Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Inntakssikring vs hovedsikring og kombinasjon av krussikringer og nye automatsikringer.

Hvorfor er inntaksikrinene mine på 63 amp, og hovedsikringene i skapet på 50 amp.
Har et anlegg fra 1950-årene med gamle krussikringer. Sikringskapet er fullt, og lurer på om det er mulig og billigere å bytte ut enkelte av sikringene med automatsikringer (for å få plass i skapet), og må disse i såfall ha jordfeilbrytere? Jeg trenger en ny kurs til en komfyr i hybeleiligheten, og har funnet ut så lamgt at jeg trenger 3x 6/6 kabel. I tillegg tenker jeg at det hadde vært greit med overspenningsvern på inntaket. Noen som har svar på dette og et anslag på kostnaden med å bytte innmaten i skapet som inneholder 6-8 kurser i tillegg til hovedsikringen?
Takker for svar :-)

Spurt ${formatDate(1394502720)}
Løst Løst
Fra elektriker til skipselektriker

Lurte på hvordan jeg skal gå fram for å bli skipselektriker.

Har fått med meg at det en trenger er fagbrev som elektriker, eksamen i Maritim Modul og fartstid på 3 mnd.

For det første så er det vel best å ha et kurs på Maritim Modul? Hvor?
For det andre, etter jeg har bestått maritim modul, hvor enkelt er det å få fartstid, og blir relevante kurs som IMO60 osv. dekka under fartstiden?
Om ikke, bør te takes på egen regning?
Hvor lett kan jeg få jobb etter alt dette?

Spurt ${formatDate(1394488920)}
Løst Løst
Driftselektriker. Nyinstallasjoner

Hei.

Hva er egentlig dagens regler rundt driftselektrikere?
Altså vanlige elektrikere som er ansatt som driftsteknikere på et industribruk. Kan de, med el-ansvarlig utpekt av DSB i ryggen, utføre nyinstallasjoner? Av små og store omfang. Gitt at det selvsagt dokumenteres og sluttkontrolleres.
Alt fra å legge opp ekstra stikkontakter til å trekke grovkabel og sette opp undersentraler.

Eller er slike bedrifter kun begrenset til å kun kunne vedlikeholde og reparere elektriske installasjoner?

Spurt ${formatDate(1394214900)}
Løst Løst
Fordeling

Har 2 sikringsskap 2-fase. I det øverste står det kurssikringer og i det nederste står måler,hovedbryter, samt 2 jordfeilbrytere.

Skal sette inn en ny sikring i det nederste skapet, er det da greit å hente tilførsel fra jordfeilbryter, istedenfor å gå opp i det andre skapet?

Spurt ${formatDate(1394192220)}
Løst Løst
Skjultanlegg.

Kan det trekkes 1,5mm2 pn til en utelampe fra bryter, bryter har tilførsel 2,5mm2 16 amp.
Har det noen betydning om man bruker PN 1,5mm2 eller PR 1,5mm2

Spurt ${formatDate(1394187060)}
Løst Løst
Reduksjonsfaktor

Er det noe reduksjonsfaktor på strømføringsevnen på en kabel forlagt i hjørnet mellom tak og vegg?

Spurt ${formatDate(1394177700)}
Løst Løst
Stikk bad

Hei,

Jeg har kjøpt en ny leilighet uten stikkontakt på bad, er dette forskriftsmessig utførelse?

Installatør mener de er innenfor, men jeg kan ikke helt forstå det ettersom det i utgangspunketet er store krav til tetthet av stikkontakter hellest i bolig.

Håper på raskt svar :-)

Spurt ${formatDate(1394149320)}
Løst Løst
Kvalifikasjon installatørprøve

Hei!

Jeg har fagbrev som elektriker og tatt en bachelor innen elkraftteknikk.

Lurer på kvalifikasjonene for installatørprøven.

Har følgende erfaring:
ca. 1år som elektriker etter endt fagprøve
1 år og 7mnd som rådgivende ingeniør

Er dette nok eller må det mer erfaring til?

Spurt ${formatDate(1394018400)}
Løst Løst
Lyssignaler

Jeg lurer på angående lyssignal av form for varselsignaler hva det er krav til av farger da ""FOR 1994-10-06 nr 972: Forskrift om sikkerhetsskilting og signalgivning på arbeidsplassen/"" er opphevet fra 06.okt.1994, ihht. Lovdata.

Det jeg har funnet er denne setningen: Krav om farger og sikkerhetssignaler i andre forskrifter
gjelder.

Hvilke andre forskrifter er det snakk om?

Spurt ${formatDate(1394013240)}
Løst Løst
AUS arbeid kvalifikasjon

Er det krav til at begge montørene har AUS utdanning for å jobbe AUS, eller er det nok at en av de har det?

Tenker da ved AUS arbeid i hs-mast, der man uansett skal være to personer.

Spurt ${formatDate(1394011140)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.