Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei, driver på med fagprøven nå..
Eg har en kurs uten stikkontakt, hvordan skal eg då sjekke jordfeilbrytere, ik2pmin og kontinutet ved måling?
Hvordan skal eg få målt overgangsmotdtanden til jord. Det er plassert en hovedjordskinne under fordelingsskapet, der skal jordelektroden kobles til (noe som ikkje blir gjort under fagprøven).
Den eneste jordingen eg har er den som sitter i boks på kabelbro over båsen.
Løst
Jeg er en pensjonert elektriker og jeg holder på med keramikk som hobby. Men jeg sliter med at roteringsmaskinen min løser ut sikringen ved start. Jeg må dra den igang for hånd før jeg vrir om bryteren så det ikke blir så tung start. Da går det. Det er en 10A kurs med B karakteristikk.
Så jeg tenkte å skifte den ut med C karakteristikk. Kryssbytte med en annen kurs. B automaten kan fint drive varmekursen. Men nå er det en del år siden jeg har holdt på med dette.
Jeg vet at jeg har stor nok kortslutningsstrøm i enden av kabelen til at jeg vil få tilstrekkelig utkobling med C. Men var det noe mer jeg burde tenke på?
Løst
Når trer den i kraft?
Løst
Grensesnittet mellom FEF og FEL er ved NEK399-tilknytningskapet.
Hvilken norm legges til grunn på installasjon på tilførselsiden av NEK399-skapet?
Skal en f.eks dimensjonere en luftlinje, hvilken norm skal denne dimensjoneres etter?
Løst
Vi har et anlegg som forsyner et datasenter. Oppbygning er som følger.
2 stk trafo 1250kVA samt 2 stk generatorer hver på 600 kVA. Det er 2 seprate ben. Generatorer er plassert i eget bygg et stykke unna bygget hvor hovedfordeling er. Det ligger ringjord rundt generatorbygg som er sammenkoblet med stjernepunktet på generator. Fra generatorbygg går det 3+N+PE. Null leder er koblet til N-skinne i hovedfordeling som igjen er lasket til PEN leder på trafoside. PE leder fra generator går inn på PE skinne som igjen er lasket mot PEN skinne på trafoside. Er det riktig å føre TN-S fra generatorer og inn til hovedfordeling hvor N, PE og PEN kobles sammen igjen?
skrevet på en mobil og kan være noe upresis og kort.
Skal prøve å laste opp skjema
Løst
Hei, er det sånn at det stilles krav til dobbelisolering i IT-Nett?
Mener det er sånn at vis en klarer å bevise at berøringsspenningen er innenfor kravet, så vil det holde med RK..
Stemmer dette?
Løst
Hei. Skal oppgradere anlegget i eget hus og har lyst til å gå for OV på 3x50. Men nå begynner jeg å bli usikker ettersom IkMin er oppgitt til kun 0,6 kA.Jeg klarer ikke å finne I5 for OV-vernet jeg har tenkt til å bestille (Schneider A9N26264), men jeg ser at en annen leverandør oppgir I5 til 800 A.
Er det tillatt å installere OV med I5 større enn IkMin? Planen er å montere KV på loft med NH-sikringer. Hvis samleskinna i skapet kortslutter så vil kanskje ikke OV løse ut, men KV vil etter hvert smelte. Er det større ulemper enn dette man bør tenke på?
IkMax er oppgitt til 1,5 kA hvis det skulle ha betydning. Begge verdier er tatt fra kursfortegnelsen og er målt av forrige installatør.I dag står det en 2x32 C-automat som hovedsikring. Jeg har ikke sendt oppmelding til nettselskap ennå.
Løst
Hei, har nå fått utlevert fagprøven..
Tenkte eg skulle dokumentere jordingsanlegget.
Dette er oppgitt som informasjon ang. jording:
Dimensjonerende jordfeilstrøm Ij min, oppgitt av nettleverandør: 500 mA
Anleggets jordelektrode er utført som Cu wire/line 50 mm2 forlagt rundt bygget med en lengde < 100m.
Cu wire/line er forlagt i matjord/leire.
Da eg skulle til å begynne med dokumenteringen, så finner eg ikkje ut hva Ra vil bli, da eg leter i MHB.
Så står det ikkje noe ang. 50 mm2 Cu line, bare 25 mm2.
Noen som har forslag/tips?
Løst
Hei
Et energiverk ønsker å få bygd en ny høyspentlinje fra A til B. Høyspentlinja det dreier seg om er en 66kV-linje, som ikke under noen omstendigheter kan komme under spenning, sett bort i fra lyn og atmosfæriske overspenninger.Energiverket har ingen infrastruktur (parallelle linjer, krysningspunkter etc.) mellom A-B.Energiverket setter jobben ut på anbud gjennom Sellicha, og et foretak registrert i elvirksomhetsregisteret blir tildelt jobben.
Energiverket har da selvfølgelig et byggherreansvar jmf. byggherreforskriften.
Så langt, så greit.
Så kommer noen spørsmål:
Kan noen definere driftslederansvar?
Jmf. FSE §3 - "Eier av virksomhet menes i denne forbindelse av den virksomheten som forestår utførelse..."
Før anlegget er overtatt av energiverket, hvilken myndighet etc. har energiverket ovenfor elektroentreprenøren mtp. driftsinstukser o.l.? Hvem er ansvarlig for ivaretagelsen av FSE/50110 under byggeperioden?
Før overtagelse: Er det et brudd på FSE, om energiverkets legger seg opp i elektroentreprenørens vurderinger av å ivareta forskriftens krav?
Løst
Gammelt skap med 1 jordfeilbryter 30ma for alle kurser.
Må det installeres jfbautomat ved opplegg til ny kurs for vvb eller er det greit å beholde eksisterende?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.