| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9575 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Etter forskriftene skal ein legge utjamingsforbindelse til alle andre ledende deler.
Gjelder dette alle bås-innredningen som er i stål?
Innredningen ligg ute i fjøsen, og har ikkje mulegheit å verte utsatt for spenning, den er også delt opp i slik at det evt. blir mange punkt å jorde. Skal eg utjamningsforbinde desse så må eg bore hol og sette på ein kabelsko på det galvaniserte jernet, noko som vil svekke rustbeskyttelsen.
Med tanke på at eg jorder armeringen under innredninga, skulle ein med sunn ""bondevett"" sluppe å jorda innreidninga.
Kjekt med innspel her...
Løst
Kva er definisjonen av ein hovedkurs?
Nek 400: 411.3.2.3: I TN-systemer er en utkoblingstid ikke over 5 s tillatt for hovedkurser og for kurser som ikke omfattes av avsnitt 411.3.2.2.
205.2: Hovedkurs. Kurs som forsyner en eller flere fordelinger.
Vil det bety at du kan ha maks utkoblingstid på 5s frå inntakspunkt og fram til samleskinne for kurssikringer?
Er dette i så fall ein anbefalt utførelse dersom du har lange utkoblingstider eller bør det monteres vern som kobler ut raskere? Det er jo eit sikkerhetsspørsmål når du kan få fasespenning (230V) på eit sikringsskap i opptil 5 sekunder.
Løst
Hei !
Jeg holder på å lage en internkontroll på fabrikkens elektriske lavspenningsanlegg.
Hva bør inernkontrollen inneholde?
Løst
Er det krav til jordfeilbryter på stikkontak kurser i et TN-S anlegg etter di nye forskriftene? Eller er det bare på utestikk, bad og varmekabelkurser.
Løst
Har kjøpt ny installasjonstester. Denne har mulighet for jordplatemåling. Her jeg bor er det generelt vanskelig å få til noe n god jording.
Men etter installasjon i ny bolig har jeg gjort noen målinger. Jeg gjorde fem målinger som variete fra 100ohm til 1100ohm. Ved å flytte spydene noen få cm fikk jeg store forskjeller. Hva skal man da skrive i verifikasjonen? Hva er ei grei måling for et IT anlegg med JFB og gode utgjevnings forbindelser i alle kurser?
Løst
Hei,
noen som kan svare meg på hvilke krav som gjelder når det kommer til jordfeilbryter?
Skal det være i alle gamle hus, eller gjelder reglen/forskriften bare nybygg og oppussinger av bad etc?
En jungel av regler og forskrifter der ute...
Takker for svar! ;o)
//Kristin
Løst
har tenkt å søke lærlingplass i oljen.
Fins det andre en statoil og Phillips som tar inn lærlinger??
Løst
Skal spare ledere i 24V utstyr, som også har flytende instrumentjord, kobles til PE eller IE jord ?
Løst
motor på halvlast blir cosfi dårligere hvis du kjører en motor på halv last?
Løst
Er det krav om å ha utjamningsforbindelse på gatelys master av stål??
Kva om det blir brukt utstyr av klasse II dobbelisolert?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.