Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Regulere varmekabel

En nabo har en varmekabel som er tapet på vannledningen, og det er lagt isolasjon over. (KOVA-skåler). Dette er fra ca 1974. Han er redd for at varmekabelen har for stor effekt, slik at dersom den stå på over lengre tid, så kan plastslagen smelte. Jeg ha ikke målt effekten enda.
Jeg lurer på om hvordan vi kan regulere ned effekten, slik at varmekabelen kan stå på uten at slangen tar skade.

Spurt ${formatDate(1328220480)}
Løst Løst
Ex
Avslutting av PE Jord i Nippel

Hei
Holder nå på å ta kurset jording offshore. Der beskrives det at det er forbundt å jorde armeringen i en kabel i nippelen fordi det blir sett på som seriejord.
Hvordan er det tenkt at dette løses i en Ex d nippel? Der er det jo lagt opp til at armeringen jordes i nippelen for å lage tett nok kabeltilkobling.

mvh
Lars

Spurt ${formatDate(1328352420)}
Løst Løst
Jordfeil på varmekabelen min i oppkjørselen

Hei.

Foran huset mitt så har det blitt lagt varmekabel den gangen det ble asfaltert. Denne varmekabelen har fått jordfeil på ca 150mA.

Jeg ønsker virkelig ikke å bryte opp asfalten. Ikke en gang punktskjære og utbedre.

Kan jeg eksempelvis bruke en transformator som galvanisk skille for å isolere og uskadeliggjøre jordfeilen?
Jeg har fått tak i en transformator på jobben som har kapasitet nok til varmekabelen. Den hørte til en maskin som ble revet.

Eller må dette utbedres?

Spurt ${formatDate(1328114580)}
Løst Løst
Stikk bak dusjkabinett

Er det lov å montere stikk bak et tett dusjkabinett som kun inneholder radio og lys? Skal monteres på bad. Eller må jeg koble det fast? (vegglokk med ""nese"" skulle vel være tilstrekkelig?) Må vel være 2 polt brudd på det også?

Spurt ${formatDate(1328179560)}
Løst Løst
varme tavlerom

hvor går grense for akseptabell temp. i enhovedtavle/underfordelinger ?
Temp. målt på effektbryter/automatsik i en fordeling ?

Spurt ${formatDate(1328104560)}
Løst Løst
Sikringsstørrelser i boliger

Hei. Ifølge NEK 2010 skal jo vernet oppfylle følgende krav:
- IB < In
- I2 > 1z

Om ref.installasjonsmetode er A1 eller A2(Som det om oftest er i nye boliger) så kan du ifølge mine beregninger, ikke bruker hverken 16A, eller nye 15A som vern på 2,5mm2 ledning. Men du må helt ned i 13A!

Ref. A1 med 13A sikring:

IB < In = 13A < 13A = OK
I2 < Iz = 1,45x13=18,85 < 19,5A = OK

Dette går akkurat. Brukes ref. A2 er Iz 18,5A og kan da ikke brukes.

Jeg har prøvd å forklare dette til de jeg jobber med, men de påstår 15A går fint på 2,5mm2 ledning. Så er det jeg som har misfotstått helt her, eller er det de som tar feil ?

Om Ref. er B1 så ville en 16A akkurat gått, for da er Iz 24A og I2 23,2A. Men Ref. er da A1 så lenge røret er inne i en vegg der det er isolasjon? Eller tar jeg feil ?

Spurt ${formatDate(1328110860)}
Løst Løst
problemer med støy fra LED-lys

har i den senere tid montert en del led lys hos kunder, ofte får de etter dette problemerer med å få inn klart signal på FM radio.

noen som har erfaring med dette og eventulet noen løsning på problemet.

når lampene er CE merket burde de ikke da tilfredstille krav til EMI/EMC ?

Spurt ${formatDate(1328099160)}
Løst Løst
I2 *1,45?

I følge FEL tillegg 1 skal alle kabler under 4 kvadrat være 1z større eller lik I2.
I henhold til NEK 400: 823.433.1 gjelder dette kun boliger.

Syntes FEL og NEK var ulike der, skal jeg da følge FEL?

Når jeg skal innstalere en motor i en industribedrift, og tverrsnittet blir 4mm2, skal da I2 større eller lik 1,45*IZ gjelde?

Spurt ${formatDate(1328205720)}
Løst Løst
Jording av to ledere under en bolt

Hei. Jeg mener å ha lært at det er forbudt å jorde to ledninger under en bolt, men jeg sliter med å finne belegg for denne påstanden i forskriftene. Har du noe tips om hvor jeg kan finne dette?

Svein Terje Grønnestad

Spurt ${formatDate(1327996020)}
Løst Løst
Ny forenklet NEK 400 for boliger

Noen som har sett på den nye NEK 400 Bolig 2011 teknisk spesifikasjon.

Er dette noe å satse på?

Spurt ${formatDate(1328081280)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.