| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9573 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Var på en jobb idag. Det var en 2-fase 10A kurs som ligger med 8-9A belastning. Denne ble forsynt av fordelingskinne. Når jeg ligger ned nabo automaten(16A kurs, med 14A belastning) så stiger strømmen på første kurs til 11A. Dette er et konstant fenomen.
Noen god forklaring på dette?
Løst
Hei!
Jeg skal bytte ut den 20 år gamle tak belysningen i fyrhuset til bedriften jeg jobber i. Det er 50 grader oppunder taket så jeg vil ikke ha noe rællemikk av noen armaturer med drossel innebygd osv.
Er det noen som vet om det går å få tak i armaturer med eksternt tenningssystem?? ( tenningssystemet skal stå på gulvplan i skap der det er 25 grader, så man kan regne med 25 meter med kabling opp til hver armatur i så fall.
Løst
Hei,
Skal pusse opp et bad, og her ligger det i dag sveisebelegg. Tenkte å bruke dette som membran. Men, det skulle gjerne vært lagt varmekabel på badet. Kan denne legges oppå belegget? Hva er i så fall kravet for dette?
Hadde vært fint å finne ut at dette, før jeg skal ut til de lokale installatørene å hente priser.
Tenkte f.eks på en løsning med:
1- øglend termonett
2- øglend varmekabel
3- øglend Termo 170 (flyttsparkel)
Hvordan er dette?
Løst
Holder på og renovere kåken og har noen spm ang skjult varme.
Vil legge varmematter i soverom, gang, kjøkken og stue.
Har lagt slike masterboard som jeg har primet i gang og skal legge grønnkabel oppå dem. Skal her flytsparkle og legge flis.
Gjør det samme på kjøkken og sov men her skal være laminat over.
Nye kurser seff med 30mA på dette.
Termostaten på dette er blitt meg fortalt at skal være 2 polet.. Må den være det??
Finnes termostater med vanlig 1 polet forankoblet bryter. Reguleringen ( inn og utslag ) på kabelen er jo uansett en polet så hvorfor da 2 polet bryter foran som jeg uansett ikke vil slå av eller på???
Løst
Ansvarlig for arbeid, skal han sjekke at kurs er utkoplet, eller kan en annen montør gjøre dette?
Hvilken paragraf viser til dette?
Løst
Hei.
Vi skal tilslutte en PFSP 3 x 25 AL for et 400V anlegg. I skapet er det CU ledere. Så her må vi benytte overgangsklemmer.
Problemet er at de klemmene vi har håndterer 35 - 95 kvadrat AL og CU.
Er det forsvarlig og her kutte av en cm eller to av hver aluleder og legge dette i overkant for å doble tverrsnittet slik at man ""fyller"" klemma? For å komme over minimumsgrensa.
Dette ville jo være det samme for klemma som om vi skulle tilsluttet 50 kvadrat, etter min tankegang.
Løst
Jeg har tenkt på en ting angående endehylser.
Endehylser er jo laget for at ikke trådene i fintrådede ledere skal sprike i klemmene. Slik at en får hele tverrsnittet over klempunktet.
Og til endehylsene så har man endehylsetanga som skal presse endehylsene til å gi en tight fit rundt kobberet. Slik at lederen ""oppfører"" seg som en enleder.
Men endehylsa skal jo bare hindre at kordellene sprer seg ut av klemma. Så lenge klemma kan bite rundt hele ledertverrsnittet så må vel dette gi like god kontakt? Med andre ord uten endehylsetang.
Jeg tenker da på V og U klemmer. Der kordellene ikke slipper unna.
Er det noen konkret vitenskap rundt dette med endehylser?
Hvorfor må man egentlig benytte endehylsetang?
Ikke det at jeg ikke bruker det, men jeg blir bare litt nyskjerrig rundt det.
Løst
Har en usakkyndig liv å ligge rør i et hus, for så at en installatør kommer etterpå å trekker og kompletterer huset?
Jeg har lest FKE, etter det jeg leser så vil jeg påstå nei. Men det er mye tydinger, mange meninger og mange som praktiserer med å godta dette fra kunden.
Så hvem kan svare klart på dette? Hvem har lov å tyde FKE slik at man kan få et endelig svar?
(jeg har ikke tilgang til veiledningen til FKE)
Løst
Hei har bare ett spm, sier iec stadarden noe om vi har lov til å montere UZ element i ett nytt skap?? en av leverandørene har levert med ett UZ element, og eg har ikkje de rette standardene her for å si om det er lov eller ei, mente det var slutt å bruke dette i all hovedsak,, kansje bortsett fra på dc
Løst
fra når var det krav om at stikkontakter skulle være innstikksikre
( barnesikre )
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.