Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Risikovurdering?

Hvem skal egentlig utføre denne oppgaven?
Som montør har jeg ikke fått noen opplæring i risikovurdering, Ikke det at jobbene er risikovurdert i noen særlig grad heller da. Slik jeg ser dette, er det kun installatøren som har nødvendig bakgrund til å kunne gjøre dette.

Spurt ${formatDate(1197970620)}
Løst Løst
Alltid Jordfeilbryter?

Hvordan er det med å rehabilitere gamle el- anlegg og ukritisk montere JFB?
På eksisterende ujordet kurs, en kanskje dårlig jordelektrode, osv.
Vil da JFB løse ut?
Hva kriterier må i det heletatt til for at JFB skal ha den funksjonen vi ønsker i et anlegg?

Spurt ${formatDate(1197906780)}
Løst Løst
Alltid krav om Jordf.bryter?

Det står i avsnitt NEK400:415.1 at tilleggbeskyttelse (jordfeilbryter) kan bli krevd. Trudde det var et krav om jordfeilbryter på alle kurser, men i noen instalasjoner hvor det var spesifisert kan man gjøre unntak?

Da må jeg spørre om noe igjen, er det krav om jfb i et IT-system hvis overstømsvernet kobler ut innen tiden som står i tabell 41A? Er det mulig at overstrømsvernet kan slå ut så fort?

Synes det står så forvirrende.

Spurt ${formatDate(1197900300)}
Løst Løst
Minste kortslutningsstrøm

Når skal man regne med Ik2jmin og når skal man regne med Ik2pmin?

:o)

Spurt ${formatDate(1197826200)}
Løst Løst
Røranlegg

Hei
I en garasje hvor det bare er stenderverk, kan man montere opp bokser og rør for skjult installasjon?
For deretter montere stikk og brytere på boksene. Det skal ikke plates i garsje.

Spurt ${formatDate(1197736860)}
Løst Løst
Montere gamle kontakter

Er det lov å montere ""gamle"" kontakter idag? Jeg snakker om brukte elko kontakter uten bakplate, der selve ""kontakten"" ble skrudd rett på veggen. Grunnen til at jeg spør er at halvparten av kundene mine har slike kontakter ligende og vil at jeg skal bruk dem. Men det kan jo bli et problem med ip2x når det er 3 hull for kabelinnføring i dekselet, og jeg trenger bare 1.

Noen plass dette er beskrevet? Kan jeg bruke gamle kontakter hvis ip2x oprettholdes?

Nå kom jeg på at det kan være barn til stede, da må man jo bruke barnesikring (høyere enn 1p2x).

Men jeg tenker at det er en tanke bak bakplaten i nye kontakter?

Dette er ike et problem for meg da jeg ikke bruker gamle kontakter.

Spurt ${formatDate(1197718140)}
Løst Løst
Legge PR inni dørterskel

Vi skal drive installasjonsarbeid på et boligkompleks og leilighetene er identiske med hverandre.

Ville dere sagt at det å legge kabelen løst under teskelen og så skru fast terskelen er en grei måte å gjøre dette på? Jeg tenkte å borre hull i gipsplata og ende opp under teskelen. Slik at kabelen blir nesten usynlig. Kabelen vil jo bli godt beskyttet under her. Samtidig som vi også sparer mye kabel i lengden.

Spurt ${formatDate(1197718140)}
Løst Løst
Normer

Hei.
Skal snart opp til fagprøven og lurer på om det finnes steder på nettet der du kan lese utfyllande normer? Var inne og såg etter blant annet norm NEK EN 50365 og fant ingenting utfyllande..

I tillegg så lurte eg på om da no er krav til jordfeilbrytar på alle kursar uansett nett system?

Mvh reidun

Spurt ${formatDate(1197637260)}
Løst Løst
Når skal det være to personer tilstede ved arbeid på lavspenningsanlegg??

Har hatt flere diskusjoner på hvordan det skal arbeides på lavspenningsanlegg i det siste. Når er det krav til 2 personer tilstede? Har sett i forskriftene(FSE)osv, men mener det hele er litt ymse. Kan man dersom sikkerthetstiltakene(2 barrierer) er utført på en skikkelig måte jobbe alene på anlegget?
Skal man være 2 personer for å utføre målinger direkte på spenningsførende lavspentanlegg?

Håper på gode og utfyllende svar.

Spurt ${formatDate(1197621540)}
Løst Løst
Snekkere i kiosk? LFS?

Hadde nettopp et tilfelle på jobben hvor det ble diskutert hvorvidt to tømmermenn som gjorde et arbeid i en kiosk med å snekkre opp en gipsvegg. Det var allerde skjært ut hull i yttervegg for å lage plass til ny dør.
Kiosken var berøringssikker til de grader. SF6-anlegg safering, trafo med isolerte høyspent, lavspent på trafo hadde hetter, og tilkobling til lavspent tavle var avksjermet.

Men spørsmålet var om desse to tømmrerene kan jobbe alene i kiosken?
Må vi ha en LFS i dette tilfelle?
Er det nok at en som innehar Gi adgang, i sikkerhetskortet gir desse to adgang?

Spurt ${formatDate(1197580920)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.