| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
har montert ett mastefotsskap som får tilførsel fra en 30kVA, så lurte jeg på hvor store sikringer jeg burde bruke på en kabel (TFSP 3x150mm2 Cu)som forsyner ett lite boligfelt på 3 hus. kabelen går 50m så går den opp en stolpe med 70mm2 AL blank line som er på 300m. inntakene er av EX 3x25mm2.
Løst
Hei. Jeg skal renovere anlegget her i kåken.
Anlegget er fra 1965. Jeg vet at jeg kan følge de normene som gjalt da anlegget var nytt. Men kan jeg velge nyere normer uten at det må være dagens normer? Eksempelvis at jeg kan utføre installasjonene etter NEK400:2006? Eller MÅ jeg velge enten forskrifter anno 1965 eller NEK400:2010?
Det kommer av visse småtterier i den nye normen jeg synes er latterlig.
Løst
Hvis en gjør små endringer på en maskin, f.eks. bytter ut en kontaktor med en frekvensomformer eller setter opp en ny kurs i en maskin, og bedriften har en automatiseringsleder eller installatør.
Er det da slik at vi mister reklamasjonsretten/garantien ifra leverandøren, eller har den sakkyndige kun ""ansvar"" over det han har forestått? F.eks noe i andre ende av maskinen, som ikke har noe med det vi har gjort, blir ødelagt eller feiler.
Tenker ikke på forbedringer som leverandøren kommer med og som vi monterer men ting som vi selv drar opp av hatten....
Gjelder dette også mekanisk/pneumatisk/hydraulisk?
Løst
Hei jeg skall koble til en nettstasjon i mast (30kVA trafo) og lurte på hvilken kabler jeg burde bruke, må vell ha dobbelisolert men usikker på hvilket kvadrat jeg skall bruke.
Løst
Jeg skal montere varmevifter som tar varme fra vannbåren varme.
Viftene er ganske store, med strømstørrelse fra 0,6A - 3A må man da ha motorvern på disse vitene?
Viftene er 1-fas m/kondensator.
Står ikke noe om motorvern i papirene, bare 3mm bryting (men at man i tillegg skal følge nasjonale krav)
Jeg tenkte da å montere viftene over veggmontert romtermostat via stikk-konakt.
Løst
Hei.
Et kort spørsmål.
Jeg skal legge nytt røranlegg hjemme. Til El-anlegget og et eget separat røranlegg til høytalerkabler.
Må sistnevnte røranlegg være innbakt i dokumentasjonen? Det er jo ikke en del av den elektriske installasjonen. Det er jo rett og slett bare noen rør som befinner seg i veggen med lavvoltledninger. Eller er dette kanskje å innse som en installasjon dette og selv om det ikke hører til anlegget?
Løst
Hei.
Jeg har registrert at ved jordfeil i f.eks lysanlegg med drossel kan det opptre fasespenninger på flere hundre volt.
Kan noen forklare meg hva dette kommer av?
Løst
Hei.
Jeg skal trekke om anlegget i huset vi har kjøpt. Sønnen min på 13 har visjoner om å gå i fatterns fotspor og bli elektriker han også. Og han leser fagstoff på senga :)
Moro.
Men i forbindelse med arbeid så tenkte jeg at han kanskje hadde hatt godt av litt erfaring med installasjonsarbeid. Banke litt kabler og trekke i rør.
Men hva sier forskriftene om dette? Utplasseringselever i elektrobedrifter får jo lov til å ta i et tak ute på anlegg, så det må vel være det samme?
Vi skal selvsagt arbeide på fullstendig spenningsløst anlegg og jeg skal kvalitetskontrollere arbeidet etterpå og at ting skjer sikkert.
Løst
Eg skal instalere eit ""maskin hall/verksted"". Lokalet har vert eit snikkerveksted, men har blitt rensket for alt. Hovedtavle og sikringstavle med gamle skrusikringer står igjen. (Noen kurser er i bruk til andre etg.)
Skal ha nokre 16A 2f og 3f kurser
Bygget har ikkje egen trafo.
Eg klarte ikkje heilt og svare for meg da eg fekk spørsmål ang. jordfeilbryter.
Kva skal til for å ikkje installere jordfeilbryter? Er det nokk med jordfeil overvåking?
Det hadde vert hygelig med noen referanser.
Løst
Hei!
Vi har installert strøm til et bolighus.
Kunde ville ha antennekontakt for kabeltv på hvert soverom/stue og kjøkken.
På stuene monterte vi 6strøm-uttak ved antennekontakten, og på kjøkkenet og soveromene 2strøm-uttak, siden det ikke vil bli tvanlegg her, bare selve tven.
Har vi da gjort feil iforhold til NEK 823.537.06
Her står det jo -anlegg.
Vi har hatt det lokale el-tilsyn på besøk, som blandt annet har påpekt dette som en feil.
Men vi er litt usikker på dette.
Noen andre som har synspunkter?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.