Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei!
Den nye FEK er lansert og DSB godkjenningsprosess av sakkyndig driftsleder er fjernet.
Hvordan forholder vi oss til den sakkyndiges rolle og kvalifikasjonsvurdering eksempelvis når en ny person skal utpeks for å drifte og vedlikeholde en plattform/industrianlegg elektriske anlegg?
Er det fritt frem for bedriftene så lenge kvalifikasjonene vurderes internt eller kreves det eksempelvis installatørkompetanse(faglig ansvarlig FEK7) for å ivareta denne rollen?
På forhånd takk! Er blitt noen grå hår av å pønske på denne problemstillingen...
Løst
Vi skal bytte en eksisterende lavspendt tavle med tilsvarende ny og i denne forbindelse kommer spørsmålet opp om de ekstisterende kablene ut fra tavlen må byttes.
Info:
Kablene holder ikke dagens krav på mm2 på jordleder og er ca 25 år (oppnådd teknisk levealder).
Blir en slik endring regnet som vesentig endring eller er dette definert som bytte like mot like.
Løst
Hei
Jeg har lest litt i Moellers store blå angående overspenningsvern og har ett par spørsmål angående dette.
I min bolig som ble satt opp på begynnelsen av 80 tallet er det bakke tilkobling(IT nett), det er separat inntak skap og fordeling skap.
Jeg har lest at det skal være en forankoblet jordfeilbryter før overspenningsvern av typen SPCT2-385.
Er det krav til størrelse på mA utløserstrøm på dette vernet ?
Dette vernet blir da stående på denne måten:
---->KV/OV--->Jordfeilbryter--->overspenningsvern>----->Fordeling
|
|-------------->
|
jord
med KV/OV, jordfeilbryter og overspenningsvern i inntakskapet.
Et annet spørsmål, jeg ser i moeller at ved TT nett er det ett anbefalt ett jordfeilvern med SPCT2-460-3+NPE, er dette for å koble NPE lederen igjennom vernet på samme måte som lederene (i stede for på undersiden som i IT) ?
Og ja jeg har Gr.L, men jobber i industri så er ikke helt oppe å går på bolig install.
På forhånd takk.
Løst
Eg skal legge opp ein forbrukskurs på 63A med 63A stikkontakt på enden av kursen. Lurer på om det er krav til jordfeilbrytar på denne kursen?
Løst
Hei
Jeg har et anlegg hvor høyeste utgående kurs er 160A, og det er lagt en 150mm AL pga nærføring av andre kabler.
Jeg er i siste fase av jobben nå, og står igjen med utjevninger av vannrør/avløp, kabelbro, trykkluftsrør etc.
Alle kabelbroer i hallen er jordet flere steder med 6mm pn, og utjevning til vann (som står i et annet rom) er også 6mm.
Anlegget var ikke godt nok planlagt iom at byggherre ikke visste helt hva han skulle ha og prosjektet har gått over et år.
Nå ser jeg at utjevninger til andre ledende deler muligens skulle vært halvparten av største jordleder på største forbrukskurs.
Holder det at alle ledende deler i tavlerommet jordes med det tverrsnittet, eller blir jeg nødt til å øke tverrsnittet på utjevning av kabelbroer videre ut i hallen også?
Løst
Hvilke regler gjelder for installasjon av innbruddsalarm i sprengstoffkontainer?
Finner følgende hos DSB:
§ 75. Elektriske installasjoner
Elektriske anlegg skal være utført i henhold til de krav som stilles i elsikkerhetslovgivningen.
I områder hvor eksplosjonsfarlig atmosfære kan forekomme, skal elektrisk utstyr og installasjon være i samsvar med områdeklassifiseringen.
Det skal installeres jordingssystem for å hindre statisk elektrisitet.
I områder hvor lynnedslag ofte forekommer, må system for lynavledning vurderes.
Regnes sprengstoffkontainer som ikke EX-område?
Hva med kabelgjennomføring i en CE-godkjent kontainer?
Elektriske anlegg og utstyr skal være utført i henhold til gjeldende regelverk fastsatt av DSB.
Løst
Hei,
man bruker vanligvis pvxp til brannalarm, jeg ser at denne er godkjent til 250V av nexans.
Kan denne da brukes til 230V branndetektorer som har 3 punkter inni seg (1-L, 2-N, 3-signal (bruker PE))
eller må man ha en egen kabel som er godkjent til 500V som strømtilførsel?
Løst
Tidligere var det mulig å være reg.installatør i to bedrifter samtidig, så lenge det ene var enkelpersonforetak og man ikke hadde ansatte i dette.
Er denne muligheten borte nå?
Løst
Har levert en del ovner i forbindelse med renovering av klasserom ved en barneskole. På grunn av at det er veggkanaler montert på de fleste vegger (lavt montert på grunn av store vinduer) ble ovnene montert under kanalene. Fikk ikke plass til standard ovner og måtte bruke varmeovner med lav høyde. Så kom naturligvis spørsmålet om det er krav til ovner med lavtemperatur på en barneskole. Har prøvd å tolke NEK-en på dette uten å bli helt klok. Har også kontaktet DLE som henviser til normen. Noen erfaringer her?
Løst
Hei.
Fikk en pris fra en lokal elektriker på montering av 2 ekstra stikk på et soverom. Jeg fikk et skriftlig tilbud hvor det nederst i tilbudet stod ""tar forbehold om at overspenningsvern er montert""
Nå krever han at jeg skal montere overspenningsvern, noe jeg ikke har lyst til å koste på huset, da jeg skal selge om kort tid. (og det ble faktisk over 4000 + mva for dette da det viste seg å være mangel på hovedjording i skapet.
Han sier at ved ny installasjon er det et krav om at denne installasjonen er beskyttet av et overspenningsvern. Lurer han meg eller må jeg virkelig koste på de 4000 + mva.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.