| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9569 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Lurer på hva de konkrete utkoblingstidene er på forskjellig nettsystem?
Mener å ha lest 5 sekunder, 2 sekunder, 0,1 sekunder osv.. Noen som kan greie dette opp for meg?
Løst
Har et par spørsmål om krav til antall ledere i kabel til EExd AC motor:
Slik jeg har forstått det er det myndighetskrav offshore om å bruke 3 leder + separat jordleder i kabel til EEXd motor?
Er dette korrekt oppfattet?
Både motor og kobl. hus på motor er EExd og det er brukt BFOU (eller tilsvarende) offshore kabel med skjerm.
I tillegg oppfatter jeg det slik at man IKKE kan betrakte avsluttet skjerm i EExd nippel som godkjent jordforbindelse på Eexd utstyr, og derfor må ha separat jordleder i kabelen!
Er dette korrekt?
Og har det i denne forbindelse noe å si hvilken sone Eexd motoren evt. står i?
Er det øket krav i sone 1 vs sone 2 med tanke på jording? Står det noe i IEC om dette evt.?
Og (viktig) hvor i regelverket (IEC) kan man eksplisitt vise til krav om det skal være 3-leder + separat jordleder? Eller at skjerm brukt som jord ikke er tillatt?
Løst
Gjelder EN 60204-1 for maskiner som skal ut på båt/bunn/plattform?
Litt nysgjerrig pga at jeg så et skap som hadde brune ledere til DC styrestrøm....
Løst
Kan noen forklare meg hvordan en solid state utgang på en PLS fungerer og når vil vi ha en solid state utgang?
hva er en triac blokk?
Løst
Hvordan er vanlig praskis dere legger utestikk? Egen kurs, eller nærmeste kurs fra innsiden eks. feks stue.
Skal legge flere utestikk på en stor enebolig. For å slippe lange kabelstrekk vil jeg legge utestikk fra nærmeste boks fra innsiden. Noen som har noen synspunkter på det?
Per
Løst
Hei, har ett lite spørsmål:
Forklar hvilke vern generatorer som arbeider i parallell skal være utstyrt med. Finn anbefalte innstillingsverdier.
Løst
Noen som har peiling på hvordan framgangsmåten for og søke om arbeid i sikringskap som privatperson. Har selvsagt de papirer som trengst for jobben. Men lurer litt på sakens gang. Hvem ringer jeg til eller hvor finner jeg søknader? noe ekstra jeg bør tenke på?
Løst
Hei!
jeg skal opp til fagprøve i starten av januar. Jeg har begynt å tenke litt på hvordan jeg skal angripe oppgaven, og starter selfølgelig med planlegging.
Hva er det som er nødvendig av planlegging før en slik oppgave?
Motorinstallasjon
Prosessregulering
Løst
I forbindelse med arbeid på et 1000V system til flyttbart varmeanlegg så oppsto det igår en eksplosjonsartet kortslutning som til og med rev med seg vernet på høyspentsiden av tilførselstransformatoren. Netteier måtte komme og bytte sikringer foran trafoen.
Det ble arbeidet inni hovedfordelingen på anlegget. Dette anlegget er bygd slik at når man åpner skapdøra så jordes og kortsluttes faselederne for montørens sikkerhet når han arbeider.
En annen operatør, uvitende om at det foregikk arbeider, kobler til tilslutningskabelen og slår inn betjeningsbryteren på tilførselen slik som er vanlig rutine for igangsetting av anlegget.
Det oppsto en kraftig kortslutning på anlegget (sikret med 630A effektbryter på lavspentsiden). Verst gikk det ut over betjeningsbryteren der det blåste hull på 4mm stål i skapgodset. Operatøren som slo inn bryteren sto heldighvis ikke rett foran bryterskapet i det han slo inn spenningen og fikk bare lettere brannsår på ene armen.
Personen i tavla ble uskadet men det oppsto store skader og en mindre brann i hovedtavla som raskt ble slukket med pulverapparat.
Årsaken var dårlig merking eller låsing av betjeningsbryteren og dårlig kommunikasjon. Vi kan prise oss lykkelige med at det kun ble materielle skader. Selv om begge de involverte var preget etter hendelsen.
Så husk å snakk sammen folkens. Og lås alltid sikkerhetsbrytere eller vern og heng opp skilt!
Løst
Hei.
Jeg har fått tak i en enfas 4kW vifteovn fra jobben. Den var ikke i bruk og skulle kastes og er ganske ny. Den var påmontert et 32A trefasestøpsel, men åpenbart så var bare to av faselederne benyttet.
I huset mitt så er det ikke så godt isolert og jeg trenger noe skikkelig kraftig til å varme opp stua kjapt når jeg kommer hjem. For da er det kaldt der.
Jeg tenkte da på å montere et komfyrstøpsel på vifteovnens kabel, plugge ut komfyren så vifteovnen kan ""låne"" komfyrkursen på 20A under oppvarmingen.
Men er dette tillatt eller er egentlig komfyrkursen laget kun til komfyrer? Å montere støpsler er vel stort sett noe hvermannsen kan gjøre, har jeg forstått. Stemmer dette?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.