Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Utstyr fra Malmbergs(Billig stikk)

Hei jeg lurte på om noen har erfaring eller vet hvordan kvaliteten på utstyr fra Malmbergs er ? Tenker da spesielt på dobble stikk infelt med jord. De har noe som ser bra ut og er veldig billige(29 kroner stykke)+ de har ett merke som heter Peha som er noen få kroner dyrere. Er dette godt nok til en garasje/hus ?

Spurt ${formatDate(1199466240)}
Løst Løst
Jordfeilautomat

Har en 10A jordfeilautomat som går til et rom som kun inneholder en varmtvannsbereder og lys. Forleden dag hadde automaten slått ut. Jeg vippet den opp igjen og da viste det seg at lyset i taket var gått(glødelampe). Kan jordfeilautomaten ha slått ut pga. at pæra har røket? Både varmtvannsberederen og automaten er 2 mnd. gamle og har ikke slått ut hverken før eller etter denne ene gangen? Mener jeg har hørt at jorfeilautomater kan slå ut når glødelamper ryker?

Spurt ${formatDate(1199431620)}
Løst Løst
Termisk motstand

Hva betyr det når det står i normen at termisk motstand i mur ikkje er større enn 2K x m/W.

Hva står K for?
Hva står m for?
Hvar står W for?

Kalvin,meter og watt??

For referanseinstallasjons-metode D forlagt i jord er det tilfretstillende når den termiske motstanden i jordsmonnet er i størrelsesorden :
2,5K x m/W. (NEK s 184)

Kva for forskjellige typer jordsmonn har lav eller høy termisk motstand??
Eller går dette kanskje på om det er kalt eller varmt på stedet?

Spurt ${formatDate(1199392380)}
Løst Løst
Hovedutjevningsforbindelse/Hovedjordleder

Hei

Skal snart ta fagprøve og har noen spørsmål.

Litt forvirra når det gjelder krav til Hovedutjevningsforbindelse og hovedjordleder.

Følge NEK 400 544.1.1 skal hovedutjevningsforbindelsen (Leder mellom hovedjordskinne og PE-skinne i skap) vere minst 6 mm2.

Men hvordan dimensjonere denne i et større anlegg?

Hovedjordlederen skal vere MINST 6 mm2 følge jordingshåndboka 2003 kap 5.2.

Følge den nye montørhåndboka 2006 står også at ein kan bruke 2,5 beskytta og 4 ubeskyttet inne i bygning, og gå over til minst 25 mm2 i jord til jordelektrode.

Det står også at ein skal bruke krava i NEK 400 542.3, men her står det ingenting om 2,5 eller 4 mm2 inne i bygning... Kun 25 mm2 CU og 50 mm2 Fe.

Og tilslutt står det også (følge montørhåndboka 2006 s.49) at ein skal bruke NEK 400 543.1.2
Er bruk av denne formelen nødvendig?

Kva er riktig her?

Hvilken del i NEK kan dokumentere mitt valg på fagprøven for hovedutjevningsforbindelse og hovedjordleder?

Spurt ${formatDate(1199391600)}
Løst Løst
Instruert person

Hei!

I FKE står det:

§ 13. Kvalifikasjoner for den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg
Den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg, skal være elektrofagarbeider og ha formell fagutdanning omfattende elsikkerhet og nødvendig tilleggsopplæring innenfor aktuelle spesialområder. Den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg, skal stå under faglig ledelse av den som forestår arbeidet og være ansatt i samme virksomhet.

Ikke-faglærte kan utføre mindre arbeider i forbindelse med egne elektriske anlegg dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig i henhold til egen veiledning 1 utgitt av sentral tilsynsmyndighet.

Spørsmål:

Har en ikke-elektrofagarbeider lov til å bli instruert til å bytte/kople ifra ledninger til motorer, armaturer eller annet utstyr på en maskin??

Spurt ${formatDate(1199279340)}
Løst Løst
Selektivitet

Jeg har et TN anlegg, hvor jeg har 3fas 400V inn, hovedvernet er 4x50A, jeg skal nå lage en ny underfordeling til leilighet, og lurer derfor på om jeg oppnår selektivitet ved å sette inn en 4x32A på leiligheten og sette på en ny e-verks måler nedstrøms, vil dette bli godkjent, hovedvernet vil være felles, mens det går ann å legge ut leiligheten uten å legge ut min del, men ikke omvendt, Sikringsskapet står i teknisk rom og er derfor tilgjengelig både for meg selv og leieboer

Spurt ${formatDate(1199270280)}
Løst Løst
tap på nettet

Har lurt på en ting angående overføringsnette vi har her i norge. Det er jo veldig dårlig etter som jeg forstår.

Når jeg gikk på skolen snakkte læreren min om at ved å skifte/ oppgradere hele nettet regionalnettet til 400 volt ville det bli mindre tap på nettet.

Trenger jo mindre tversnitt på kabelen . mindre jerntap.. mindre strøm i lederene derfor mindre tap - stemmer dette ... fins det andre ting som spiller inn. hvor mye taper nettlevrandøren på dette med tanke på kapasitet

Spurt ${formatDate(1199027940)}
Løst Løst
El sjekken

Forsikringsselskapene gir rabatt for noe de kaller el sjekken. Dette er visst en enkel kontroll som installatørene foretar for å vurdere tilstanden på det elektriske anlegget i privathus. Har vi som er elektrikere selv men ikke jobber for noen installatør lov å ta denne sjekken selv og underskrive el sjekk skjema? Har lite lyst å betale en elektriker for å gjøre en jobb som jeg like godt kan ta selv.

Spurt ${formatDate(1198836300)}
Løst Løst
Fagbevis Elektro

Har et spørsmål ang. arbeid på eget anlegg i hjemmet når en har fullført KRM sitt kurs ""Fagbevis i elektrofag og elsikkerhet"". Dette er et kurs som er godkjent fra DSB

Vil vi som har dette da kunne utføre arbeid på eget anlegg (hjemme) på lik linje med andre fag som automatikker ol. Evt. hvilke begrensninger vil der være.

Ref:
http://www.krm.no/kursinfo/fagbeviselektro2.pdf

For min egen del så har jeg og noe elektrobakgrunn med bl.a Gr.kurs Elektro, Kjølemaskinistskole og fagbrev, samt en del års erfaring innen elektroservice bransjen. Samt at FSE er utført på årlig basis.

Spurt ${formatDate(1198758060)}
Løst Løst
Jording av avløp ved utvidelse

Ved utvidelse med ny kurs i en bolig så oppdager jeg at avløps-røret (plast) mangler jording/tjømemuffe.
Må jeg kreve at tjømemuffe monteres for at min utvidelse skal være ihht. forskriftene?

Kan en tjømemuffe som ettermonteres loddrett i et avløpsrør av plast, fremdeles gi god nok beskyttelse?

Spurt ${formatDate(1198716000)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.