Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hvis du har en dimensjonerende jordfeilstrøm på 750mA, hva må maks jordingsmotstand da være?
Løst
Er det noen som vet hvilken norm isolasjonsstrømpe skal være godkjent i henhold til for å kunne brukes til kortslutningssikker forlegning?
Løst
Hei.
Sammen med en samarbeidende installatørbedrift vi pleier å leie inn for andre oppdrag, så pleier vi å sende våre lærlinger for å jobbe perioder hos dem og omvendt. Dette har ført til at bedriftene har et nært forhold til hverandre.
Dette for å oppfylle deler av opplæringsplanen som vår daglige drift ikke dekker.
Dette er ikke en formell avtale, men en ordning vi har gjort flere år.
Og lærlingene selv mener de får god opplæring i den andre bedriften og grunnlag nok til å stå sterkere på fagprøven.
Det er fortsatt vi som lønner dem og som tar ansvaret for dem.
Men jeg lurer litt på hva lovligheten av å drive slikt er.
Hva hvis en lærling blir skadet? Kan en lærling være under faglig ledelse av en montør i en annen bedrift rent formelt?
Jeg er ihvertfall veldig klar på at vi må begynne å få en slik utplasseringsavtale ned skriftlig.
Løst
Hvilke krav stilles til en bedrift som skal bygge tavler og styreskap til både on- og offshoreinstallasjoner?
Løst
Hei
Finnes det noe minstekrav til ""beskrivelse av anlegg"" når anlegget dokumenteres?
Løst
Et aggregat er tiltenkt å bli tilkoblet et fast anlegg, men selvsagt så kreves det at nettstrøm og aggregatstrøm holdes adskilt.
Aggregatet vil prøvekjøres iblant for å la bensinmotoren få gå litt for å smøre seg og for å funksjonsteste aggregatet med belastning med jevne mellomrom.
Aggregatet er tiltenkt som nødstrøm med automatisk start ved nettutfall.
Hvordan løser man denne problemstillingen rent automatisk? Poenget er at det skal være så brukervennlig som mulig.
Løst
Hei.
Vi holder på å feilsøke på 2stk 400V TN vifter på 50kW som har lekkasje strøm på 95mA og 230mA, Den viften som har 230mA lekkasje strøm er splitter ny. Vi måler med lekkasjestrøm tang på kabler til vifter.
Mitt spørsmål er: Er det forskjell å måle med lekkasjestrømtang på 230v og 400v??
mvh
Arne Jørgen
Løst
Skal det utstedes sluttkontroll før et anlegg spenningssettes
Løst
Har testet ett større anlegg, og 5-6 jordfeilautomater løste ikke ut før på 31,5 mA. Dette var ikke på bad. Er dette ulovlig?
Løst
Hei.
I en diskusjon med et annet firma så ble det ment at det var krav til jordfeilbryter i et stort vaskeanlegg for lastebiler og busser i et industribygg. Instruert betjening.
Mens noen mente det holdt å bare bruke jordfeilvarsling.
Bedriften som eier anlegget har egne elektrikere og faglig ansvarlig og et internkontrollsystem fokusert rundt vedlikehold av el-anlegget.
Hva er egentlig riktig? Det er et 160A NH hovedvern forankoplet. Det er jo litt grovt og jeg tror ikke det finnes så store brytere.
Jeg mener at dette vil bli en større ulempe enn det vil være en fordel.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.