Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9573
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Skeiv fordeling?

Var på en jobb idag. Det var en 2-fase 10A kurs som ligger med 8-9A belastning. Denne ble forsynt av fordelingskinne. Når jeg ligger ned nabo automaten(16A kurs, med 14A belastning) så stiger strømmen på første kurs til 11A. Dette er et konstant fenomen.

Noen god forklaring på dette?

Spurt ${formatDate(1267221780)}
Løst Løst
Lysrørarmatur

Hei!

Jeg skal bytte ut den 20 år gamle tak belysningen i fyrhuset til bedriften jeg jobber i. Det er 50 grader oppunder taket så jeg vil ikke ha noe rællemikk av noen armaturer med drossel innebygd osv.

Er det noen som vet om det går å få tak i armaturer med eksternt tenningssystem?? ( tenningssystemet skal stå på gulvplan i skap der det er 25 grader, så man kan regne med 25 meter med kabling opp til hver armatur i så fall.

Spurt ${formatDate(1267299960)}
Løst Løst
Varmekabel opp sveisebelegg (vinylbelegg)

Hei,

Skal pusse opp et bad, og her ligger det i dag sveisebelegg. Tenkte å bruke dette som membran. Men, det skulle gjerne vært lagt varmekabel på badet. Kan denne legges oppå belegget? Hva er i så fall kravet for dette?

Hadde vært fint å finne ut at dette, før jeg skal ut til de lokale installatørene å hente priser.

Tenkte f.eks på en løsning med:
1- øglend termonett
2- øglend varmekabel
3- øglend Termo 170 (flyttsparkel)

Hvordan er dette?

Spurt ${formatDate(1267388460)}
Løst Løst
Termostat

Holder på og renovere kåken og har noen spm ang skjult varme.

Vil legge varmematter i soverom, gang, kjøkken og stue.

Har lagt slike masterboard som jeg har primet i gang og skal legge grønnkabel oppå dem. Skal her flytsparkle og legge flis.

Gjør det samme på kjøkken og sov men her skal være laminat over.

Nye kurser seff med 30mA på dette.

Termostaten på dette er blitt meg fortalt at skal være 2 polet.. Må den være det??
Finnes termostater med vanlig 1 polet forankoblet bryter. Reguleringen ( inn og utslag ) på kabelen er jo uansett en polet så hvorfor da 2 polet bryter foran som jeg uansett ikke vil slå av eller på???

Spurt ${formatDate(1267180500)}
Løst Løst
fse

Ansvarlig for arbeid, skal han sjekke at kurs er utkoplet, eller kan en annen montør gjøre dette?
Hvilken paragraf viser til dette?

Spurt ${formatDate(1267082880)}
Løst Løst
For stor klemme til AL

Hei.

Vi skal tilslutte en PFSP 3 x 25 AL for et 400V anlegg. I skapet er det CU ledere. Så her må vi benytte overgangsklemmer.

Problemet er at de klemmene vi har håndterer 35 - 95 kvadrat AL og CU.

Er det forsvarlig og her kutte av en cm eller to av hver aluleder og legge dette i overkant for å doble tverrsnittet slik at man ""fyller"" klemma? For å komme over minimumsgrensa.

Dette ville jo være det samme for klemma som om vi skulle tilsluttet 50 kvadrat, etter min tankegang.

Spurt ${formatDate(1267094760)}
Løst Løst
Endehylser

Jeg har tenkt på en ting angående endehylser.

Endehylser er jo laget for at ikke trådene i fintrådede ledere skal sprike i klemmene. Slik at en får hele tverrsnittet over klempunktet.

Og til endehylsene så har man endehylsetanga som skal presse endehylsene til å gi en tight fit rundt kobberet. Slik at lederen ""oppfører"" seg som en enleder.

Men endehylsa skal jo bare hindre at kordellene sprer seg ut av klemma. Så lenge klemma kan bite rundt hele ledertverrsnittet så må vel dette gi like god kontakt? Med andre ord uten endehylsetang.

Jeg tenker da på V og U klemmer. Der kordellene ikke slipper unna.

Er det noen konkret vitenskap rundt dette med endehylser?
Hvorfor må man egentlig benytte endehylsetang?

Ikke det at jeg ikke bruker det, men jeg blir bare litt nyskjerrig rundt det.

Spurt ${formatDate(1286391180)}
Løst Løst
Ligge røranlegg (usakkyndig)

Har en usakkyndig liv å ligge rør i et hus, for så at en installatør kommer etterpå å trekker og kompletterer huset?

Jeg har lest FKE, etter det jeg leser så vil jeg påstå nei. Men det er mye tydinger, mange meninger og mange som praktiserer med å godta dette fra kunden.

Så hvem kan svare klart på dette? Hvem har lov å tyde FKE slik at man kan få et endelig svar?

(jeg har ikke tilgang til veiledningen til FKE)

Spurt ${formatDate(1267053840)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Uz sikringer

Hei har bare ett spm, sier iec stadarden noe om vi har lov til å montere UZ element i ett nytt skap?? en av leverandørene har levert med ett UZ element, og eg har ikkje de rette standardene her for å si om det er lov eller ei, mente det var slutt å bruke dette i all hovedsak,, kansje bortsett fra på dc

Spurt ${formatDate(1267081260)}
Løst Løst
innstikksikre stikkontakter

fra når var det krav om at stikkontakter skulle være innstikksikre
( barnesikre )

Spurt ${formatDate(1266844200)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.