Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Lysrørarmaturer og jordfeilbryter

Finnes det noen tommelfinger-regel på max antall lysrørarmaturer før jordfeilautomat faller ut?

Spurt ${formatDate(1327666680)}
Løst Løst
Iz og I2

Hei

PR 2x2,5mm2 med ref.inst.met A2 har en Iz på 18A.

Jeg ønsker å benytte et Moeller vern 13A med en I2 på 1,39.

I2 blir da 18.07A og Iz blir 18.

Er dette greit med tanke på 70mA over Iz?

Spurt ${formatDate(1327657920)}
Løst Løst
Gamst

Hei. Jeg lurer litt på kravene rundt jording i fundament.
Ser i NEK 400-5-54, Tabell 54A på mimimumsdimensjoner
for jordelektroder nedgravd i bakken.
Der det står flertrådet leder er minstekravet 1,8mm i tverrsnitt. Er ikke dette litt vell lite? Og det er vell flertrådet leder som er vanlig å bruke til jording i fundament? Eller er det noen som vet om noe annet man kan bruke i fundamentet?

Og er det noen som vet om jordingsleder i fundament regnes som å være forlagt i jord? For da er jo minstekravet 25mm2. Så om jeg legger en 25mm2 kobberleder rundt hele grunnmuren så regnes jo denne som både jordelektrode og jordingsleder. Og det er jo jordingslederen som har kravet på 25mm2 forlagt i jord.

Litt forvirret her, takker for svar :)

Spurt ${formatDate(1327590240)}
Løst Løst
Målebrett størrelse

Hører rykter om at størrelsen på målebrettet skal standariseres til 500b og 400h? Stemmer dette..? Er jo tett oppunder dobbelt målerbrett..

Spurt ${formatDate(1327582800)}
Løst Løst
jfb

Hei!
Jeg har forstått den sånn at kravet om 30ma jfb på hver kurs i IT-nett kom med NEK 400:2006.Gjaldt dette også tn-nett?

Spurt ${formatDate(1327568580)}
Løst Løst
Jordfeilbryter

Hei!

Er det krav til jordfeilbryter dersom man skal utvide med en sikring i et gammelt skap der det ikke var jordfeilbrytere fra før?

PS

den nye sikringen skal være til en varmepumpe...

Takker for svar

Spurt ${formatDate(1327565700)}
Løst Løst
Røde k-rør (arot rør)

Har hørt at de røde store k-røra kun er for everkskabelen og ikke tillatt i bolig. Eks fra inntak og frem til tavle. Stemmer dette ? Ønsker kun svar med ref til norm/forskrift/elsikkerhet ol.

Spurt ${formatDate(1327483920)}
Løst Løst
jordlektrode for TN

Vi har 30 hytter som står på pilarer på fjell. Det er TN nett i området. Lurte på åssen en dimensjonere overgangsmotstanden i slike tilfeller ? Siden vi må borre i fjell vil leverandør av elektrodemassen vite overgangsmotstanden for å dimmensjonere hullet.

Spurt ${formatDate(1327401720)}
Løst Løst
Internkontroll

Hvorfor benytter folk internkontroll på elektriske anlegg? Hva er kravene til en slik internkontroll?

Er veldig blank på dette, så hadde vært fint om noen kunne fortelle meg litt om dette.

Spurt ${formatDate(1327390680)}
Løst Løst
Auto

Er det krav til IS, RE og PE-jordskinne i styreskap?

IS-skinne er vell bare i EX-områder det er behov for, med RE og PE-skinne? Så i enkelte tilfeller trenger vi 3 jordskinner?

Spurt ${formatDate(1327390500)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.