| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9587 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 902 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Heisann!
Tenkte jeg skulle sette inn rehab innsats i skapet hjemme med nye jordfeilautomater. Utdannet ingeniør med fagbrev innen automasjon og elektro. Mener og huske at man kunne gjøre slikt hjemme. Gjelder dette forsatt ? eller er det kommt nye krav ?
Løst
Har prøvd å finne ut hva gG/gl står for på knivsikringer uten at noen kan svare på dette... finner ikke noen forklaring hos leverandør eller noe somhelst.
Er det noen som vet hva dette står for??
Takker for svar
Løst
Hei, hva er reglene for inntak? Er en enebolig med 2 boenheter. Har man låv og ta inn hovedkabelen fra Everket i en boks på yttersiden av veggen der det blir fordelt med 2 hovedbrytere, en til hver boenhet?
Løst
Er det noen som vet hva som er lurt å gjøre ved brann i ups anlegg og batteribryter ikke lar seg operere verken lokalt eller fra kontrollrom? Vi har noen store aus avbitertenger hengende utenfor batterirommet vårt men er skeptisk til å klippe batterikabler med belastning. Jobber på plattform i Nordsjøen.
Løst
Kan en anleggsarbeider starte som hjelpearbeid for å bli energimontør, uten å ha tatt elektro grunnkurs? Hva må eventuelt til for å gjøre dette?
Løst
Hvem har ansvar for at det etableres hovedjording i et bolighus..?
Installatør av el.anlegget - eller huseier..?
Løst
Husker fra skolen at en lærer sa det var vanlig på TN-C-S å Jorde i Fordelingen, i tillegg til i nøytralpunktet på Trafoen.
Er dette et krav? Eller er det kanskje det som skiller et TN-C og TN-C-S?
Løst
Hei
Er det greit og dimmensjonere ett skjultanlegg til ref.inst metode B1, der det blir benyttet 48mm lekt utenpå fuktsperre og kledning utenpå lekten igjen? man vill da få ett hullrom som ikke er issolert og man kan muligens bruke B1 i hennhold til tabell 52-A2 (issolerte ledere ført i rør i hulrom i en bygning)
En liten tanke som kan redde en 16A automat som faktsik tåler litt!, hehe
Løst
Hei, vi har et tilfelle på en installasjon hvor det ikke er brukt type blå EX (i) kabel, og vi får derfor heller ikke tak i data fra kabelprodusenten som forteller oss induktans (mH/km), og kapasistansverdien(nF/km). I NEK420 12.2.2.2 "" Elektriske parametre for kabel"" side 140 under punkt c) står oppgitte verdier som man alternativt kan bruke. Når vi bruker disse får vi beregnet frem maks lengde på kabel hhv. 500 meter og 769 meter som er godt innenfor vårt behov.(ca. 30 meter) Men i teksten på punkt c) står det:
200pF/m og enten 1uH/m eller 30uH/ohm hvor sammenkoplingen omfatter to eller tre enkeltledere av en vanlig konstruert kabel(med eller uten skjerm).
Vi har i vårt tilfeller brukt en mangeleder fra flere barrierer/skap til koplingsboks i felt, deretter kabel til feltinstrument. Betyr teksten under punkt c) at vi skulle ha lagt en-til en kabel, eller mener man her en strømsløyfe på 2 eller 3 wire?
MVH
Alexander Willeke
Elektrosjef
Jotun AS
Løst
Hei. Jeg har flytta inn i en ny leilighet der sikringsskapet nylig har vært renovert. Det står nå jordfeilautomater fra GE i skapet.
Men jeg hadde et prosjekt gående på forrige leiligheten men jeg solgte den før jeg satte prosjektet igang. Så nå har jeg en bærepose med en rekke Eaton PKPM jordfeilautomater. Jeg sverger til dette merket.
Jeg tenkte å kanskje bytte ut GE automatene i skapet her med de Eaton automatene jeg har liggende. Men jeg kjenner ikke til kvaliteten på GE automater.
Overgår de Eaton? Eller er det best å bytte til Eaton?
Jeg har tenkt å selge de gamle automatene, men bruker selvsagt de som er best. Noen synspunkter?
Jeg reagerer litt på at GE automatene er klumpete 3 moduls enheter mens Eaton er 2 moduls. Det er nå ikke plass til noe mer om jeg i fremtiden vil ha flere kurser, så jeg tipper over til Eatonsiden.
Men kvaliteten på automatene er det jeg setter høyest.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.