Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Hei!
Jeg prøver å danne meg et bilde over relevante forskrifter og lover når vi jobber offshore på både flytende innrettninger og på faste installasjoner.
Finner en under Ptil og sjøfart noe tilsvartende som FEK, FSE og FEL? Hvor finner en og kravet om FSE kurs offshore?
Og flytende innrettninger som driver med olje og gass, eks. Skarv FPSO som er et skip som er henter opp olje/gass. Går dei under Petil eller sjøfart? Eller begge?
Hei
Internkontrollforskriften på landanlegg til båter.
Forskrifter knyttet til elektriske båter og ladeanlegg. Da tenker jeg et rederi som eier båter som blir brukt til næring eller persontransport.
Båtene som brukes i norsk farvann bli gjerne underlagt (Forskrift om sikkerhetsstyringssystem for norske skip og flyttbare innretninger)
Hva med ladeanleggene på land? det kan gjerne være større anlegg med trafo osv. Da må vel rederiene ha internkontrollsystemet plutselig? Eller er det andre veier?
hei sliter litt med Solcelle inverter hos kunde , det er Growatt merket for IT anlegg men er stjernekoblet TN og har dermed utkobling ved mer enn 10v spenningsforskjell fase/jord , kobler dermed ut ved jordfeil på trafokrets . er det noen lover/normer at utstyr merket IT skal tåle første jordfeil i IT nett uten driftsforstyrrelse , ? mener dette var i foreskrift for elektrisk utstyr før , men finner det ikke ,,, takk Arnt
Ved Norsok Z-015 så oppdager jeg ofte at det er brukt sort leder til jordbonding, med gul/grønn krympeslange gjentagende.
Er dette nok? I mitt hode så må jord alltid være heltrukket gul/grønn.
vi har en forenklet startbattritest. vi tar 5 start etterhverandre og loggfører laveste spenning på batterier. på en 24Vbatteripakke med AGM batterier. Hvor langt ned mener dere den kan droppe ned til før dere anser bytte nødvendig ? 20V-18V-16V
Hei,
Jeg jobber på NIS registrert fartøy. Har et spørsmål angående krav til vernetøy, spesielt med tanke på verneskoene vi har ombord.
Vi har to alternativer å velge mellom:
Alternativ 1:
Scandia "ScanNero"
Iht:
– EN ISO 20344:2011
- EN ISO 20345:2011 S3 SRC
- IEC 61340-5-1:2016 ESD
Alternativ 2:
Scandia "ScanSandal"
iht:
- EN ISO 20344:2011
- EN ISO 20345:2011 Category S1-P-SRC
Sånn jeg har forstått det er begge disse skoene ESD-beskyttet, med ikke elektrisk isolerende iht. NEK EN 50321:1999
Ombord har vi hovedtavle på 6,6KV som vi regelmessing betjener bryterne i forbindelse med isolasjonstest og vedlikehold av generator, framdriftsmotor, konverter osv.
Ellers er det 690V, 440V, 220V vi jobber mest med i det daglige. Som regel med spenning av, men under feilsøking hender det at skap ol. er spenningsatt.
Mitt spørsmål er da om vi egentlig skulle hatt vernesko som er isolerende iht. til 50321:1999, eller om de skoene vi har er gode nok.
Isolerende matter har vi plassert foran alt av automasjonsskap, men mye utstyr i byssa går på 440V, hvor det ofte er vått, og ingen matter.
Hva tenker dere? Har vi behov for andre vernesko, enn de vi har?
Takk for svar.
Hei,
Vi har kjøpt en Ethernet kabel for bruk offshore. (ICS IE TOUGHTCAT 5E MUD PROTECTED)
Denne kabelen har ikke NEK TS 606 sertifikat.
I Z-015 Table 10- note b: «For cable without NEK TS 606 Declaration of conformity, the supplier shall obtain documentation from the manufcaturer which shows that the cable and the use of the cable are in accordance with the techincal requirements in NEK IEC 61892-4.»
I IEC 61892-4 står det: «This document does not apply to… Data, telecommunication and radio frequency cable
Kan vi bruke denne kabelen ?
Gjelder NOR supplyskip
Kan ETO/ETR med GrL sertifikat forestå en ny installasjon ombord typisk 230/450/690 VAC uten at dette skal godkjennes av autorisert elinstallatør ?
Kan samme personer som nevnt ovenfor montere en Exi komponent ?
Hvis ja hvilke forutsetninger må være tilstede ?
Vil t.eks. Ex grunnleggende og Ex vedlikehold være tilfredsstillende ?
Er på en rig hvor det er blitt benyttet armor glan i toppen av tavlefeltet hvor skjermen er avsluttet. Denne platen er så koblet til PE skinnen i tavlen. Kabelen har ikke separat PE leder. Er dette i hennhold? Personlig er jeg vant til separat PE leder pluss sjerm.
Hei,
Virker som forskjellige personer har vidt forskjellige meninger om hva en Z-015 mottaskontroll på kystbase skal innebære. Ute på rigg tror noen at denne kontrollen innebærer fullstending gjennomgang og funksjonstest av utstyr. Praksisen vår har vært at en elektrofagmann tar visuell kontroll (ikke detaljert med åpning av kapslinger med mindre man har mistanke om feil), sjekk av hook-up(kabler til rigg, støpsel, tilkoblinger osv.) og sjekk av dokumentasjon(vedlikehold er utført, PSV testet, løftesert., ATEX-sert., rask sjekk av tegninger osv.).
Hva er egentlig riktig? Hvem sitter med ansvaret dersom utstyret ikke virker eller har en skjult innkapslet feil? Kan man sende ut utstyret selv om det har en feil, men at feilen ikke er ment å være kritisk? F.eks. dokumentasjonsfeil eller EX-feil som man ville laget notifikasjon på men ikke anbefalt umiddelbar utkobling.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.