Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Nippler

Hei, har vært på EX-kurs hos dere. Det står i permen min som jeg fikk av dere følgende: "" Through gland benyttes ofte for bærbart ex d-utstyr med kabel uten armering. Benyttes det through gland, er det krav at kablen ikke inneholder armering. Pakningen og gjengepartiet utgjør flammespalten i denne nipplen. Når du velger en through gland for en gitt kabel, er det viktig at niplen passer kablens ytre diameter ""

Så mitt spørsmål er: Er det bare kompresjon og kompundnippler som kan brukes på kabler med armering til ex-d utstyr? Og hvor eventuellt dette kravet står?

Mvh

Stein

Spurt ${formatDate(1354632720)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Boost inhibit på lader/batterier

Sier NORSOK noe om boostlading på batteribanker skal stanse ved feks. HVAC trip? I så fall, hvor står dette...

Spurt ${formatDate(1354557060)}
Løst Løst
Ex
Nippler/ex-d

Hei, har vært på EX-kurs hos dere. Det står i permen min som jeg fikk av dere følgende: "" Through gland benyttes ofte for bærbart ex d-utstyr med kabel uten armering. Benyttes det through gland, er det krav at kablen ikke inneholder armering. Pakningen og gjengepartiet utgjør flammespalten i denne nipplen. Når du velger en through gland for en gitt kabel, er det viktig at niplen passer kablens ytre diameter ""

Så mitt spørsmål er: Er det bare kompresjon og kompundnippler som kan brukes på kabler med armering til ex-d utstyr? Og hvor eventuellt dette kravet står?

Mvh

Stein

Spurt ${formatDate(1354632780)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Bryte N (og L) leder i TN-C-S

Må virkelig N leder også være brutt ved utendørs og installasjon på bad i TN-C-S system? Denne skal jo uansett ha samme potensiale som jord..

Tenker da på prismessig på 2-polt dimmere.

Spurt ${formatDate(1354485180)}
Løst Løst
Ex
ex ventilasjon

har en diskusjon gående ang et ventilasjonsanlegg for sone 2.motorene inni er ex godkjente pga muligheten for eksplosivt støv.men hvordan er den riktige måten å gå inn med følere i ventilasjonsanlegget og hvordan kan kabler fra frekvensomformere ol til motorer føres gjennom selve ventilasjonsanleggets vegger.selve anlegget står ikke i en ex sone.hvilket oppslagsverk/nettside kan brukes til å finne svar?

Spurt ${formatDate(1357329480)}
Løst Løst
Rederi med elektiker uten Installatør

Hei.
Har fått endel spørsmål om rederi som har elektrikere i selskapet og driver vedlikehold og sjekk av maritime anlegg om bord i skipa. Trenger disse elektrikere en faglig installatør i rederiet?
I hht Elvirksomhetsregisteret så tolker vi at samtlige som har elektrikere i staben og driver med f.eks vedlikehold skal inneha en installatør i selskapet. Stemmer dette?

Spurt ${formatDate(1354399680)}
Løst Løst
Håndbok

Var på kurs hos dere for en tid tilbake. Da anbefalte forumleder en håndbok for NEK400:2010. Jeg har selvsagt glemt ut hva den het (det var ikke montørhåndboken).
Håper forumledere kan hjelpe meg ;)

Spurt ${formatDate(1354472640)}
Løst Løst
Overspenningsvern i leiligheter

Hei.

NEK 400:2010 sier følgende:

823.534 Vern for beskyttelse mot overspenninger

823.534.01
Det skal være plassert et overspenningsvern kl. II i hovedfordelingstavlen for boligens elektriske installasjon.
Dersom det installeres et forbrukerutstyr med støtspenningsholdfasthet som tilsvarer overspenningskategori I, skal det monteres et forankoblet overspenningsvern som reduserer overspenningen til spesifisert nivå, jfr. NEK 400-4-44, Tabell 44C.

For nyoppførte boligblokker, hvordan tolker vi ""hovedfordelingstavlen i boligens elektriske installsjon"" Er dette da sikringsskapene pr. boliger/leiligheter eller den felles forankoblede underfordelingen som innholder målere og OV for alle boligene? Altså må det et overspenningsvern av klasse 2 for alle leiligheter eller kan et felles benyttes i felles hovedunderfordeling?

Spurt ${formatDate(1354264800)}
Løst Løst
433, Ib < In < Iz

HEi!

Sitter her med beregning av kabel og vern til en motorkurs.

Lurer litt krav 1 i 433? Ib < In < Iz

Skal vi benytte korrigert Iz etter temperatur- og gruppekorreksjon? Eller skal vi benytte avlest fra tabell?

Spurt ${formatDate(1354281960)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Fast installasjon i midlertidig konteiner

Hva sier Z-015 om fast installasjon av lys og stikk i midlertidig konteiner som er tilkoblet rigg via stikkontakt? Må kabelføring inne i konteiner være utført som fast installasjon (BFOU/RFOU) eller tillates gummikabel brukt til lys og stikk?

Spurt ${formatDate(1354378380)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.