Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei, driver på med fagprøven nå..
Eg har en kurs uten stikkontakt, hvordan skal eg då sjekke jordfeilbrytere, ik2pmin og kontinutet ved måling?
Hvordan skal eg få målt overgangsmotdtanden til jord. Det er plassert en hovedjordskinne under fordelingsskapet, der skal jordelektroden kobles til (noe som ikkje blir gjort under fagprøven).
Den eneste jordingen eg har er den som sitter i boks på kabelbro over båsen.
Løst
Jeg er en pensjonert elektriker og jeg holder på med keramikk som hobby. Men jeg sliter med at roteringsmaskinen min løser ut sikringen ved start. Jeg må dra den igang for hånd før jeg vrir om bryteren så det ikke blir så tung start. Da går det. Det er en 10A kurs med B karakteristikk.
Så jeg tenkte å skifte den ut med C karakteristikk. Kryssbytte med en annen kurs. B automaten kan fint drive varmekursen. Men nå er det en del år siden jeg har holdt på med dette.
Jeg vet at jeg har stor nok kortslutningsstrøm i enden av kabelen til at jeg vil få tilstrekkelig utkobling med C. Men var det noe mer jeg burde tenke på?
Løst
Når trer den i kraft?
Løst
Grensesnittet mellom FEF og FEL er ved NEK399-tilknytningskapet.
Hvilken norm legges til grunn på installasjon på tilførselsiden av NEK399-skapet?
Skal en f.eks dimensjonere en luftlinje, hvilken norm skal denne dimensjoneres etter?
Løst
Vi har et anlegg som forsyner et datasenter. Oppbygning er som følger.