| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Ser det til tider dukker opp krav om at det skal monteres PT100 følere i tillegg til mekaniske kapillar baserte termostater (TSH) og temperaturbegrensere (TSHH) i koblingsboksen på Ex e sertifiserte heatere.
Argumentet er at signalene skal brukes i prosesstyringsøyemed, men alikevel kan det være at det ytres et ønske om at de skal kobles og fungere som TSH og TSHH.
Hvordan stiller dette seg med transmittere for PT 100 føleren?
Kan den monteres i f.eks. ""Hodet"" i en PT 100 føler som igjen står inne i en Ex e kapsling?
Eller må ledningene fra en PT 100 føler kun legges på rekkeklemmer i Ex e kapslingen, og transmitteren plasseres i styreskap i ""safe area""?
Er en transmitter for PT 100 å regne som en ""barriere""?
Løst
Hei.
Kan noen gi med nøyaktig henvisning til IEC 60092 hvor
NEK 410-1, del 306, 16.5 er hentet fra?
Det gjelder regel om at stikk over 16A skal ha mekanisk forriglet bryter.
Jeg trenger backup fra et ""internasjonalt"" regelverk før jeg begynner å krangle...
Løst
Jobber med et nytt skjult anlegg i enebolig og lurer på hvordan dere vanligvis løser ønsker og behov om ""lavtbyggende"" utvendig stikk, når jeg kommer til ferdig kledd vegg. Det er til sammen 69mm fra asfaltplate til utvendig kledning, så det er plass nok til å benytte jukseboks montert fra utsiden. Ved å benytte boks kan jeg dermed ta med meg ferdigtrukket PN direkte uten å skjøte om til PR.
Høres ikke dette fornuftig ut? Sørger også for god tetning mellom stikk og kledning for å hindre vanninntrengning i boks.
Løst
hvilken Tverrsnitt skal sluk/slukrist ha 2.5 eller 6mm2 ? ska det trekke egen jording til den?
Løst
Hei!
Har lest igjennom endel tidligere tråder på dette temaet.
På gamle hus hvor en skifter ut skrusikringer til automatsikringer er det greit å benytte I2, 1,45 16amp på 2,5mm2.
Men fins det måter å sløyfe dette kravet om 15 amp 1,45 på nye hus/leilighet?
Påbegynte en jobb i 2010 leilighet knyttet til et hus.
Alt av kabler/rør/punkter/sikringskap er trekt men ikke tilkoblet strøm.
D elektriske er ikke ferdigtilt enda. Må jeg skifte alle sikringene fra 1,45 16Amp 2,5kvadrat skjult pn , pga nye krav?
Fins det noen utvei?
Løst
Når man bruker PN i koblingsarbeide trenger man ikke å bruke endehylser pga tykke kordeller som ikke knuses av presset fra skruterminaler osv. Når man bruker RK må man bruke endehylser for å få kordellene kompakt sammen så presset fra skruterminalene ikke moser kordellene. Hvorfor har man laget en ledning som krever endehylser når man kan bruke PN å slippe endehylser?
jeg skjønner at argumentet kan være at RK er mykere og lettere å bøye osv, men er det kun det som er hele poenget med denne ledningen?
I husinnstallasjon bruker man PN som er stiv og det er litt knotete inne i stikkontaktbokser osv, men har aldri sett at noen bruker RK i en boliginnstallasjon.
Er det noen Einsteiner som har noe svar på dette.
Takker for alle svar på tampen av året :)
Løst
Er beskyttelsesleder en separat kabel ( f. eks PN Gul/Grønn)
Eller kan en beskyttelsesleder også være jordingen i en PR kabel.?
Eks. :
For å beskytte seg mot berøringsfare på en komfyr (Som er en Utsatt ledene del)
så ma man legge fram en tilføresel og en separat beskyttelsesleder i tillegg?
Åsmund
Løst
Hva er typisk startstrøm for en motor?
Løst
Hei.
På et større jernbaneområde så er alle utsatte ledende deler utjevningsforbundet og jordet. Nylig ble det igangsatt et stort prosjekt der samtlige utjevningsforbindelser og jording av utsatte deler mot skinnejord ble byttet ut fra gamle 16, 35 og 50mm2 ledere til 95mm2 over hele fjøla. Det være seg lysrørarmaturer, produksjonsmaskiner, metallkonstruksjoner, plattformer i nærheten av sporet etc.
16kV kjøretråden over sporene er på 95mm2.
Men hva er egentlig minstekravet til tverrsnitt på utjevningsforbindelser i denne forbindelse?
Løst
Hva er normal praksis blandt dere husmontører når dere skal trekke om et hus å splitte opp kursene? Er det lov med flere kurser i samme rør? Må vel kraftig ned dimensjonere pga reduksjonsfaktorer osv? Hvordan løses dette på best mulig måte, uten å åpne alt av vegger?
Kan man bruke tabell 52b-17 pkt. 1 - kabler i bunt i luft, på en overflate, innstøpt eller innkapslet? i dette tilfellet innkapslet? reduksjonsfaktor 0,80 (2 kurser)
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.