| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvilke krav er det til varistorer/ ventilavledere på ett trafopunkt i mast? Er en liten trafo på 30kVA.
Takk for svar.
Løst
Hei.
På et verkstedområde for tog så skal det byttes signallampe på et skilt utenfor en av hallene. Skiltet skal indikere om 16kV kjørestrømmen er inne eller ute, så lokføreren vet om han kan kjøre inn i hallen eller ikke.
Dette skiltet står med motlys og det ble for et par år siden montert en stor og klumpete LED lampe her. Denne har vist seg å være for lyssvak (omtrent som en 15W glødepære). Lokførerne må ofte gå inn i hallen og spørre om kjørestrømmen er på siden han ikke ser lyset i dagslys.
Jeg skal bytte denne ut men finner ikke noe i katalogen som passer til dette bruksområdet.
Skiltet er ca 40 x 60cm og jeg tenkte meg å montere en sylindrisk glødelampe i midten som er ca 50 - 70mm i diameter. Men det trenger ikke være eksakt disse målene. Man må kunne se lyset fra alle retninger og vi tenkte oss en effekt i området 60 - 75W så det virkelig er synlig. Og det må være for utendørs montering, helst E27 sokkel og for 230V.
En lanterneliknende lampe.
Er det noen der ute som har noen tips til leverandører, nettbutikker eller til og med har noen modeller de kan anbefale her?
Løst
Hei.
Lurer litt på når det er koblet en jordfeilbryter foran hele installasjonen. Blir den da koblet før eller etter OV ?
Og hvorfor ? For det er vell egentlig det samme, men bare lurte på hva som er mest vanlig ?
Og har hørt at du noen ganger må laske en jordfeilbryter imellom noen av fasene. Når og hvorfor må dette gjøres ? Har det noe med Fordelingssystemet og gjøre og hvor mange faser som kommer inn i skapet ?
Hilsen Lærling
Løst
Hvor skal motorværnet på en stjerne trekantvender plasseres??
Løst
Er forskriftsstridig å bruke ex strekk mellom private bygninger.
Hørt dette fra en leverandør av spesialkabel beregnet på luftstrekk.
Løst
Hei!
Jeg trenger tips til merking i tavle.
Stikkontakter er merket iht. konsulent eks: BB-02.333.02 samt kabel i tavle.
Men sikringer er ikke plassert iht. dette.
Kan man ha et eget felt på kursfortegnelsa som har feltet ""utstyrsmerking"" ?
Løst
Hvordan skal en tilførsel til en personheis sikres?
Skal det være jordfeilvern?
Skal den bare kortslutningsikres?
Løst
Hei, nå skal jeg opp til Energimontør Eksamen i morgen. Så i dag fikk vi Tema/situasjon beskrivelse: Og den lyder som så
Du er ansatt i en nettselskap som arbeider med
- Ombygging
- Feilsøking
- Fornyelse
- Dokumentasjon
Det som vi har hørt er at det kan komme:
Fjerne linje. fjerne galje og sette trafoen inn i nett-stasjon, bytte av trafo, fra 230v til 400v, sette inn p-spole, sette inn vern.
på feilsøk så har vi fundert på at: kabelsøk, selektivitet, feilsøk på trafo, fysisk feilsøking i terreng, lavspent styreskap kan komme.
Fornyelse:
ombygging? tilføre nytt eller helt nytt?
Dokumentasjon: er å dokumentere for hver tid, hva du gjør og hvorfor du gjør det og hvordan du vil gjøre det. forklare sensoren på en ordentlig måte at han skjønner noe.
Noen som har noe annet å bidrag med? noen forskjellige oppgaver? noe som dere tror kan komme? :)
Mvh:
Stian
Lærling
Løst
Det står i FSE at det skal utarbeides en instruks på hva en BA4 person/instruert person kan gjøre.
Hvor nøye og omfattende skal denne instruksen være?
1.Er det slik at jeg kan vise han hvordan man kobler ifra en motor også er der god nok for alle motorer på bedriften?
Likeså med vern, har jeg lært han opp på et type vern så er det godt nok, virker litt hull i hode å vise han opp på alle vern og alle motorer....
F.eks. ""ola norman kan koble ifra motorer opp til 100kW og resette motor vern opp til 63A."" ??
Personene det angår har årlig instruert personell kurs.
2.Kan en instruert person bytte en automatsikring eller en kontaktor?
Løst
Hei, nå skal jeg opp til Energimontør Eksamen i morgen. Så i dag fikk vi Tema/situasjon beskrivelse: Og den lyder som så
Du er ansatt i en nettselskap som arbeider med
- Ombygging
- Feilsøking
- Fornyelse
- Dokumentasjon
Det som vi har hørt er at det kan komme:
Fjerne linje. fjerne galje og sette trafoen inn i nett-stasjon, bytte av trafo, fra 230v til 400v, sette inn p-spole, sette inn vern.
på feilsøk så har vi fundert på at: kabelsøk, selektivitet, feilsøk på trafo, fysisk feilsøking i terreng, lavspent styreskap kan komme.
Fornyelse:
ombygging? tilføre nytt eller helt nytt?
Dokumentasjon: er å dokumentere for hver tid, hva du gjør og hvorfor du gjør det og hvordan du vil gjøre det. forklare sensoren på en ordentlig måte at han skjønner noe.
Noen som har noe annet å bidrag med? noen forskjellige oppgaver? noe som dere tror kan komme? :)
Mvh:
Stian
Lærling
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.