| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9577 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 902 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er det konkrete krav stilt til personleg verne-sikkerhetsutstyr og rutinar for arbeid på spenningsett utstyr;lågspennings-styringsskap?
Løst
I NEK 401:2001, Dokumentasjon i henhold til FEL og NEK 400, er det et eksempel på liten servicejobb med montering av to stikkontakter på eksisterende kurs. KAR- analysen ender på 23 poeng og dokumentasjonsnivå A.
Er det meningen at en slik jobb krever samme dokumentasjonsnivå som for eksempel en komplett boliginstallasjon?
Løst
Jeg har en Stahl koblingsboks i rustfritt stål
(PTB nr:Ex-96.D.3147) På den boksen er det montert en plast gland plate, med plastnippler med muttrer i stål. Er dette rett i følge Norsok sin standard Z-010 9.8. Det meste er definert der, men ikke akkurat dette tilfellet.
Løst
På en kapasetiv giver er det en 2 meter lang kabel som er innstøpt i giveren, denne kabelen skulle jeg ha forlenget med 2 meter slik at kabelen rekker ut av røret som giveren er montert i. Kan jeg evt. hvordan kan jeg gjøre dette?
Løst
Må lagerskift på Exe motorer utføres av autorisert verksted,eller kan dette gjøres av faglært elektropersonell?
Løst
Hvilke krav er til kabelvern brukt på kabel i grøft i mindre enn en halv meters dybde på privat grunn ? Finnes det en norm ?
Løst
Er det lov å koble sammen en jordelektrode i enden av en kabel, som ligger langt utenfor hovedutjevningsforbindelsens virkeområde.
Det er ikke behov for jorfeilvern på denne kabel.
Er usikker på om kravet i 413.1.3 gjelder bare ved bruk av jordfeilvern.
Løst
Kan man bruke Tectyl som rustbeskyttelse på Ex bokser?
Mvh
Ronny
Løst
Hvilke krav stilles til bevegelige kabler for bruk i sonet område ?
Løst
I forbindelse med nettselskapenes ombygging av eksisterende 230V IT installasjoner til 230/400V TN-C-S, iht EBL publikasjon nr.:10-2001, har jeg følgende spørsmål angående jordfeilbrytere. Er det påkrevd med installasjon av JFB med utløserstrøm 30mA, foran den delen av installasjonen som ikke tilfredsstiller krav om utkopling ved første jordfeil, eller kan nettselskapet benytte JFB med høyere utløserstrømmer - f.eks.100mA. Dette gjelder spesielt i tilfeller hvor installasjonen ikke har JFB på bad og utekurser før ombyggingen. I følge publikasjonen skal installasjonen oppnå et minst like høyt sikkerhetsnivå som før ombyggingen - det vil det jo oppnå med f.eks. 100mA ?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.