| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Jeg har forstått den sånn at kravet om 30ma jfb på hver kurs i IT-nett kom med NEK 400:2006.Gjaldt dette også tn-nett?
Løst
Har hørt at de røde store k-røra kun er for everkskabelen og ikke tillatt i bolig. Eks fra inntak og frem til tavle. Stemmer dette ? Ønsker kun svar med ref til norm/forskrift/elsikkerhet ol.
Løst
Hei
Lurer på om et pt-100 element bare måler temperatur i bunn av målestaven eller om målingen kan bli påvirket om det skulle være en annen temperatur lenger oppe på målestaven?
Løst
Hei.
I huset jeg har kjøpt så har det vært gjort mye arbeid ganske nylig etter materiellets alder å dømme. Før jeg overtok altså.
Jeg skal utføre litt utvidelser på anlegget.
Kan jeg forestå de arbeidene som er udokumentert?
Ikke som utførende part, men for eksempel at jeg skriver i samsvarserklæringen at jeg ikke har utført de arbeidene men har kontrollert hele anlegget og går god for at det er i forskriftsmessig stand. Vil det holde som dokumentasjon om jeg får DLE på besøk?
Går over alle koblinger og måler med eurotester.
For jeg ser tydelig at det har vært skikkelige fagfolk som har gjort det. Kabelforlegninger penere enn selv jeg klarer, skikkelige koblinger etc. Veldig forseggjort.
Jeg synes det er så unødvendig å rive ned alt og gjøre det selv.
Mulig jeg skriver litt rotete. Det er alt for sent og jeg er sliten etter dagens oppussingsøkt.
Løst
Hvorfor benytter folk internkontroll på elektriske anlegg? Hva er kravene til en slik internkontroll?
Er veldig blank på dette, så hadde vært fint om noen kunne fortelle meg litt om dette.
Løst
Vi har problemer på et utelysanlegg på et aldershjem. Det har vert helt i orden i mange år, men nå løser jordfeilbryter ut av og til. finner ingen feil, så lurer på om det er en drossel i en av lampene som tuller. men klarer ikke å fremprovosere feilen, har byttet jordfeilbryteren for sikkerhetsskyld. Det er en blanding av lave pullerter, lysmaster og vegglamper på denne kurs. Det jeg lurer på er om jeg kan sette inn en 100mA jordfeilbryter i stede for den på 30 som står i dag. Syns det står lit vagt i forskriftene:
Nek 400-7-714:2010 ""DET ANBEFALES AT UTSTYR SKAL BLI BESKYTTET MED ET STRØMSTYRT JORDFEILVERN MED MERKEUTLØSESTRØM SOM IKKE OVERSKRIDER 30mA.""
Svaret jeg får nå er nok at det må risikovurderes. Da tenker jeg at dette er 400V TN der feilstrømmene blir så store ved en feil at vernet kobler ut uansett. Og lampene står så langt fra hverandre at du ikke kan ta i to samtidig.
Er jeg på viddene her eller?
Løst
Hei
Hvordan er det med dusj som har radio og innebygget lys. Det er altså ikke snakk om en dusj med varmeelement eller pumpe.
Må denne fasttilkobles eller kan den kobles via en stikkontakt?
Mvh
Løst
Hei jeg er en elektriker i mitt 5'te år som selvstendig trikker.
Det jeg lurer på er om det ikkje er noen krav til opplæring/refresh av FSE slik som vi hadde da jeg jobbet iland (maritimt)
Savner opplæring i nye systemer..
Det virker som rederiene tror det er bare å finne en elektriker å sette på en ny båt med state of the art utstyr. Så får resten bare være tut og kjør...
Andre som føler dette?
Løst
Hei!
Har noen spørsmål ang. frekvensomformer.
1)
Når man benytter en frekvensomformer, vil dette gjøre at startstrømmen blir mindre? Og dermed slipper Stjerne-trekant?
2)
Det skal jo alltid benyttes sikkerhetsbryter ved motorkurser for mekanisk vedlikehold. Hvordan blir det med elektrisk støy når vi må splitte kabelen pga. termineringen i sikkerhertsbryteren?
3)
Skal EMC-nippler jordes?
Løst
Er det krav til IS, RE og PE-jordskinne i styreskap?
IS-skinne er vell bare i EX-områder det er behov for, med RE og PE-skinne? Så i enkelte tilfeller trenger vi 3 jordskinner?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.