| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei igjen, fikk beskjed om at det skal skrives "arbeidsdagbok" i fagprøva i tillegg til HMS FSE loggbok, kunne jeg ha fått eksempler på disse to? eventuelt hvis det finnes en mal for det?
Løst
Hei,
Jobber på en større arbeidsplass med mange forskjellige tekniske rom (60+) hvor det står tavler rundt omkring i disse.
Har utført FSE kurs for å bli instruert personell, men er noe uklart.
I FSE kurset forstår jeg det slik at man skal ha praktisk opplæring på alle anlegg (tavler), mens vi i praksis får opplæring på en tavle av hver forskjellige type, 400v med motorvern/brytere/automater, underfordeling, hovedfordeling, pri og upri, og så forklares det at resten er tilnærmet likt og vi da ikke trenger å se på disse. Dette med tanke på at det blir ganske omfattende og gå rundt på alle 60+ lokalisasjonene.
Er dette riktig forståelse eller menes det at man skal ha praktisk gjennomgang på hver enkelte tavle man skal betjene?
Løst
Kan man ha enpolt trådløs styring av lys på bad, dersom lyskilden er SELV?
Løst
Jeg har en liten utfordring med å simulere et ROV system i FEBDOK.
ROV systemet er bygget med høyspent drift på thrustere. Pådraget til thrustere reguleres med frekvensomformer via transformator 440/3000V. Etter transformator er det først en kabel ned med avgreining og så en kabel videre til ROV totalt er det ca 2450m.
Febdok har ikke støtte for frekvensomformer enda, men jeg har vurdert å sette inn en UPS for å simulere fekvensomformeren side disse har mye til felles.
Har noen erfaring med å gjøre noe tilsvarende?
Løst
Hva kan egentlig en utdannet elektriker gjøre selv i egen bolig og likevel dokumentere? gjelder jo nybygg vel som rehab, må det ikke inn en registrert installatør i bildet da?
Løst
Hei,
Skal kjøpe inn noen skilt for merking av høyeste spenning på diverse skap pga endringer i prosjektet. Tavlebygger har hatt på røde skilt med hvit skrift uansett om det er 24V, 400V eller 660V.
Men det jeg da lurte på er hvilke fargekode jeg SKAL ha på skiltene, mener at NEK410 nevner at 230V er blått med hvit skrift, 400V rødt med hvit skrift og 660V er sort med hvit skrift.
Dette er ikke på båt men fast installasjon offshore og vi skal følge IEC-61892, klarer ikke å finne noen sted i IEC-61892 om dette.
Løst
Hei, jeg har et spørsmål ved montering av lysrør armaturer. Bør disse monters på langs eller på tvers i rommets lengderetning for best lys?
Løst
Hei! Jeg lurte på dette rundt kontroll av HMS-kort. Har DLE hjemmel til å kontrollere disse etter noe lovverk?
Løst
Hei!
Er dt tillatt med IT fordeling system der nullpunktet er fremført, men ikke jordet på fartøy.
Eventuellt at nullpunktet er jordet via impedans/motstand/disnauter med fremfør nullpunkt. Dette blir vel omtrent slik det gamle 110V systemet som bel brukt noen steder i norge (Stavanger)
Løst
På anlegg hvor styrestrømmen er defekt/mangler og kontaktor er blitt strippset "inne" som erstatning på manglende styrestrøm, hvilken forskrift/norm kan brukes for argumentere avvik?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.