Forskrifter og normer Hav og Sjøfart

Havindustritilsynet og IEC 61892

Havtil/IEC 61892-serien (Offshore)

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
1
Batterispenning enkel kapasitettstest

vi har en forenklet startbattritest. vi tar 5 start etterhverandre og loggfører laveste spenning på batterier. på en 24Vbatteripakke med AGM batterier. Hvor langt ned mener dere den kan droppe ned til før dere anser bytte nødvendig ? 20V-18V-16V

Spurt ${formatDate(1681829400)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
1
Krav til verneutstyr

Hei,

Jeg jobber på NIS registrert fartøy. Har et spørsmål angående krav til vernetøy, spesielt med tanke på verneskoene vi har ombord.

Vi har to alternativer å velge mellom:

Alternativ 1:

Scandia "ScanNero"

Iht:

– EN ISO 20344:2011
- EN ISO 20345:2011 S3 SRC
- IEC 61340-5-1:2016 ESD

Alternativ 2:

Scandia "ScanSandal"

iht:

- EN ISO 20344:2011
- EN ISO 20345:2011 Category S1-P-SRC

Sånn jeg har forstått det er begge disse skoene ESD-beskyttet, med ikke elektrisk isolerende iht. NEK EN 50321:1999

Ombord har vi hovedtavle på 6,6KV som vi regelmessing betjener bryterne i forbindelse med isolasjonstest og vedlikehold av generator, framdriftsmotor, konverter osv.

Ellers er det 690V, 440V, 220V vi jobber mest med i det daglige. Som regel med spenning av, men under feilsøking hender det at skap ol. er spenningsatt.

Mitt spørsmål er da om vi egentlig skulle hatt vernesko som er isolerende iht. til 50321:1999, eller om de skoene vi har er gode nok.


Isolerende matter har vi plassert foran alt av automasjonsskap, men mye utstyr i byssa går på 440V, hvor det ofte er vått, og ingen matter.


Hva tenker dere? Har vi behov for andre vernesko, enn de vi har?


Takk for svar.



Spurt ${formatDate(1680978360)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Valg av kabel

Hei,

Vi har kjøpt en Ethernet kabel for bruk offshore. (ICS IE TOUGHTCAT 5E MUD PROTECTED)

https://www.powerandcables.com/product/product-category/ics-ie-toughcat-5e-mud-protected-sftp-installation-cable-tougher-environments/

Denne kabelen har ikke NEK TS 606 sertifikat.

I Z-015 Table 10- note b: «For cable without NEK TS 606 Declaration of conformity, the supplier shall obtain documentation from the manufcaturer which shows that the cable and the use of the cable are in accordance with the techincal requirements in NEK IEC 61892-4

I IEC 61892-4 står det: «This document does not apply to… Data, telecommunication and radio frequency cable

Kan vi bruke denne kabelen ?

Spurt ${formatDate(1679475660)}
Bra svar markert av forumleder Ny
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Skipsinstallasjoner

Gjelder NOR supplyskip

Kan ETO/ETR med GrL sertifikat forestå en ny installasjon ombord typisk 230/450/690 VAC uten at dette skal godkjennes av autorisert elinstallatør ?

Kan samme personer som nevnt ovenfor montere en Exi komponent ?

Hvis ja hvilke forutsetninger må være tilstede ?

Vil t.eks. Ex grunnleggende og Ex vedlikehold være tilfredsstillende ?

Spurt ${formatDate(1675350360)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Bruk av skjerm i BFOU som PE.

Er på en rig hvor det er blitt benyttet armor glan i toppen av tavlefeltet hvor skjermen er avsluttet. Denne platen er så koblet til PE skinnen i tavlen. Kabelen har ikke separat PE leder. Er dette i hennhold? Personlig er jeg vant til separat PE leder pluss sjerm.


Spurt ${formatDate(1674223140)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Omfang Z-015 mottakskontroll

Hei,

Virker som forskjellige personer har vidt forskjellige meninger om hva en Z-015 mottaskontroll på kystbase skal innebære. Ute på rigg tror noen at denne kontrollen innebærer fullstending gjennomgang og funksjonstest av utstyr. Praksisen vår har vært at en elektrofagmann tar visuell kontroll (ikke detaljert med åpning av kapslinger med mindre man har mistanke om feil), sjekk av hook-up(kabler til rigg, støpsel, tilkoblinger osv.) og sjekk av dokumentasjon(vedlikehold er utført, PSV testet, løftesert., ATEX-sert., rask sjekk av tegninger osv.).

Hva er egentlig riktig? Hvem sitter med ansvaret dersom utstyret ikke virker eller har en skjult innkapslet feil? Kan man sende ut utstyret selv om det har en feil, men at feilen ikke er ment å være kritisk? F.eks. dokumentasjonsfeil eller EX-feil som man ville laget notifikasjon på men ikke anbefalt umiddelbar utkobling.

Spurt ${formatDate(1673351040)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Krav til ekstra kabel for jord ( PE-kabel). Offshore kabel for 2-leder måleinstrumenter.

Hei, vi har et spørsmål om det er krav til egen jordleder(PE-kabel) i en Offshorekabel. 4...20mA måleinstrument som er ekte 2-leder. Det vil si det får 14-30V DC over 4..20mA sløyfen. Vil en kabel med 2 ledere + skjerm(jording) være tilstrekkelig, eller må man ha 3 ledere + skjerm ? Kabelen skal kobles inn i en Ex d kapsling.

Spurt ${formatDate(1671798540)}
Bra svar markert av forumleder Ny
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Jording i skrog

Hei

Jeg lurer på hvordan det er fornuftig å jorde skrog og hytte. TN-S, skrog av stål, hytte av aluminium. Hytten er galvanisk isolert fra skrog.

Jeg har hørt rykter om at aluminiumshytten er lavest i speningsrekken og står i fare for å bli spist av korrosjon. Men vi kan ikke tillate stor berøringsspening mellom skrog og hytte.

Hvordan pleier man å koble til jord på et stålskrog?
Og hvordan pleier man å koble til jord på en aluminiumshytte?

Med vennlig hilsen
Håvard

Spurt ${formatDate(1671797520)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Skipselektriker fagbrev vs sertifikat

Hva er egentlig forskjellen mellom et skipselektriker sertifikat (feks ETO) og fagbrev som skipselektriker?

Spurt ${formatDate(1670744220)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Z-015 Type E konteiner

Ved en moblisering av utstyr kom vi opp i en tvist rundt denne beskrivelsen av type E konteiner.

Er det slik at en enten har en type E a) eller type E b) konteiner eller skal begge punktene oppfyles?

5.2.5 Type E: Verksted for kaldt arbeidVerksted for kaldt arbeid beskrives som:a) container for forskjellige typer arbeidsoppgaver uten tennkilder og tennkildepotensial (uavhengigav bemanning);b) bemannet (periodisk eller permanent) verktøycontainer for ikke-brennbart materiell eller verktøy.

Ekstra info: Se også type J konteiner merknad

5.2.10 Type J: Lager for ikke-brannfarlig materiellLager for ikke-brannfarlig materiell beskrives som:a) container for lagring av ikke-brannfarlig materiell;b) ubemannet verktøycontainer eller utstyrt for arbeidsoppgaver.

MERKNAD : Dersom det er en liten benk med skrustikke inni containeren, gjør ikke dette nødvendigvis at containertypen må endres til type E

Spurt ${formatDate(1666766640)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hugo Hammer

Hugo Hammer

Instruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.