| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
EX i jord skal være separat fra annen jord.
Men hvor langt må du trekke denne separate jorden?
Hovedjord i bygg? jordspyd? trafo?
Mvh
Audun
Løst
Hei!
Vi har et høyspent-anlegg med en trafo innebygd i en distrubusjons-enhet, levert av ROV fabrikant. 440/4160 VAC. Denne enheten gir strøm til ROV, via 5000m umbilical. Dette anlegget står fast montert i et eget rom inne i båten. (ikke mobilt utstyr)
Ved nedstenging, for vedlikehold/reparasjoner av dette anlegget blir trafo jordet, ved hjelp av ""ross-brytere""/hjul.(hvert hjul legger en fase inn mot jord) Dette er en mekaninsk utkobling, som i praksis skjer ved at en dreier tre hjul, og låser disse. Den fysiske jording skjer inne i skapet. Dene enheten er helt lukket for innsyn.
jeg mener at for at dette skal være forsvarlig, så må hver fase sjekkes med en sertifisert høyspent-probe etter utkobling. Vi har per i dag ingen tilgang til fasene, uten å sku av dekseler på distrubusjons-enehet, og jeg ønsker nå å modifisere denne enheten.
Hva sier FME/IEC om dette, og hvilket regulativ vil være gjeldende for dette?
Ellers takk for et informativt og lærerikt forum!
Mvh
Douglas R Young
Løst
Et spørsmål angående dimensjonering av beskyttelsesleder ved legging av enledere på kabelbro. Faseledere er i klasse II utførelse.
Fra trafo til hovedtavle er det lagt 2x3x400cu og 1x400PEN. Trafoens nullpunkt er forbundet til hovedjordskinne med 70cu.
Jordskinne i hovedtavle er forbundet til hovedjordskinne med 70cu.
Fra hovedtavle legges det 2x3x300cu til en frekvensomformer på ca 1000A, frekvensomformer skapets jordskinne er forbundet til hovedjordskinne med 70cu.
Må det legges separat beskyttelseseder fra hovedtavle til frekvensomformer og kan denne reduseres ytterligere enn halve fasetversnittet?
Løst
Hei.
Ser at DLE som har att kontroller på nye skoler, offentlige bygg & kontorer o.l, krever forankoblet allpolig bryter før bevegelseføler/tilstedeværelseføler o.l.
De referer til FEL paragraf 30, som sier at anlegg, deler av anlegg eller utstyrsenheter skal ha forankoblet allpolig bryter, med tanke på sikkerhet ifb med reparasjon, servce vedlikehold o.l.
Har noen andre sjekket dette opp?
Har tatt kontakt med DLE, men de skulle sende dette videre til fagansvarlig.
Dette kan jo få store konsekvenser for nye bygg som nettopp er ferdigstilt, uten en slik bryter, eller på prosjekteringsnivå.
Løst
Gjelder FEL og EN 60204 offshore?
Løst
Hei,
Hvor lenge må instalatør firma oppbevare kopi av installsjons papirer etc?
Løst
Hei.
I båten min så har jeg lagt opp 230V installasjoner til å drive et 200W stereoanlegg, mobilladere, laptop, mobil bredbåndsrouter, TV med blu-ray spiller etc.
De ulike ""kursene"" er delt opp på et par 300W convertere som ikke har innebygget vern, men har smeltesikringer på 12V siden. Disse er forsynt fra en batteribank på 500Ah som kan lades opp med landstrøm eller dieselmotoren til båten. Eller hjelp fra en liten vindgenerator.
Det er fort gjort å overbelaste dem så sikringene ryker, så jeg er interessert i noe a'la automatsikringer. Vi snakker rundt 30A ved 12VCD.
Finnes det automatsikringer der ute som er laget for 12V likespenning?
Eller vil generelt sett vanlige automater også kunne fungere ved 12V DC?
Løst
Hei.
Meg og en kollega diskuterte på jobben hva som er korrekt vei å montere en tet-nippel. Det er to mulige veier å montere den, og vi var vidt uenige. Jeg vet at dette spørsmålet ikke passer helt inn under kategorien forskrifter/normer, men håper likevel på gode svar fra dere!
Mvh
Jørgen
Løst
Hei,
Har hørt at når kabler stripses på undersiden av kabelbroen skal det brukes stålstrips.
Løst
Jobbet på en åpen tavle. Skulle til å skru løs en mutter da jeg kom borti den ene fasen ved siden av. Var kun nær med en hånd. Er ikke helt sikker på om jeg hadde foten intill tavle døra, men tror det på måten jeg satt. Merker man selve gjennomgangen fra hånd til fot? For kjente det kun i venstre hånd
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.