Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Lærekontrakten min går ut 8. mars og firmaet har meldt meg opp til fagprøven. Den faller nok i mars eller april.
Har dere noen tips til lesestoff som kunne vært fint å fått med seg før prøven?
Og kunne noen fortalt meg formelen for beregning av kortslutningsstrøm eller fortalt meg hvor jeg finner den? Jeg har ikke montørhåndboka for hånd, men den skal bestilles når jeg er på jobb.
Jeg har så nerver at jeg sliter med å orientere meg...
Løst
Hei
Har kjøpt et hus og finner ut at i skjult anlegget er lagt med kabel (PRS?)med strekkavlasting og ikke rør.
Hele huset er sikret med 15A sikringer og 1,5m2 kabel med strekkavlaster. For vaskemaskin og tørketrommel er det brukt det samme.
Er det lovlig?
Hvilke krav stilles det til et slikt anlegg. ?
Er det noe fare med å ha det slik?
Jeg ønsker å sikre opp til 16A og 2,5m2 istedetfor vaskemaskin + tørketrommel. Huset er bygd i 1996. Burde jeg bytte alle kablene til 2,5m2?
Håper på svar fra dere på dette.
mvh
Litt usikker
Løst
Skal utføre nyinstallasjon i næringsbygg på ca 500m2 grunnflate. Eier av bygg har ikke tenkt på hovedjord. Elektroteknisk konsulent mener at jordspyd i det ene hjørnet er godt nok. I følge normguiden har et spyd et dekningsområde på 5-7 ganger lengden på spydet. Ikke lett å se en fullgod løsning her.
Noen synspunkt?
Løst
Har fagprøve denne uken og fikk i dag vudert planleggingen min. Her mente de at bergningen min av Ov var feil, noe jeg ikke kan skjønne da jeg har brukt samme fremgangs måte som beregnings kalkulatoren til trainor dvs at jeg tar den totale effekten (11kw) ganger med samtighetsfaktoren og deler på 230V og kommer da frem til 19A.
Skriver så at jeg vil da med tanke på senere utvidelser bruke ett ov på 32A
hva gjør jeg galt her da?? det er ett TT nett
jeg skal og gjøre beregninger av kv, holder det her å vise at det er selektivt med kurssikringene og OV?
Løst
hei lurer litt på hvis jeg har kontakten inni en slik en uten at jeg setter den på er det noe fare for overspenninger da strømmen er jo på en måte ikke på ?
Løst
Hvilke type stikk er vanlige å bruke på storkjøkken. Ser ofte at vanlig elko med klapplokk blir for dårlig. Regner med at stikk med industriutførelse må til.
ber om meninger/synspunkt
Løst
Er det krav om funksjonsikker kabling fram til hver eneste røyklukemotor (40 stk.), når disse sitter i samme branncelle?
Løst
Kva er referanseinstallasjonsmetoden for interne forbindelser i sikringskap?
Har inntakskabel i TN-C-S nett på 16 mm2 cu. OV`en er på 50 A. Kan eg då trappe ned til 10 mm2 eller skal eg fortsette med 16 mm2?
Løst
Hei.
Har hørt at det er kommet ny type downlights som er laget på en slik måte at man ikke trenger kasse rundt den.. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Løst
Hei var nettop utenfor at energiverket sendte inn 400volt på mitt 230 volts anlegg. Var i forbindelse feilretting på kabel at de satte inn et agregat til kundene som ble berørt da den store feilen sjedde.
Når strømmen kom tilbake dvs med 400volt lyste lyspæra noe kollosalt. Mitt spørsmål er følgende hvorfor gikk ikke hovedsikringene å fordelinga. Er det sånn at når de sender ut 400volt minker strømmen? blir så liten at ikke vernene slår ut.
Noen som har forklaring på dette.
kompressoren på kjøleskapet røk, men fryseboksen nede lever i beste velgående mmmmmm.
sterioanlegget røk når jeg trykker det på står det å lyser på standby men går ikke på hva er mest sansynlig gåent her ?
likeretteren .
All elektronikk har en slags transformator forand seg når det kommer 400 volt forand blir noe snålt med omsetningsforholdet?
Er det fare for ødelagte kabler i vegger. virker jussom ikke så mye med 400volt megger jo anlegg med 500volt ? mmmm
Hjelp meg litt her:-)
hilsen en udrende lærling
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.