Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Jordfeilautomat, eller automat og jordfeilbryter

Jeg har bygd en garasje inn i huset og skal bl.a. montere en 10A lyskurs (230 IT nett). Er det riktig at man ikke lengre kan bruke ""adskilt"" jordfeilbrytere og automatsikring? Jeg har noen ubrukte til overs som jeg ønsket å få montert, men min elektriker sier at dette er feil og vil montere/selge en ny jordfeilautomat.

Spurt ${formatDate(1418160240)}
Løst Løst
Topolt brudd foran downlights på bad

Det ble nevnt her i en annen tråd at det er krav om allpolig brudd på fast belysningsutstyr på bad med dusj, unntatt belysningsutstyr som faller under SELV.

Gjelder det samme da med eksempelvis 12V downlights i himling over bad med dusjhjørne? (Siden du, forumleder, skrev unntatt forsynt med SELV)
Disse går vel under SELV de?

Jeg har koblet downlightsene utenom topolte bryteren på badet mitt. Bak den topolte bryteren er halogenlampene og et stikk over servantskapet. Downlights er da koblet utenom topolt bryter, har enpolt brudd i dimmeren og halogenlampene og stikket styres av topolte bryteren. Slik kan jeg slå begge belysningene av og på uavhengig av hverandre.

Eller må downlightsene kobles bak den topolte bryteren istedet?

Hilsen industri el.

Spurt ${formatDate(1418159160)}
Løst Løst
Instruert personell

Må man gå på årlig FSE kurs for å få lov til å betjene sikringer i el-skap som er lage for ikke-sakkyndig personell?

Spurt ${formatDate(1418123460)}
Løst Løst
allpolig brudd våtromsvifte

Er det krav til allpolig bryter foran en fuktstyrt våtromsvifte PAX?
Svar enkelt med henvendelse til NEK.

Vet at dette spørsmålet er stilt en del før, men med mange forskjellige svar og meninger ser jeg på de som usikre.

Spurt ${formatDate(1418070420)}
Løst Løst
Elektroinstallatør gr L/H

Jeg har godkjenning som elektroinstallatør gr L, fra 1999. Har teknisk fagskole elkraft og fagbrev gr L ( avlagt 1994 )
Har vært faglig ansvarlig i en stor installasjonsbedrift i endel år, og driver nå eget firma, for tiden kun meg selv som ansatt.
Hva skal til for min del for å utløse elektroinstalltørpapirer for gr H? Kan du redgjøre enkelt for dette?
Kan du også si noe om de ulike typene installatørgodkjenninger som finnes etter den nye ordningen? dekker ""elektroinstallatør"" etter ny ordning og ny prøve både L og H?

Spurt ${formatDate(1418052060)}
Løst Løst
Skjøting av 16 kvadrat PN

To ledningsstrekk skal skjøtes. Likt mot likt. 16 og 95 kvadrat PN CU avisoleres ca 5cm, endene legges inni hverandre så kordellene flettes sammen. Loddes med propanbrenner og krympstrømpe med lim før det trekkes i plastrør. God tinnflyt og resultatet er en massiv skjøt. Høres ut som en grei løsning? Det ble litt diskusjon på ""kammerset"" etterpå. Men lodding generelt er jo blant de beste elektriske forbindelsene, ihvertfall på finere tverrsnitt

Spurt ${formatDate(1418030880)}
Løst Løst
Samsvarserklæring

Hva er det man erklærer samsvar til med en samsvarserklæring?

Spurt ${formatDate(1417971000)}
Løst Løst
En automatikers løyver

Hei!
Kan en automatiker vedlikeholde og montere elektrisk (230v) anlegg i egen bolig?

Spurt ${formatDate(1417966920)}
Løst Løst
Hytte EL installasjon

Hei.

Har nylig kjøpt meg hytte på fjellet :)

Har hatt en runde å sjekket EL anlegget og FDV perm.

Kan ikke se at de har jordet Hovedvannrør og heller ikke I rør I rør skap. Regner med det er forsatt krav til dette og det skal dokumenteres I FDV perm.

Videre er det lagt opp, men ikke montert vifte på bad. Problemet er bar at viften vil stå under dusjhode ca 0,5 m og I stråleområdet. Dette er vel sone 1 og ikke lov å montere annet en IP67. Man får vel ikke vifter I denne IP klassen.

Spurt ${formatDate(1417843800)}
Løst Løst
Varmtvannstank

Hei
Jeg skal til å legge opp ett vannbårent varmesystem i huset å ser på varmtvannstanker som i utgangspunktet skal være tilkoblet ett varmepumpe system.
Men som backup skal det være 3kw 1 fas og 9kw 3 fas 230V element i tanken

Hvordan bruker dette å bli løst ? 16 amp(3kw) + 25 amp(9kw) sikring eller en 32 amp sikring ?

Spurt ${formatDate(1417792140)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.