Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Skal det virkelig være nødvendig å sende rapport om risikovurdering til kunden?
Eks:
? Har du tatt hensyn til eier/brukers
krav og forventninger til skjult
varmeinstallasjon?
! Man opplyser jo kunden om at det er installert varmekabel i gulvet og hvordan dette skal brukes. Skulle det være nødvendig å sende egen rapport for dette?
Det er mye mer jeg synes er rart spør du meg.
Løst
Hei! har ett spørsmål til forumet
På arbeid har vi en lysbryter ( tilknyttet endel lys amaturer/ spotter
hvis jeg trykker raskt på bryteren ( 2-3 ganger etter enanne så går sikringen i sikringskapet.
Kan dette ha noe me overharmoniske spenninger å gjøre/ feil karakterestikk på vern/ feil vern i forhold til belastning. Har hørt at sånn trafoer som er tilkoblet spotter /lys har en veldig høy startstrøm.
Løst
Lurte på om De kunne hjelpe meg med å finne ut hva forskriften i dag sier om trekking av 2 stk. kurser i ett rør. Dette gjelder metallrør fra 50 tallet på størrelse med K-rør 16mm.
Hvis plass, kan man trekke 2 stk. 16 Amp kurser,
eller evt. 1 stk. 10 Amp og 1 stk. 16 Amp. kurs i K-rør 16mm??
Er dette lov i henhold til foskriften?
Vennlig hilsen Yngve
Løst
Skal det være jordfeilautomater (kombivern) i TN-S anlegg?
Løst
Kva er forskjelden på sikringer av typen gL og gG
Løst
Hei, kan en en bedrift bruke mekanikkere til å koble industri/Ex støpsler på tilførselkabelen(F.eks 63A), og kan de brukes til å ta megge kontroll/raporter? Arbeide skal utføres på bedriftens utleieutstyr(offshore relater).Hjelper det at bedriften lager et internkurs for megging og kobling av støpsler?
Løst
hva synes dere om å montere kabel f.eks PR
bak listverærk uten rør ? er det bedre å trekke kabelen i k rør? ettersom det ikke kommer til å være mulig å trekke om senere pågrunn av for skarpe bøyer ved vinklene til rommet så ser jeg ikke at dette er noe bedre løsning. er det i det hele tatt lov å forlegge kabel bak listverk med tanke på fare for gjennom spikring
Løst
Hvor legges lista for total rehab. av et boligskap.
Er det slik at dere annbefaler å bytte til jordfeilautomater, men hvis kunden mener det blir for dyrt blir det ny jordfeilautomat med ASD.
Har en mistanke om at kravet til IP 2XC praktiseres forskjellig for tiden.
Løst
2,5kvardrat på flatstikk sikret med 20 amp sikring, forleggnings metode A1.
Dette vil jeg anta heller ikke var lov i NEK 2002?
Løst
Hva må til for for å sette opp en vegg
på betonggulv med varme kabler?
Er en sokkel med lekablokker godkjent
og i tilfelle hvor høt må den være?
Leif Stavanger.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.