Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Vi har en kunde som bor i et leilighetskopleks. De har problemer med at jordfeilautomaten løser ut når vaskemaskina ikke har vært i bruk. Hva kan dette skyldes? Vi har prøvd å bytte sikring, uten hell.
Løst
Holder på å stille inn effektbrytere til en skole. Flere stigere går til ventilasjontavler. Lurte på hva som er kravet til størrelse på jfb ? TT 230v anl
Løst
Kva er grunnen til at ein vel å kobla varistorar mellom fase og nullpunkt i staden for fase og jord på 230V IT nett?
Løst
Et eksisterende stort bøttekott stativ med skrusikringer vurderes ombygd til automatsikringer som skal betjenes av ikke sakkyndige. Finnes det renoveringsrammer til slike stativ som tilfredsstiller ip2xc?
Løst
Hei!
Viss man eksempelvis kobler ut trafobryter i et eldre siemens sf6-anlegg, og senere skal jobbe på trafoen, men anlegget har ikke spenningsindikatorer. Hva er den rette fremgangsmåten?
Det er berøringsssikre albuekontakter koblet til trafoavgangen i anlegget og for å spenningsprøve må en vel bruke 1000V-hansker og visir for å ta av ""capen"", evt. bruke egnet stang og indikator? Deretter må en løfte kontaktene over til jordingsparkering?
Er det da noe behov for å spenningsprøve trafo før arbeid på den? En burde vel kanskje først legge ut alle lavspentlister samtidig som en kopler fra trafobryteren?
Svar mottas med takk :)
Løst
Hei alle sammen!
Skal snart opp til fagprøve, men har problem med å forstå, og finne god nok forklaring i dette med trafo og timetall. Har forstått at HS står alltid i timetall 12, men utover det sliter jeg.
Er det noen som er god på dette som har litt tid å forklare meg? Gjerne med teskje :)
Løst
Har sett at DLE anmerker det på rapporter dersom man ikke tetter hullene rundt pn endene som går ut gjennom inntakstrakta, med henvisning til FEL 28. Etter min mening kan det ikke komme noe inn der. Inntaksboksen er jo uansett ikke lufttett. Gjelder inntak der det er luftstrekk inn til huset.
Løst
På anlegget er det montert 5 stk. styretavler beregnet for instruert personell.
Skal desse da vere avlåst, eller kan det vere vanleg tilgjenge.
Dei står plassert i ulåst rom.
Løst
Jeg husker selv når jeg var barn at det føltes ekkelt i kroppen etter å ha vært i nærheten av strømgjerer. Spesielt visst jeg hadde tatt i det. Hvordan virker det å være i nærheten av strømgjerer med små barn? Hester er store dyr. Jeg spør fordi jeg observerte at barnebarnet mitt på to år ble litt i ulage og veldig stille en stund etter at han satt på armen til mamman og matet hester gjennom et strømgjere.
Løst
Noen som vet om ledningsbryter som er beregnet for mer enn 4A? Må være hvit.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.