| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9575 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
På en næringseiendom er utelyset (natrium høytrykk lyskaster) koblet direkte på automatsikringen uten topolt bryter. Lampa har fotocelle.
Det er kun utelyset på automatsikringen. Er dette lovlig?
Løst
en asynkronmotor får tilført lavere spenning enn den er beregnet for, for eksempel 220 V istedet for 230V.
det påstås at motoren fremdeles vil levere samme effekten som før ved at den kompenserer med å dra større strøm.
stemmer dette? hvorfor skjer det i så fall?
en skulle tro at lavere tilført spenning ville resultere i lavere effekt..?
Løst
Hei. Jeg ser hva som er skrevet vedrørende skrittellere. Etter min mening bør jo da det samme gjelde for en klokke med batteri. Det er jo stort sett samme batteritypen med 1.5 volt, og jeg har aldri hørt om at en har blitt nektet å gå med klokke i et EX-anlegg. Skal også like å se et praktisk scenarie hvor et utstyr med et slikt batteri kan klare å antenne noe. Kanskje det går an å få til i et laboratorium, men sannsynlighet for antenning i et anlegg må være omtrent uendelig liten. Mitt spørsmål er derfor : skal vi forby klokker også, eller er vi på vei ut av all logikk ??
Løst
Er det blitt vanlig å ""skyte"" fast veggbokser i betongtak med en spikerpistol? Boksene blir festet i bunn av boksen. Er dette en akseptabel installasjonsmetode?
Løst
Jeg har fått forespørsel om å installere landstrøm i en lystbåt. Dersom denne koples til uttak på land uten skilletrafo så skal jordleder fra land også koples til anlegget til lystbåten med de korrosive ulemper det kan medføre dersom der er potensialforskjell mellom landjord og sjøen.
Det jeg ønsker å gjøre er å installere overvåking som kopler fra både L+N+PE dersom strømmen i jordlederen overstiger en viss verdi. Går det an å gjøre dette på lovlig vis?
Løst
I et sikringsskap skal det være IP2XC hva betyr dette eksakt?
På forhånd takk for svar :-)
Løst
Kva formel kan du rekne ut minste kortslutningsstrøm i TN-nett med?
Har sett i lærebøker og Montørhåndboka, men finner berre på IT-/TT-nett.
Eg har fått verdiar ferdig utrekna av Febdok, men vil også vite kva formel som blir brukt.
I følge eit spørsmål om det same på forumet fant eg at du måtte ha reaktans, induktans, cos phi, kabeltype, lengd og tverrsnitt, men det sto ingenting om kva formel du skal bruke.
I FEL Montørhåndboka står formelen for Ik2pmin i IT-nett, men der er det brukt impedans og faseresistans.
Eg har ein del verdiar frå Febdok, R+, X+, R0PEN og X0PEN, eitt sett ifm. max feilstrøm og eitt ifm. min. Antar det er desse eg må bruke.
Løst
PT-100, element og Feilsøking.
Hvordan er de mulig og måle og kontrollere om at de er brudd i et Pt-100 element, av typen 3- leder.
Evt, hvilken Ohmsk verdi får vi når de ikke er i orden osv?
Ann Kristin.
Løst
Hva sier forskriftene om bruk av strålecoax (leaky feeder) i klassifisert område offshore? Antenne eller kabel?
Termineringer/plugger?
Løst
Vi hadde en jobb i et industribygg der vi skulle sette opp nye kurser i kantina. Og jeg velger selvsagt å gjøre dette med jordfeilbrytere.
Kunden hadde tatt vare på jordfeilbryterne fra en installasjon som ble tatt ned av et annet installatørfirma enn oss og spurte om jeg kunne bruke dette. Og det er jo det mest lønnsomme valget og da.
Så jeg bestilte et sett med PLSM automater og koblet disse sammen med jordfeilbryterne. Installasjonstesteren målte at alle jordfeilbryterne fungerte innenfor 30mA kravet og montøren og jeg ringte installatøren for å godkjenne anlegget vi hadde satt opp.
Da fikk vi kjeft siden dette ikke lenger var godkjent, i og med at vi heller kunne valgt kombivern (en løsning som hadde kostet mye mer penger i og med at kunden selv stilte opp med jordfeilbrytere).
Hva? Er dette noe nytt som har kommet? Jeg kan da ikke se at det skal være noe uforsvarlig ved å gjøre dette. Det var jo god plass i skapet og alt er jo fullstendig avdekket. Det er jo tull at man skal gå for den dyreste løsningen når man kan gjøre det billig og enda oppfylle kravene.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.