Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Reguleringsventil

En reguleringsventil av typen globevalve, som har fail close. Er litt usikker på hvordan fjæren fungerer på denne.

Drar fjæren membranet nedover? Eller skyver det på en måte?

På aktuatoren

Spurt ${formatDate(1337927100)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Dieseltank i ex sone

Hei.
Under en vedlikeholdstans så ble det plassert midlertidige dieseltanker med luftpumper inne i ex sone.
Hva er kravet til en dieseltank som står midlertidig inne i ex sone.
Er det å betrakte som Z-015? Er det krav til luftpumpen?
Skal tanken bondes til jord eller trenger man ikke å bonde.
Tankene er ikke i ex utførelse og har ingen elektriske komponenter.

Spurt ${formatDate(1337982900)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Stjerne/trekant

Motor 18,5kW, 3x400V, merkestrøm 32A.
Ved stjernekoplede motor er det Iy=10,7A og ved trekantkoplede motor Id=18,5A. Dermed kontaktorer og motorvern dimensjoneres for disse verdier.
Når gjelder styringskjema K2 (trekantkoblings kontaktor) og K3 (stjernkoblingskontaktor) må bli forriglet og K3 må slå ut før K2 slår inn.
Har vi noe standard verdier hvor mange sekunder snakker vi om, hva er standard 2-3 sekunder eller ca.10-15 sekunder? Motor brukes for er sag.
Når gjelder merkestrøm som står på skiltet av motor betyr det at hvis vi har stjerne/trekant starter motor ALDRI trekker 32A fra nettet? Kun 10,7A i stjerne og 18,5A i trekant? Har vi noe Ipeak uansett?
takker på forhånd

Spurt ${formatDate(1337842800)}
Løst Løst
Automasjon
Kortslutningsberegning

Hei!
Nå som fagprøven foregår og hjerneteppe kommer så trenger jeg litt hjelp på kort tid..

Jeg har fått en oppgave hvor jeg skal utføre en komplett beregning av motorkursen, og her er jeg ikke så flink. Det står at jeg skal beregne en teoretisk motorstyring med direkte start og 110m kabel. Denne motorstyringen skal beregnes med tanke på IK3 maks, IK min, tversnitt, forlegning og valg av startutstyr.

Jeg er veldig usikker på kortslutningsveregning og kommer ingen vei, kan dere hjelpe meg? Gi meg et eksempel? Med litt forklaring gjerne, så hadde dere reddet meg tror jeg! :) Om dere får mulighet til å svare innen i kveld eller i morgen på formiddagen så hadde det vært kjempe fint! :)

Vennlig hilsen
En super forvirret lærling!

Spurt ${formatDate(1337873280)}
Løst Løst
Kabel bak list

Hei.

Er det tillatt å legge kabel bak list? Ved å frese ut et hulrom bak listene.

For å få en så skjult installasjon som vanlig.

Spurt ${formatDate(1337690640)}
Løst Løst
Dobbeltisolert ledning til downlight?

Hei.

Lurer litt på det med type ledning til downlights og litt andre ting i forbindelse med downlights og downlightskasser.

1: Kan man bruke vanlig PN til 230V LED-downlights (SG's Junistar f.eks.) eller må det vere mangetrådet og/eller dobbelisolert kabel?

2: Kan man bruke downlightskasse som koblingspunkt og bruke torix/wago å koble sammen ledninger?

Spurt ${formatDate(1337781300)}
Løst Løst
moeller

Kvifor følger det ikkje med cu-al overgang til jordingen i moeller(eton) sin sikringsskap pakke. Er det ikkje nødvendig å bruke overgang på jordings koblingen bak i skapet? (IT anlegg)

Spurt ${formatDate(1337427840)}
Løst Løst
Ex
Høreapparat

Hei,
før i tiden sto det spesifisert i Ex-forskriften at klokker m/batteri var unntatt ex regelverket, forutsatt at den bare hadde klokkefunksjon. Hvordan stiller det seg for dem som har høreapparat i ex-områder?

Spurt ${formatDate(1337507220)}
Løst Løst
Lys i turløype, jording

Har eit spørsmål ang ca 50 stk gatelys Phillips LED 33w lys som skal settes opp langs en naturløype med 37 m mellom hver, skal legge Tfxp 4x25mm Al, det er kommet en diskusjon om det trenger å legge jording rundt hele veien eller om det er nok med å legge ut ca 10 m 25mm blank wire til hvert lys. Det er IT nett her, skal også beskyttes med 30 mA jordfeilautomat.

Spurt ${formatDate(1337062860)}
Løst Løst
Innstallere i eget hjem

Hei!
Jeg er automatiker og har gjort en del arbei på det elektriske hjemme selv.
Jeg har ikke ordnet med noe papirer på det jeg har gjort.
Nå har jeg tenkt å selge huset.
Må jeg gjøre noe for å få papirene i orden før jeg selger??

Spurt ${formatDate(1337254800)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.