Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei.
En kunde spurte om det hadde vært mulighet for å legge om eksisterende innfelt kontakt bak TV-benken gjennom en bryter. For å slå av strømmen til alle apparatene når de ikke brukes.
Men jeg husker fra videregående at man ikke skulle ha stikkontakter bak en bryter grunnet eventuell overbelastning av bryteren.
Stemmer dette?
Eller er det bare å sette igang med det?
Løst
Hei
Har et spørsmål vedr jordning av utsyr og diverse inne på tannlegekontorer.
Vi jorder utsatte deler og utstyr på ""vanlig"" måte.
Hva med bly-plater i vegger for skjerming mot røntgen ?
Vi bruker å jorde disse men er det nødvendig?
Hvis nødvendig:
-Er det pga av potensialforskjeller pg ev utstyr og feil på dette som monteres på veggene?
- Eller er det pga skjeming på røntgenstråler etc. ?
mvh
Nova
Løst
Kan en ISO bryter(vanligvis brukt som KV i stolpe)monteres som KV på vegg ute?
I dette tilfelle ved bruk av en avstandsbrakkett!
Om ikke dette er lov - hvilke forskrift må en forholde seg til da?
Løst
Hei!
Når en maskinleverandør lager en maskin med masse PLS og frekvensomformere, hva skal vi få av dokumentasjon som omfatter emc målinger og alt som har med det å gjøre? Hvilke normer skal det brukes EN60?????
Takk for tilbakemelding
Løst
Har en jobb etter kontrollrapport fra e-verk der dem påkrever kunden og jorde det gamle avløpsrøret (fra dassen) av jern. Det har nå blitt skiftet halveis ut med plast. Men de sier ingenting om samme problem for avløpet fra vasken. Det har også blitt skiftet ut halveis med plast. Hva er det riktige å gjøre her.
Løst
Kan man benytte eks. TFXP 4g150 med en separat cu. wire 50kv, eller må man bruke en PFSP 4x150+j til forsyning av en underfordelng i et 400v tn-s system?
Løst
Er litt usikker på dette med dobbel isolering så lurer på om noen kan hjelpe meg.
Hva er kravet for at noe kan være dobbel isolert?
To lag med isolasjon mellom fasene og ut?
Hva med kabler som har denne ""porøse gummi"" fyllingen i, er denne godkjent nok?
Har sett at barbermaskinen og annet dill til baderommet er merket med to firkanter ( dobbel isolasjon ) men her er jo fasene i kabele bare skillt fra hverandre med sin egen isolasjon.
Løst
Hei.
Er det lov å koble to ledere (2,5mm2) inn på samme koblingspunkt i en stikkontakt? F.eks en Elko 1090 16A.
Løst
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal spørre så jeg spør her.
I forbindelse med en boligbrann nylig så mistet jeg alle mine tre fagbrev, sammen med flere andre viktige papirer som fødselsattest, pass etc. På henholdsvis elektrikerfaget, heismontørfaget og automatikerfaget.
Har fått utstedt nye papirer fra relevante instanser, men fagbrevene er jeg usikker på. Hvem kontakter jeg for å få utstedt nye eksemplarer?
Løst
Hva er god jord når jeg måler overgangsmotstanden til jord, hvor går grensa mot at det er dårlig jord.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.