Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hvordan måler man overgangsmotstanden lett i en bolig,?forklar hvordan du gjør.
Løst
Hei.
Noen som vet symbolet for dobbeltisolerte ledere (inntak/fordeling) på enlinjeskjema?
Tror selv at det er bare er en tykkere strek med en ""ramme"" på begge sider av denne.
Løst
Før het det gruppe L, nå heter det
Industri fagbrev
Bygningselektriker
Hva er den store forskjellen på kompentanse etter du her tatt fagbrevet?
Som industrielektrikerlærling blir du jo plassert hos en bygnings installasjonsbedrift ett par måneder uder opplæringen.
Fagopplæringsplanen er vel tilnermet lik den også.
Som ferdig industrielektriker(tatt fagbrevet) kan en vel få jobb i en husinstallasjonsbedrift?
Løst
Hei!
Holder på å repetere fagstoff/læreplanen
derfor har jeg started på en oppgave som går ut på å planlegge den elektriske installasjonen med hensyn til vern/sammtidighetsfaktor/ selektivitet/ maksimal last.
Lurer da på om det finnes en side der det står remset opp en liste med de mest vanlige elektriske apparatene i et hus og hvor mye effekt de trekker?
Trenger det for å planlegge antall sikringer jeg vil ha til det tenkte huset osv.
Løst
Hvilke kriterier ligger til grunn for at man må dobbeltisolere før jordfeilbryteren og når slipper vi å gjøre det? Snakker om IT-Nett.
Løst
Finnes det en dimmer på markedet som gjør det en dimmer burde gjøre. Dimme vanlig belysning 230V ved å vri på hjulet men UTEN bryter som slår av og på lyset. Hvis noen vet om en sånn dimmer vil jeg gjerne vite fabrikat eller elnummer.
Løst
Er det noen som vet hva kravene for å bli teleinstallatør når jeg er Installatør gr.L
Løst
Forstår det slik at det er FSE og FEF som er gjeldende forskrifter på høyspenning. Men dette er jo bare rammeforskrifter hvor det ikke står noe teknisk om dimensjonering o.l.
Hvilke normer gjelder for dimensjonering av høyspent kabler og vern? NEK400 gjelder jo for lavspenning, finnes det en ""NEK400"" for høyspent? finnes det REN-publikasjoner om dette, og hva bygger de på?
Løst
Hei.
Har fagprøve denne uken og har noen spørsmål ang. jording.
Hovudjordlederen ved inntak????
Står i jordingshåndboka 2003 at denne skal ha tverrsnitt som er minst halvparten av den største beskyttelseslederen til utsatt ledende del, men minimum 6mm2 cu, men normalt ikkje meir enn 25mm2 cu.
Men ved tvil bør ein velje 25mm2.
Viss eg har eit OV vern på 63A, skal eg då velje 6mm2?
Er jo en mulighet for at hovudjordlederen går ned i jorda der den forbindes med jordelektroden og då blir det jo 25mm2 cu 50mm2 fe uansett.
Løst
Hei
Har fått meg innstallert varmepumpe,etter cirka en uke drift så slår den ut på jordfeilbryter.Når den har vert avslått 1.døgn og eg starter pumpa så kan den gå 3-4 timer så smeller den utigjen på JFbryter.De som har levert pumpa har vert å feilsøkt på den men kan ikke finne noe galt med den.De mener det kan vere en jordfeil i huset eller at jordfeilbryter er for ømfintlig.Er blitt anbefalt å megge elanlegg.Bruker skjøteledning mellom pumpe/stikkontakt.Trodde det kunne vere noe galt med den men har prøvd 3 stk har også prøvd forskjellige kurser.Viss det er jordfeil i huset kvifor slår den ut på JFbryter kun når pumpa er i drift.
Hva tror dere?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.