Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Sette teknisk stikk på 4,5kW vifteovn

Hei.

Jeg har fått tak i en enfas 4kW vifteovn fra jobben. Den var ikke i bruk og skulle kastes og er ganske ny. Den var påmontert et 32A trefasestøpsel, men åpenbart så var bare to av faselederne benyttet.

I huset mitt så er det ikke så godt isolert og jeg trenger noe skikkelig kraftig til å varme opp stua kjapt når jeg kommer hjem. For da er det kaldt der.

Jeg tenkte da på å montere et komfyrstøpsel på vifteovnens kabel, plugge ut komfyren så vifteovnen kan ""låne"" komfyrkursen på 20A under oppvarmingen.

Men er dette tillatt eller er egentlig komfyrkursen laget kun til komfyrer? Å montere støpsler er vel stort sett noe hvermannsen kan gjøre, har jeg forstått. Stemmer dette?

Spurt ${formatDate(1355504580)}
Løst Løst
spenningsfall

Sitter å gjør litt Kabelberegninger før fagprøven, så kom jeg over en formel for spenningsfall med Cos Phi i seg. Lurte på hva den gjorde der?

Formelen:
?U= Rho*?3*CosPhi*L*Ib
A

Aldri sett at Cos Phi har vert inne i bildet på spenningsfall tidligere!

Spurt ${formatDate(1355586540)}
Løst Løst
Internt i skap

Lurer på hva som er kravet til kablene internt i sikringsskap? Mellom OV og kurssikringer?

Ser at det brukes mye RK med strømpte(klasse 2) i 10mm2?

Hvorfor?

Spurt ${formatDate(1355393580)}
Løst Løst
PR og PFSP i luftstrekk på wire

Hei.

I forbindelse med konsulenttjeneste for et annet firma så er jeg utplassert for å skrive en rapport om forbedringsforslag. Grunnet veldig vanskelige føringsveier mellom anleggsdeler på et spredt anlegg innendørs så er en 35mm2 PFSP kabel forlagt i friluft stripset til en stålwire med stålstrips. Det samme med en PR kabel som går til en akustisk alarm og et betjeningspanel. Det er en ganske grov wire som er brukt.

Er dette tillatt, eller må dette legges om med kabel spesielt laget for luftstrekk?

Spurt ${formatDate(1355422860)}
Løst Løst
Ex
Tellefsen

Hei, hvilke vedlikeholdskrav stilles det til en exi koblingsboks kontra en exe boks. Påstanden er at i en exi krets er ikke boksen en del av ex klassifisering og dermed ikke trenger vedlikehold på lik linje med en exe boks.

Spurt ${formatDate(1355901360)}
Løst Løst
Automasjon
Peltier element

Hei!

Er det noen som har erfaring med peltier elementer? lurte på om man varmer opp den ene side og kjøler ned den andre siden.... med andre ord man holder en stor temperaturdifferanse mellom kald og varm side..

Spørsmål: kan man da få ut en viss spenning som kan belastes x antall ampere?? nok til å drive lyspærer etc etc

Får man ut 4-5 V som kan belastes 0,5-1A holder jo dette til å drive små elektro duppedingser..

Spurt ${formatDate(1355313420)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Jordfeil

Hei

Er det skadelig og ha en jord feil i anlegget på ett skip?

Skadelig for div systemer ombord?

Da tenker jeg på om det er skadelig for andre ting enn det det faktisk er jordfeil på.

Spurt ${formatDate(1355302440)}
Løst Løst
Ex
Ex p skap, overtrykk og purging

Hva hvilket overtrykk kreves i exp skap offshore og hva er kravet til purging?

Spurt ${formatDate(1355303160)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Motorinstallasjon, EXE

Hei!

Lurer på hva som er viktig å tenke på når man skal installere en motor i Sone 1. Dette er en ExE-motor.

Hvor kan jeg lese om kravene til en slik installasjon?

Regner med at IP og temperatur er viktig, og derfor må en passe på utløsetiden på motorvernet?

Spurt ${formatDate(1355380980)}
Løst Løst
Egen kapsling for OV

Er det krav til egen kapsling for OV?
Et gammelt nebb skap som skal rehabilliteres. Inn med jordfeilautomater, nytt OV og oversp.vern. Får plassproblemer om OV må ha egen kapsling.
Er det lov å sette OV på samme skinne som oversp.vern og jordfeilautomater, og bruke ASD deksel over det hele?

Spurt ${formatDate(1355277000)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.