Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1560
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
EX i kabel

Hei, vi har et tilfelle på en installasjon hvor det ikke er brukt type blå EX (i) kabel, og vi får derfor heller ikke tak i data fra kabelprodusenten som forteller oss induktans (mH/km), og kapasistansverdien(nF/km). I NEK420 12.2.2.2 "" Elektriske parametre for kabel"" side 140 under punkt c) står oppgitte verdier som man alternativt kan bruke. Når vi bruker disse får vi beregnet frem maks lengde på kabel hhv. 500 meter og 769 meter som er godt innenfor vårt behov.(ca. 30 meter) Men i teksten på punkt c) står det:
200pF/m og enten 1uH/m eller 30uH/ohm hvor sammenkoplingen omfatter to eller tre enkeltledere av en vanlig konstruert kabel(med eller uten skjerm).

Vi har i vårt tilfeller brukt en mangeleder fra flere barrierer/skap til koplingsboks i felt, deretter kabel til feltinstrument. Betyr teksten under punkt c) at vi skulle ha lagt en-til en kabel, eller mener man her en strømsløyfe på 2 eller 3 wire?

MVH
Alexander Willeke
Elektrosjef
Jotun AS

Spurt ${formatDate(1348646340)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Hva er deres personlige erfaring med GE kombiautomater?

Hei. Jeg har flytta inn i en ny leilighet der sikringsskapet nylig har vært renovert. Det står nå jordfeilautomater fra GE i skapet.

Men jeg hadde et prosjekt gående på forrige leiligheten men jeg solgte den før jeg satte prosjektet igang. Så nå har jeg en bærepose med en rekke Eaton PKPM jordfeilautomater. Jeg sverger til dette merket.

Jeg tenkte å kanskje bytte ut GE automatene i skapet her med de Eaton automatene jeg har liggende. Men jeg kjenner ikke til kvaliteten på GE automater.

Overgår de Eaton? Eller er det best å bytte til Eaton?

Jeg har tenkt å selge de gamle automatene, men bruker selvsagt de som er best. Noen synspunkter?

Jeg reagerer litt på at GE automatene er klumpete 3 moduls enheter mens Eaton er 2 moduls. Det er nå ikke plass til noe mer om jeg i fremtiden vil ha flere kurser, så jeg tipper over til Eatonsiden.
Men kvaliteten på automatene er det jeg setter høyest.

Spurt ${formatDate(1348656780)}
Løst Løst
LED downlight

Hei, jeg har et spørsmål. Når en skal montere LED downlights innfelt i tak, benytter man da innfellingskasser slik som ved montering av vanlige 12V downlight? Trenger man å benytte downlight kabel på LED downlights, eller går det greit med vanlig PN ledning?

På forhånd takk for svar.

Spurt ${formatDate(1348865820)}
Løst Løst
Ex
Overmalt flammespalte/merke

Hei

jeg finner til stadig, el. motor aktuatorer som Rotox, der Merkeskilt og flammespalter er overmalt.

Merkeskiltene kan ikke leses mer. Hele aktuatorene er dekket med ""skipsmaling"" som er seig og meget tykk.

Alle åpningene fra flammespaltene er dekket med dette.

Er aktuatoren å regne som ubrukelig? siden den ikke har noen merking?

og er det lov og male over flammespalter? skal jeg nekte videre bruk av disse aktuatorene?

Hilsen Vidar

Spurt ${formatDate(1348581840)}
Løst Løst
Verifikasjon av eksisterende jording

I forbindelse av verifikasjon av eksisterende jording i et TN anlegg får vi følgende resultater:
overgangsresistans jordelektrode 130ohm
jordingslederens impedans 0,5ohm

Hvordan vurdere vi måleresrultatene? Bygget er ca 500m2

Spurt ${formatDate(1348593720)}
Løst Løst
Hånda mi hang fast i skadet kabel

Hei. Jeg tenkte jeg skulle melde fra om en hendelse som skjedde hos en kunde. Jeg hadde arbeidet på en annen kurs med å legge opp en ny stikkontakt til en nattbordlampett hos en eldre dame.

Samtidig så nevnte hun at hun hadde fått en ny flatskjerm TV hun ikke helt visste hvordan hun skulle koble opp. Man sier jo ikke akkurat nei til å hjelpe til med slike småtterier mens man først er der.

Så jeg kobler HDMI kabelen fra dekoderen til TV'en og skal koble til strømkabelen i et grenuttak under TV benken. Så jeg legger meg ned på gulvet og drar frem grenuttaket etter kabelen for å komme til den i det strømmen river tak i hånda mi og jeg sitter fast rundt kabelen. Jeg prøver å dra i kabelen for å røske ut støpselet men klarer det ikke og bruker andre hånda til å ta frem avbiteren min og klipper over kabelen og samtidig kortslutter den så vernet løste ut.

Det viser seg at hun har en kanin som har gnaget på ledningen helt inn til kordellene på begge fasene akkurat der jeg grep tak i den.
Det var mørkt og jeg så ikke at kabelen var skadet under der.

Jeg hadde full kontroll over musklene i armen, så støtet var nok lokalt i hånda bare.

Jeg tror jeg skal bruke lommelykta fra nå av før jeg tar i en kabel i mørket under møbler.

Jeg spurte om ikke det hadde vært smart å legge opp noen flere faste stikkontakter utilgjengelig for kaninen istedenfor et løst grenuttak, noe hun var enig i var en god ide. Så det skal jeg gjøre imorgen.

Jeg merket ikke noe ubehag i ettertid. Man får liksom alltid støt når man minst venter det. Typisk.

Spurt ${formatDate(1348498080)}
Løst Løst
Finvern

Finvern for stikkontakt.
Hva er best?
Noen som har erfaringer?
Er det nødvendig med FG godkjent finvern?

Spurt ${formatDate(1348520160)}
Løst Løst
Jording

Hallo. Ble montert en varmepumpe idag, i ett hus fra 50 tallet der det ikke fantes jording. Ble lagt opp ny kabel fra sikringsboks og ut til utedelen av pumpen som var planlagt til ny kurs. Hvordan blir det enklest og jorde dette? Har man lov og lage en jordelektrode ved siden av utedelen og jorde rett i pumpen, eller er man nødt til og legge jording fra jordelektroden videre til sikringskapet og ut igjenn, gjennom kursen?

Spurt ${formatDate(1348060920)}
Løst Løst
ledertverrsnitt downlightkabel

Skal montere 3 spotter i 30 cm nedfelt himling over kjøkkenet.
Henter spenning fra en takboks. Kursen er sikret med 15A.

Jeg har ikke klart å finne noe annet enn 1.5mm downlightkabel til salgs.

Hva sier forskriften til slik montasje? Kan jeg bruke 1.5 mm?

Hilsen
Industri-automatiker.

Spurt ${formatDate(1348138320)}
Løst Løst
Ex
kompetanse instruktør

Hei. Står det noen plass ( og i såfall hvor står det) kompetansekravet til instruktør, eventuelt kompetansekravet til opplæringsinstitusjon for eksempelvis Ex- kurs?

Spurt ${formatDate(1348478280)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.