| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Jeg har fått tak i en enfas 4kW vifteovn fra jobben. Den var ikke i bruk og skulle kastes og er ganske ny. Den var påmontert et 32A trefasestøpsel, men åpenbart så var bare to av faselederne benyttet.
I huset mitt så er det ikke så godt isolert og jeg trenger noe skikkelig kraftig til å varme opp stua kjapt når jeg kommer hjem. For da er det kaldt der.
Jeg tenkte da på å montere et komfyrstøpsel på vifteovnens kabel, plugge ut komfyren så vifteovnen kan ""låne"" komfyrkursen på 20A under oppvarmingen.
Men er dette tillatt eller er egentlig komfyrkursen laget kun til komfyrer? Å montere støpsler er vel stort sett noe hvermannsen kan gjøre, har jeg forstått. Stemmer dette?
Løst
Sitter å gjør litt Kabelberegninger før fagprøven, så kom jeg over en formel for spenningsfall med Cos Phi i seg. Lurte på hva den gjorde der?
Formelen:
?U= Rho*?3*CosPhi*L*Ib
A
Aldri sett at Cos Phi har vert inne i bildet på spenningsfall tidligere!
Løst
Lurer på hva som er kravet til kablene internt i sikringsskap? Mellom OV og kurssikringer?
Ser at det brukes mye RK med strømpte(klasse 2) i 10mm2?
Hvorfor?
Løst
Hei.
I forbindelse med konsulenttjeneste for et annet firma så er jeg utplassert for å skrive en rapport om forbedringsforslag. Grunnet veldig vanskelige føringsveier mellom anleggsdeler på et spredt anlegg innendørs så er en 35mm2 PFSP kabel forlagt i friluft stripset til en stålwire med stålstrips. Det samme med en PR kabel som går til en akustisk alarm og et betjeningspanel. Det er en ganske grov wire som er brukt.
Er dette tillatt, eller må dette legges om med kabel spesielt laget for luftstrekk?
Løst
Hei, hvilke vedlikeholdskrav stilles det til en exi koblingsboks kontra en exe boks. Påstanden er at i en exi krets er ikke boksen en del av ex klassifisering og dermed ikke trenger vedlikehold på lik linje med en exe boks.
Løst
Hei!
Er det noen som har erfaring med peltier elementer? lurte på om man varmer opp den ene side og kjøler ned den andre siden.... med andre ord man holder en stor temperaturdifferanse mellom kald og varm side..
Spørsmål: kan man da få ut en viss spenning som kan belastes x antall ampere?? nok til å drive lyspærer etc etc
Får man ut 4-5 V som kan belastes 0,5-1A holder jo dette til å drive små elektro duppedingser..
Løst
Hei
Er det skadelig og ha en jord feil i anlegget på ett skip?
Skadelig for div systemer ombord?
Da tenker jeg på om det er skadelig for andre ting enn det det faktisk er jordfeil på.
Løst
Hva hvilket overtrykk kreves i exp skap offshore og hva er kravet til purging?
Løst
Hei!
Lurer på hva som er viktig å tenke på når man skal installere en motor i Sone 1. Dette er en ExE-motor.
Hvor kan jeg lese om kravene til en slik installasjon?
Regner med at IP og temperatur er viktig, og derfor må en passe på utløsetiden på motorvernet?
Løst
Er det krav til egen kapsling for OV?
Et gammelt nebb skap som skal rehabilliteres. Inn med jordfeilautomater, nytt OV og oversp.vern. Får plassproblemer om OV må ha egen kapsling.
Er det lov å sette OV på samme skinne som oversp.vern og jordfeilautomater, og bruke ASD deksel over det hele?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.