Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Spørsmål fagprøve

Hei igjen, fikk beskjed om at det skal skrives "arbeidsdagbok" i fagprøva i tillegg til HMS FSE loggbok, kunne jeg ha fått eksempler på disse to? eventuelt hvis det finnes en mal for det?

Spurt ${formatDate(1620631620)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
FSE kurs og instruert personell

Hei,

Jobber på en større arbeidsplass med mange forskjellige tekniske rom (60+) hvor det står tavler rundt omkring i disse.

Har utført FSE kurs for å bli instruert personell, men er noe uklart.

I FSE kurset forstår jeg det slik at man skal ha praktisk opplæring på alle anlegg (tavler), mens vi i praksis får opplæring på en tavle av hver forskjellige type, 400v med motorvern/brytere/automater, underfordeling, hovedfordeling, pri og upri, og så forklares det at resten er tilnærmet likt og vi da ikke trenger å se på disse. Dette med tanke på at det blir ganske omfattende og gå rundt på alle 60+ lokalisasjonene.

Er dette riktig forståelse eller menes det at man skal ha praktisk gjennomgang på hver enkelte tavle man skal betjene?

Spurt ${formatDate(1620646946)}
Løst Løst
Trådløs bryter bad

Kan man ha enpolt trådløs styring av lys på bad, dersom lyskilden er SELV?

Spurt ${formatDate(1620371016)}
Løst Løst
Frekvensomformer i febdok

Jeg har en liten utfordring med å simulere et ROV system i FEBDOK.

ROV systemet er bygget med høyspent drift på thrustere. Pådraget til thrustere reguleres med frekvensomformer via transformator 440/3000V. Etter transformator er det først en kabel ned med avgreining og så en kabel videre til ROV totalt er det ca 2450m.

Febdok har ikke støtte for frekvensomformer enda, men jeg har vurdert å sette inn en UPS for å simulere fekvensomformeren side disse har mye til felles.

Har noen erfaring med å gjøre noe tilsvarende?

Spurt ${formatDate(1620386417)}
Løst Løst
Hva kan en utdannet elektriker gjøre hjemme selv

Hva kan egentlig en utdannet elektriker gjøre selv i egen bolig og likevel dokumentere? gjelder jo nybygg vel som rehab, må det ikke inn en registrert installatør i bildet da?

Spurt ${formatDate(1620298685)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Fargekode spenningsmerking på skap

Hei,

Skal kjøpe inn noen skilt for merking av høyeste spenning på diverse skap pga endringer i prosjektet. Tavlebygger har hatt på røde skilt med hvit skrift uansett om det er 24V, 400V eller 660V.

Men det jeg da lurte på er hvilke fargekode jeg SKAL ha på skiltene, mener at NEK410 nevner at 230V er blått med hvit skrift, 400V rødt med hvit skrift og 660V er sort med hvit skrift.

Dette er ikke på båt men fast installasjon offshore og vi skal følge IEC-61892, klarer ikke å finne noen sted i IEC-61892 om dette.

Spurt ${formatDate(1620308665)}
Løst Løst
Plassering av lysarmaturer

Hei, jeg har et spørsmål ved montering av lysrør armaturer. Bør disse monters på langs eller på tvers i rommets lengderetning for best lys?

Spurt ${formatDate(1620314331)}
Løst Løst
HMS-kort

Hei! Jeg lurte på dette rundt kontroll av HMS-kort. Har DLE hjemmel til å kontrollere disse etter noe lovverk?

Spurt ${formatDate(1620140781)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
IT fordeling system.

Hei!

Er dt tillatt med IT fordeling system der nullpunktet er fremført, men ikke jordet på fartøy.

Eventuellt at nullpunktet er jordet via impedans/motstand/disnauter med fremfør nullpunkt. Dette blir vel omtrent slik det gamle 110V systemet som bel brukt noen steder i norge (Stavanger)

Spurt ${formatDate(1620152517)}
Løst Løst
Styrestrøm erstattet med strips

På anlegg hvor styrestrømmen er defekt/mangler og kontaktor er blitt strippset "inne" som erstatning på manglende styrestrøm, hvilken forskrift/norm kan brukes for argumentere avvik?

Spurt ${formatDate(1620245746)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.