| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei. Kan man som el-entrepenør nekte å ta på seg tilleggsarbeid i forbindelse med et prosjekt iht NS8405?
Løst
Hei, jeg har et spørsmål. Skal røranlegg legges før eller etter at yttervegg er blitt plastet?
På forhånd takk for svar.
Løst
Jeg har vært ute av dette med elektro ei tid, men jeg mener å ha fått med meg at om man oppdager feil i et elektrisk anlegg er man ansvarlig for å gjøre tiltak slik at feilene blir rettet.
Hvor finner man denne formuleringen, og hvordan skal dette tolkes.
Løst
Hei. Hva sier normen om å legge varmekabler under kjøkkeninnredning? Dette er ikke anbefalt av kabellevrandør.
Løst
Hvor får man tilgang på 5 sikre dokumenter uten å være medlem i Nelfo?
Løst
Hei, vi skal bytte vern i forsyningen til Ex utstyr. I fordelingen er det 48VDC forsyning til diverse solenoider, både Exn og Exs.
Solenoidene er styrt som digitale utganger via releer forsynt fra automater.
Blir det gjeldende noen nye krav til disse vernene eller er det kravene til installasjonen i felt som gjelder?
Innstallasjonen er fra før ATEX, -93, vernene er nye.
Løst
Kanskje litt tåpelig spørsmål, men heller dum i 10 sekund en dum resten av livet...
Her er kabelbro/stige systemer nevnt i overskriften men ikke i teksten.
Samme gjelder for punkt 6.1.5.3 i Montørhåndboka.
Kan en legge en kabel 230/400 på samme kabelstige/bro som høyspent(1kV/22kV), eller signalkabler på samme kabelstige/bro som 230/400 ??
Regnes nettverks kabler også med her?
Løst
Finnes det noen begrensninger i forhold til å legge kabler direkte i støp, uten rør?
Eksempelvis tilførsler til heis, stigekabler..
Løst
Hei. Hvem stilles til ansvar ved en el-ulykke forårsaket av brudd på FSE?
Montør, installatør og daglig leder
eller bare montør og installatør.
Løst
Hei!
Dere kjører vell en del fagprøver hos Trainor på deres lokaler?
Lurer litt på om noen kunne skrive litt her om hvordan fagprøven er bygd opp, hva man kan forvente av praktiske og teoretiske oppgaver? Hva forventes det av forskrifter vi skal kunne i hode? Hvor mange dager går den over? Er sensorene tilstedet hele tiden? Er det satt av møter underveis? Hvor lenge er det lov å jobbe om dagene? Osovsv..
Finner ingen steder hvor dette med oppbyggingen av fagprøven er skrevet om..
Setter stor pris på et svar :D
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.