Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9573
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Stikk ute på dekk

Hei

Er littegrand usikker på dette.
Det er ønsket stikk ute på dekk på båten, en supply båt med ORO klasse, hva skal til for at jeg kan montere stikk på dekk da?

Spurt ${formatDate(1248644460)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Selektivitet

Hvis ikke selektivitet i ett anlegg. IT 230 Volt.

Kan transformatoren blir kortsluttet da, hvis det er feil/kortslutning på utsatte ledende del ?

Spurt ${formatDate(1248295680)}
Løst Løst
Isolasjonsovervåking TN-nett

Kanskje et dumt spørsmål, men:
Er det normalt med Isolasjonsovervåking i TN-nett?
iogmed at enhver jordfeil blir en kortslutning er vel ikke dette vanlig? Stående jordfeil i TN er vel ikke noe som eksisterer da det blir så store strømmer ved jordfeil at overstrømsvern går?

Spurt ${formatDate(1248797580)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Megging av elektromotorer

Jeg har noen spørsmål angående isolasjonsmåling av elektromotor.

Kan jeg måle isolasjonsmotstanden på en elektromotor ifra et starterskap? Asså ifra lederenene L1, L2 og L3 i skapet som går inn i motoren? Eller må jeg begynne å koble ifra på motoren? Vil jo tro at dette ikke har noe å si vist du skal teste motoren. Skulle jeg bare sjekket kabelen måtte jeg vel ha koblet ifra.
Å må jeg slå av sikringene til den motoren eller holder det å sette den i f.eks LOCAL slik at den ikke starter?

Å spenningene jeg skal bruke på 440V elektromotorer er vel 1000? Å 500V på 230V?

Må bare spørre iogmed jeg er litt usikker på dette.. :)

MVH

Lærling

Spurt ${formatDate(1248702360)}
Løst Løst
Automasjon
hva en automatiker har lov til og gjøre?

hvis en person har fagbrev som automatiker, kan Han/Hun gjøre noe med el anlegget i sitt eget hus?

hva kan en elektrikker gjøre i sitt eget hus? og er det noen forskjeller på Automatikk-mekanikker og vanlig Automatikker?

Spurt ${formatDate(1248341280)}
Løst Løst
TFXP

I elsikkerhet 58 står det at TFXP brukt som stikkledning, skal kabel inne i bygning være kort. Tidligere oppgitt fra en leverandør til 5-10 m.
Er det noen endringer i begrensningene til TFXP, eller kan den generelt brukes frem til første fordeling, uavhengig av lengde?

Spurt ${formatDate(1248867420)}
Løst Løst
Enda et baderom!

Hei.

Skal begynne oppussing av bad i nær fremtid og jo mere jeg leser her på forumet om bad og NEK, jo mere usikker blir jeg. Håper vi kan bli enige om faglig gode og forskriftsmessige løsninger...

Følgende er sikkert:
Jordfeilbryter på alle kurser, 30mA.
2-polt brudd foran alt fastmontert utstyr. (?)
Sluker skal jordes.
Spotlight over dusj, takhøyde >225, er ok, uansett spenning.

Så kommer alle spørsmålene:
Jeg vil ha bryteren inne i baderommet, 2-polt utenfor sone 2. Er dette lov? Med bryter mener jeg alle allpolige brudd (dimmer, termostat, osv.).

Dersom trafo til spotlight plasseres i et annet rom, f.eks. i en dobbelboks på vegg i naborom (bod/toalett). Holder det med 1-polt brudd? Husk at dette er 12V SELV, mener jeg har lest dette en plass.

Er det begrensinger i lengder på tilførselkabel til LED lys? Sammenlignet med 2m regel på elektroniske trafoer?

Har noen erfaring med LED lys kontra halogen?
Eksisterende malt betongtak fores ned 48mm og plateslås, spot skal felles inn. Har tidligere brukt SG's minstar 20W med godt hell. Finnes det et godt alternativ med LED teknoligi? (Lavtbyggende og godt lys)

Så får vi se hva både fagfolk og ""hobby elektrikere"" kommer med :-)

Spurt ${formatDate(1248893580)}
Løst Løst
50m2 leilighet

hei! Har en leilighet på 50m2 som skal ha varme har tenkt å legge parkett i stua+kjøkken ca 40m2 totalt
så blir badegulvet belagt med varmekabler.

det jeg lurer på har sett at det finnes varmefolie for legging under parkett, den totale utgiften for dette vil bli på 11000kr - rabatter
blir det vel ca 7000kr.

devifolie B=60 cm Beregning 40/0,6m2= 66,66 anbefalt etter tabell i elkobok 90W/M2 i stue/kjøkken

165* 66,66= 11 000kr

Mange skryter av varmepumpene de ligger vel på 15000kr og kan vel brukes som kjøling om sommeren . minuset bråker litt.

Hva bør jeg gå for? Jeg er ekstremt i tvil
Det har kommet så mange forskjellige oppvarmingsmetoder de siste årene vannbåren varme osv.
Jeg har begynt å tenke mer å mer på energisparing/smarte løsninger
derfor er panelovn lite aktuelt tror jeg.

Har sett på elektrisk peis det som ligner på en peis, lcd greier som er går på varmluft prinsippet.

, takker for alle svar.

Spurt ${formatDate(1241377620)}
Løst Løst
Moment i stikkontakter

Hei

Noen som vet hvor hardt man skal stramme skruene i elko matriellet (stikk,brytere).

Har prøvd å finne det via Elko.no, men finner ikke oppgitt Nm verdier.

Noen som vet?

På forhånd takk.

Spurt ${formatDate(1241442960)}
Løst Løst
Automasjon
Magneter

Jeg har noen magneter jeg skal bruke til å lage en motor, men hvordan finner jeg ut hva som er Nord og Sør på magneten??

Takker for svar.

Spurt ${formatDate(1241367660)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.