør i selskapet. Stemmer dette?
Løst
Var på kurs hos dere for en tid tilbake. Da anbefalte forumleder en håndbok for NEK400:2010. Jeg har selvsagt glemt ut hva den het (det var ikke montørhåndboken).
Håper forumledere kan hjelpe meg ;)
Løst
Hei.
NEK 400:2010 sier følgende:
823.534 Vern for beskyttelse mot overspenninger
823.534.01
Det skal være plassert et overspenningsvern kl. II i hovedfordelingstavlen for boligens elektriske installasjon.
Dersom det installeres et forbrukerutstyr med støtspenningsholdfasthet som tilsvarer overspenningskategori I, skal det monteres et forankoblet overspenningsvern som reduserer overspenningen til spesifisert nivå, jfr. NEK 400-4-44, Tabell 44C.
For nyoppførte boligblokker, hvordan tolker vi ""hovedfordelingstavlen i boligens elektriske installsjon"" Er dette da sikringsskapene pr. boliger/leiligheter eller den felles forankoblede underfordelingen som innholder målere og OV for alle boligene? Altså må det et overspenningsvern av klasse 2 for alle leiligheter eller kan et felles benyttes i felles hovedunderfordeling?
Løst
HEi!
Sitter her med beregning av kabel og vern til en motorkurs.
Lurer litt krav 1 i 433? Ib < In < Iz
Skal vi benytte korrigert Iz etter temperatur- og gruppekorreksjon? Eller skal vi benytte avlest fra tabell?
Løst
Hva sier Z-015 om fast installasjon av lys og stikk i midlertidig konteiner som er tilkoblet rigg via stikkontakt? Må kabelføring inne i konteiner være utført som fast installasjon (BFOU/RFOU) eller tillates gummikabel brukt til lys og stikk?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.