Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
tilfluktsrom

Hei,

I Nek 400 2022, siden 494,

avsnitt 805A.302.2.2.302.3, står det at kabel må en ekspansjonssløyfe. finner ikke svar på google.no .

Hva er det ? er det en servicesløyfe for vedlikehold eller lett tilgang?

Takk for svar !

Toufik

Spurt ${formatDate(1665918937)}
Løst Løst
Utleige

Hei.

kan jeg med grL fagbrev starte ett enkeltpersonsforetak og leige meg ut til ett elektro installasjons firma som hjelpearbeider?

Jeg vil da kun gå sammen med en montør ikke aleine på arbeidsplassen.

Spurt ${formatDate(1665649443)}
Løst Løst
beskyttelsesgrad kabel

hvilke kabler kan legges ute, hvilke kabler kan legges i bakken og hvorfor? skriver logg og må skrive om beskyttelsesgrader på kabel?

Spurt ${formatDate(1665570624)}
Løst Løst
manglende avdekning i gamle tavler

I gamle tavler kommer man ofte borti deler som ikke tilfredsstiller dagens krav til kapsling. Jeg tenker her på tavler som er bygget før 1970. Det kan være komponenter som kan være utsatt for tilfeldig berøring. Det kan være skinner, skillebrytere, sikringsholdere for nh sikringer, kontaktorer osv. Der virker som det var måten man bygde slike tavler på da. Finnes det noen hjemmel der man kan pålegge eier å gjøre noe med dette idag? Holder det at skapet eller rommet normalt er avlåst? Normalt har ikke nyere forskrifter og normer tilbakevirkende kraft.

Spurt ${formatDate(1665571538)}
Løst Løst
Ex
Lengre tids preservering av elektrisk Ex-utstyr før igangsetting

Hei

Jeg har fått spørsmål fra en kunde som lurer på hvordan de kan preservere det elektriske Ex-utstyret (fra oss) etter at det har blitt installert, men før igangsetting. Det er snakk om at det skal stå ferdig montert (på rørkonstruksjon) med kabler ferdig terminert i utstyret i nærmere to år før igangsetting (spenningssettes). Utstyret vårt er testet og godkjent for å stå i all slags vær og vind (IP66/IP68). Det står ingenting om preservering (som jeg kan finne) i NEK 420 (IEC/EN 60079-14 og IEC/EN 60079-17). Det er så klart mulig å henvise til NORSOK Z-006:2015 men er det noen andre anbefalinger i forhold til lengre preservering på denne måten? Jeg er litt fristet til å be kunden følge kravene som står angående innledende inpeksjon og at de deretter foretar en periodisk visuell inspeksjon hver 12. måned eller det som anleggseier evt. har som standard i sine vedlikeholdsprogram. Hva mener forumleder (eller andre) om dette?

Mvh

Eric

Spurt ${formatDate(1665134272)}
Løst Løst
Led spoter slår seg av

har 8 led spoter i stuen, de slår seg av . Dimmes ned så slås de av . Kan gå bort trykke på så kommer de på igjen. El installatør har vært bytta dimmer en gang før pga det samme men problemet kom tilbake nå. Vært ok en lang stund. er det pærene eller dimmeren ? er garanti sak men. helt ny installasjon ,nytt hus.

Spurt ${formatDate(1665166763)}
Løst Løst
Faglig ansvarlig

Et stadig tilbakevendende tema; Må bemanningsbyråer ha en faglig ansvarlig elektro for å kunne leie ut elektrikere til elektroinstallasjonsvirksomheter?

Spurt ${formatDate(1665401397)}
Løst Løst
Automasjon
Sikkerhetsrele

Jeg lurte på en ting angående sikkerhet. På maskiner med roterende/bevegelige deler er det lagt stor vekt på sikkerhet med dørbrytere, sikkerhetsreleer, kviteringsknapper med lys "kode" system osv.

På et ventilasjonsanlegg som er like farlig med roterende deler er det ikke noen form for sikkerhet hvis noen åpner dører inn til roterende vifte på 3000 omdr. dette er jo fordi et ventilasjonsanlegg ikke er definert som en maskin og man unngår da problemet med all den sikkerhet som må til osv.

Så mitt soørsmål da.. hvorfor kan man se bort ifra sikkerhetsreleer og dørbrytere som stopper et farlig ventilasjonanlegg hvis noen åpner døren inn til den roterende vifta ettersom anlegget ikke er definert som en maskin?

Spurt ${formatDate(1665041890)}
Løst Løst
Jordfeilbryter type AC

Hei.

Jordfeilbryter type AC ble forbud i Norge i 2006 såvidt jeg husker.

Kan noen gi meg en referanse til bakgrunnen for dette eller evt hjelpe meg med en god forklaring?

Spurt ${formatDate(1665091388)}
Løst Løst
Norm Nek 400

Hei.

Fikk AL nummer til installatørprøven.

Jeg studerer normer men jeg finner ikke svar på en sak.

Jeg skal gjerne stille et spørsmål om en ting som jeg vil forstå.

For eksempel du har en elektrisk radiator som er forsynt med 230 V med 3 ledninger som kommer in og 3 som går ut.

Kan man flytte radiator i hjørne for eks og skjøte alle ledningene i en PFXP (5leder) og bruke blå tape for hvite ledninger.

Er det lov å kjøre 2 kurs i en kabel?

Takker dere for hjelp.

Mvh Toufik

Spurt ${formatDate(1664957613)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.