| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1567 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9646 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 904 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 835 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
vannrørene inn i huset der jeg har fagprøve er av type rør-i-rør(alså bare plast). vannrørene inn i huset er også av plast. eneste metallrør går til berederen. mener å ha lest en plass at det ved slike tilfeller er er det ikke krav om utjevningsforbindelse, men kan ikke huske hvor..
kan det stemme?
og hvor står det i så fall?
ps: har målt jordkontinuiteten ut til metallrørene til 0,08ohm(med støpselet til berederen tilkoblet)
Løst
På et aluminiumstøperi brukes naturgass for oppvarming av støpeovner. Naturgassrørene går i taket og det er av fabrikken definert ex-sone 3,5 meter rundt rørflensene.
Innenfor denne sonen står et damplampearmatur som skal flyttes ut av sonen. Kablene blir da naturligvis for korte og må skjøtes.
Er det tillatt med glattskjøt av kabelen? (Dvs. skjøtehylser og krympestrømpe med lim).
Kabelen er av type PFSP 3x10 mm2.
Løst
Ved installasjon av varmefolie, f. eks flexwatt eller eswa, i våtromsgulv må det legges netting over som jordes. Hvilke regler gjelder for samme installasjon i våtromstak?
Løst
Hei!
Hvilken tilleggskompetanse må en sivilingeniør i elkraftteknikk ha for å kunne utføre arbeid på elektriske anlegg i egen bolig?
Løst
Hei
Er det krav til at minus på power supply skal være jordet når passive barrierer benyttes, eller kan det benyttes power supply hvor pluss og minus flyter?
Knut
Løst
Hvor finner jeg en tabell over strømføringsevne til ledere i en tavle?
Eks. hvor mye kan en belaste en 16mm2 RK med internt i en tavle?
Løst
Finnes det kontrollskjema tilgjenngelig for elsjekk av hus?
Løst
Hei!
Har en Eex e koblingsboks der det er montert inn en nødstopp bryter, har fått i oppgave å montere beskyttelses deksel over denne bryteren. Spm mitt er om det er lovlig å bore hull i boksen for montering av dekselet?? Dette er offshore i sone 2 område.
Har sett rundt på installasjonen der er det montert opp Eex d kapslinger med nødstoppbrytere,det er boret hull i boksen og dekselet er festet med plast skruer. Er dette lovlig??
Løst
Heisann...
Jeg mener å ha lest at det ikke er lov å benytte takpunkt som forgreiningspunkt på kurser der det er varmekilder tilkoblet kursen. Stemmer dette?
Mvh Remi
Løst
Lurer på hva minimums-avstand mellom skinner i fordelingstavle på 690Volt. Haster...
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.