| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Om det oppstår en kortslutning på primærsiden av en transformator, hva er det som bestemmer hvor stor kortslutningsstrøm transformatoren slipper igjennom til sekundærsiden?
Løst
Hei!
Har noen spørsmål ang. frekvensomformer.
1)
Når man benytter en frekvensomformer, vil dette gjøre at startstrømmen blir mindre? Og dermed slipper Stjerne-trekant?
2)
Det skal jo alltid benyttes sikkerhetsbryter ved motorkurser for mekanisk vedlikehold. Hvordan blir det med elektrisk støy når vi må splitte kabelen pga. termineringen i sikkerhertsbryteren?
3)
Skal EMC-nippler jordes?
Løst
Er det samme krav til utpekning av AFA på skip som det er på plattformer? Skal dette dokumenteres skriftlig? Fra rederiets inspektør på land? Som skipselektriker på mindre fartøy er man jo ofte alene som fagutdannet innenfor elektriske anleggg, ergo man er den eneste som kan være AFA.
Med andre ord alle FSE forskriftene for Offshore innretninger gjelder også for skip? Nå tenker jeg spesielt på PSV/AHTS, men også igrunn på skip generelt.
Løst
hei, jeg mangler en omformer til et mixebord der jeg må ha en nettadapter med utspenning på 19 v ac. teknisk står på denne siden. http://www.thomann.de/gb/soundcraft_spirit_folio_hb0175.htm
tror dere at det har noe å si at nettadaptret er på 24v ac ??? ødelegger jeg elektronikken ???
Løst
Jeg skal i gang med å vertifisere ledende gulvbelegg på sykehus i en operasjon sal.
Verdien skal ligge mellom 50k og 25M ohm.
I beskrivelsen står der at det skal måles etter SPRI
Hva betyr dette ""SPRI""?
Løst
Eg lurer på om eg må ta med faktoren for omgivelsestemperatur når temperaturen på rommet er ca 23 grader og vil sjelden komme opp i 30 grader.
Løst
Hei!
Det selges en del led-lysrør hvor produsenten av disse røra sier at man må fjerne drossel og tenner i den aktuelle armaturen som rørene skal benyttes i.
SPM:
Hvem er det som gjør jobben med typegodkjenning og ce merking osv?
Løst
Vi har 30 hytter som står på pilarer på fjell. Det er TN nett i området. Lurte på åssen en dimensjonere overgangsmotstanden i slike tilfeller ? Siden vi må borre i fjell vil leverandør av elektrodemassen vite overgangsmotstanden for å dimmensjonere hullet.
Løst
Hei.
I montørhåndboken for NEK 2006 står det at alt utstyr i baderom , unntatt SELV utstyr der sikkerhetsstrømkilden ikke er tilgjengelig fra baderommet skal ha all-polig brudd.
Men jeg mener å ha hørt frå foredragsholdere på kurs at 230 volt belysning i tak over 225 cm kan ha en-polig brudd. Lys over baderoms innredning skal ha all-polig brudd.
Stemmer dette?
Løst
Hei.
Jeg lurte på hvor det står (EN, IEC, NEK etc.) at en Eexd nippel skal være i samsvar med kabelstørrelsen? Og er det noen gode oppslagsverk angående det med å velge korrekt kabel og Eexd nippel?
Mvh
Rune
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.